Diamond Bass Compressor

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Diamond Bass Compressor

Inlägg av lowfreq »

Diamond Bass Compressor BCP-1

Jag har alltid varit skeptisk till kompressor till bas, särskilt i pedalform, då jag tyckt att det stjäl delar av basljudet och framför allt dynamiken i spelet. Jag har dock endast testat ett fåtal av de 100-tal pedal-kompressorer som finns.

Måste jag ha en kompressor? - Nej.
Skaffade jag en mest för kul? - Ja.
Är jag positivt överraskad? - Ja.

Om jag överhuvudtaget skulle tänka mig en dylik pedal så skulle den i så fall tillföra bieffekter som "Fatness" och "Punch" etc. och att den skall jobba diskret och vara smooth i compress-karaktären dvs det mesta av dynamiken skall finnas kvar i ljudbilden.

Jag tycker absolut att den här kompressorn har dessa egenskaper.
Jag tycker också att den är ganska transparent trots de positiva bieffekterna.

Jag valde medvetet en pedal med få rattar för jag är inte särskilt road av att trixa med 6 rattar som ska ställas rätt i förhållande till varann, det skulle för MIG innebära ett oändligt rattande. Jag siktade istället in mig på en kompressor som redan har den grundkaraktär jag önskar.

Den här har en fast fixerad Ratio på 3:1 vilket är ganska lågt, vilket passar MIG. När kompressorn komprimerar ljudet resulterar det oftast i en signalförlust - BCP-1 har en Vol-ratt för att justera utsignalen. En annan oönskad bieffekt är (ofta) att kompressorn stjäl bas och/eller diskant - BCP-1 har en typ boost-EQ-ratt som justerar detta.. jag upplever dock att BCP-1 inte stjäl bas el diskant ALLS. Den har också en switch 900hz/250hz som låter bra i bägge lägena.. bara tycke, smak och situation som avgör. Och den har givetvis en Comp-ratt som ställer mängden compression.
Pedalen drivs med 18v vilket jag tycker är bra då det vad jag förstår bidrar till ökad tydlighet, headroom och oönskad dist.
Adapter ingår.

Jag är supernöjd med den här kompressorn.

Istället för att jag svamlar vidare så kopierar jag in text från en review av Cyrus J. Heiduska ("Bongomania", talkbass)
Källa: http://www.ovnilab.com/

Diamond's CPR-1 has been very popular for quite a while with guitarists, and even works pretty well with bass; but bassists have clamored for a "better for bass" version for long enough that Diamond has now granted that wish. There are two main differences with this new version: better deep lows, and a switch that selects the center frequency of the tilting EQ between 900 Hz (standard on the CPR) and 250 Hz.

Another point is headroom--when run at 9V, the Diamond can sometimes distort if hit with a big signal spike or when used with a high-output active bass. This is completely resolved by powering the pedal with higher than 9V; the CPR can take up to 18V DC, and the BCP can take up to 24V. The BCP ships with an 18V power supply, but it can be run just fine on 9V if that's more convenient for you. Be aware though that this new version runs on reverse polarity, so if you plan to use a Boss-type center-negative supply, you will need to use a polarity-reversing adapter. This adapter is packaged with the pedal.

Aside from these technical details, the sound of this pedal is fantastic. It somehow adds both clarity and fatness, yet it does not mask or muddy the tone of your instrument. It does not lose either highs or lows, and the tilting EQ provides a truly useful range of tones. The noise level is very low, and in fact it seems to "clean up" the signal rather than amplifying the noise in the signal chain. The noise stays low even if you boost the treble side of the EQ. The compression action is very smooth and unobtrusive.

My only complaint is that the fixed ratio is quite low (about 3:1), so this pedal is not good for peak limiting or "utility" compression to correct uneven levels. However if the reason you want a compressor is for tone improvement, this is the pedal for you. It really gives a "fat and shiny" quality to your sound.

The construction quality is great and the footswitch is true bypass. The LED changes color to indicate signal over the threshold, which is useful. The input gain control allows good response from this pedal with both high and low-output instruments.

How about dynamic? - Your best bet is a comp with a very low ratio (2:1 or 3:1) and a low threshold. This is where a pedal like the Diamond BCP-1 really shines. It allows you to spread the benefits around your whole dynamic range, yet it is not capable of squashing.


Bild
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tackar för recensionen. Jag gillar själv inte kompressorer så värst mycket även om det ibland kan vara bra vid tex inspelning och för att höras bra i en mix. Den där verkar vara i min smak. Hittade även en tysk demo:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EFg-YKjJDPY[/youtube]
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Jo jag såg den där.. men jag tycker han demar den så dåligt.. som det mesta av Schmidt-musik youtube klipp.
Han rör ju inte ens på rattarna, och när han först spelar i bypass anslår han löst och när han slår på kompressorn tar han i för kung o fosterland. Dessutom låter den bäst med comp-ratten kring kl.10-11
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Kenne
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:36
Ort: SOLLENTUNA

Inlägg av Kenne »

Är det nån som vet var man kan köpa en sådan! Verkar svår att hitta...
Finurlig skämtsam signatur med anspelning på bas. Alternativt alla basprylar jag någonsin ägt...
Användarvisningsbild
Kenne
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:36
Ort: SOLLENTUNA

Inlägg av Kenne »

Inte så svårt ändå...

http://www.thesegoto11.se/?close=
Finurlig skämtsam signatur med anspelning på bas. Alternativt alla basprylar jag någonsin ägt...
Skriv svar