Fender Bassman Pro 1200 (topp) & Bassman Pro 6x10 (låda)

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Bassilusken
Medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 20:41
Ort: Falköping

Fender Bassman Pro 1200 (topp) & Bassman Pro 6x10 (låda)

Inlägg av Bassilusken »

Jag hade lovat en recension på topp och låda.
Recensionen kommer inte innehålla specs och tech grejer (kankse något lite, lite...) utan detta är en ren känslo- och upplevelsemässig recension.

Fender Bassman Pro 1200 (topp)

Bild


Elbas: Fender Jazzbas

Jag jämförde denna topp med en EBS Fafner och jag personligen tyckte att Fender toppen lät natuligare och varmare, men det skall till läggas att jag inte har haft så bra erfarenheter av Fafner men ändå.

Jag har inte behövt rör EQ:n myket när jag lirat Elbas, jag kanske har boostat basen något när vi har lirat vissa låtar i bandet, typ på riktigt hängiga blues låtar för att få ett goare sug i helheten eftersom vi är en trio.
Den grafiska Eq:n har jag inte ens haft på när det gäller att spela elbas, jag har testat den med elbasen men jag har inte behövt den när det gäller att lira med bandet än så länge.

Kompressorn har jag testat lite fram och tillbaka men jag har inte behövt att använda den ännu till elbasen, men till poping och lite mordernare sound skulle den funka helt ypperligt.

Kontrabas: Shaking Billy, K&K preamp, Kandyman mickar, slapp- och stallmick, Eurosonic Medium strängar.

Här hände grejer för min del, att plugga in kontran i den här sträckare i jämförelse till min förra stärkare, CARVIN R600 210, så skulle man kunna säga att det var som att köra en ny Porche Boxter på Autobahn i jämförelse att åka en gammal John Deer från 1964 över en sten åker med hemorojder.
Jag kan nu vara med och spela i bandet i stället för att stå i ett hörn och kämp som en dåre, för att det första höras och för det andra ha något så där bra ton.

Här kommer den Grafiska EQ:n till mycket stor hjälp, har tagit bort frekvensre som är allmänt jobbiga när det gäller kontra, (kring 800-1000 hz enligt min åsikt och min bas åsikt :wink:) men det är ju alltid en fråga om smak och övrig utrustning osv...

Kompressorn använder jag då och då när jag lirar mycket slapp spel, det är skönt att jämn ut slagen lite mer p.g.a att man inte är så bevandrad i slapp tekninken.
Detta har funkat jättebra.


Bassman Pro 6x10 (låda)

Bild

Lådan är som handen i handsken för den här toppen.
Som sagt 6x10 med en skrika i mitten, skrikan är justerbar.
Speakon- och teleingångar, 800 watt.

Jag hade från början tänkt mig typ en 15 tummare med en liten 8 tummare i eller något liknande, men när denna dök upp som ett paket med toppen så var man ju tvungen och testa.
Jag ångrar inte att det blev denna låda, den levererar en sju helsikes massa bas och en sju helsikes massa mellan och diskant.
Den är stor fast väldigt lätt packad, finns glidskenor i bak på lådan som är väldigt smidiga, finns även en kickpad och självklart två hjul i bak kant på lådan.

Jag får in både topp, låda, kontra, elbas och pedalväska i min volvo v70 kombi och det var en viktig sak för min del att det skulle var smidigt att packa men ändå leverera mycket och bra och det gör denna låda utan problem.

List priser gå grejerna:

Fender Bassman Pro 1200 (topp) - 23000 kr

Fender Bassman Pro 6x10 (låda) - 13000 kr

Jag har betalat 19000 kr för topp och låda, nytt.

Än så länge kan jag aldrig tänka mig att byta bort dom här grejerna.
Jag är väldigt nöjd.

Om ni undrar något, så börja fråga :)