Ny Japan Fender P-bas 62

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Jag tänkte mig inte för Geddy.. fasen oxå.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ny Japan Fender P-bas 62

Inlägg av bootsy »

Boom skrev: Jo, visst har du rätt. Konstruktion och material är bättre på AVRI utan tvekan. Och lacken gör sitt till, absolut. Men att spela på, det är inte så stor skillnad.. Ljudet i en AVRI är lite djupare, men annars är det inte mycket mer..
Nej det är klart, den kan låta väldigt bra ändå.
Utan all övrig jämförelse så spelade jag in musiken till en på sin tid väldigt känd TV-reklam på en 1200-kronors P-baskopia som råkade ligga i studion där vi var. Det lät kanon.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Okay, som jag ser det så är AVRI '62 P VÄLDIGT lik originalet både till utseendet, soundet, spelbarheten och känslan.
(jo, jag spelade på en '63:a i 12år, så jag vet).

Men att Japan-modellen är en väldigt bra och prisvärd kopia på AVRI '62 P.

Då har jag fattat det rätt va?!
Don't mess with me, I do not want any treble!
ljumsken
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 16:23

Re: Ny Japan Fender P-bas 62

Inlägg av ljumsken »

bootsy skrev:
Boom skrev:
lowfreq skrev: Jag testade en American Vintage ‘62 Precision Bass® idag, den var ruskigt skön att spela på, bred fin hals, lät kanon!
Men den kostade runt 18.500kr

Vad är det där för Japan variant? är den lik Am Vintage '62? och vad kostar den? och var finns den?
Denna finns endast i Japan, för den Japanska marknaden. Jag köpte den på Ishibashi. Hem till dörren för 5700:- (inkl frakt, moms och tull). Det är USA vintage mickar på (samma som på de amerikanska). Tycker den är minst lika bra som USA modellen, men man får leva utan nitrocellolousa (eller vad det heter) lacken.
Nja.
De japanska reissiuerna är väldigt bra för pengarna men att kalla dem för "minst lika bra" som AVRI är att gå lite väl långt. Japanerna är väl ihopskruvade, men har inte lika bra elektronik och stämskruvar som amerikanska RI:s. Dessutom gör lacken sitt till för finishen. Glöm inte att AVRI är Fenders toppserie (utanför Custom Shop) och att byggkvaliteten är därefter.
Är inte säker, men tror inte heller att det är samma mickar, även om bägge är tillverkade i USA.
Däremot kan man väl säga att en japansk reissiue står sig väldigt väl mot en amerikansk när det gäller instrument per krona!
...det är INTE samma mickar som på usa reissue
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ny Japan Fender P-bas 62

Inlägg av bootsy »

ljumsken skrev: ...det är INTE samma mickar som på usa reissue
Trodde väl det!
ljumsken
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 16:23

Re: Ny Japan Fender P-bas 62

Inlägg av ljumsken »

bootsy skrev:
ljumsken skrev: ...det är INTE samma mickar som på usa reissue
Trodde väl det!
...MEN......köp en Seymour D antiquity mick till en japan fender o du går imål!!! ordentligt!!!!
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

jag har en american p-62a...hade den länge som huvudbas och är än i dag flitigt använd. jag provade en japan 62´a också och jag tycker att det är stor skillnad. amerikanen känns mer gedigen både i helheten och detaljerna. dock är den ju rätt dyr. köpte min för 8-9 år sedan för 20 000:-.
Skriv svar