Tks 2158

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Tks 2158

Inlägg av Pelleper »

Tänkte att jag ville delge lite tycken och smak kring Tks nya låda: Tks2158 innehållande 2x15 + 1x8 som jag fått låna hem under några dagar. Jag har endast testat den hemma, i mitt musikrum, tyvärr ej haft möjlighet att få med den på rep. eller gig.

För att ni som läsare av recensionen ska kunna "värdera" och beakta recensionen på ett rättvist sätt, så tycker jag att det är av vikt att jag börjar med att snabbt berätta lite om mig, så att ni får en uppfattning om med vilken "nivå" lådan är recenserad.

Jag har spelat bas sedan 12 års ålder och är idag 37 år gammal. Har genom åren spelat alla möjliga musikstilar - rock, pop, funk, soul, jazz, storband, suttit i diverse orkesterdiken m.m. och under 90-talet jobbade jag som basist på heltid. Nu för tiden är jag AMATÖR och har spelandet som en mycket trevlig och angenäm hobby. Jag har musikpedagogisk utbildning och jobbar extra med musik- och instrumentundervisning några timmar per vecka, men min huvudsakliga sysselsättning är inom IT-branschen. Jag gör några gig per år som basist och några gig per år som trubadur, men då med gitarr och sång som instrument. Musikstilar jag trivs med att spela, som basist, är soul, funk, jazz, afro. Jag gillar musik som svänger, därmed inte sagt att den svänger när jag spelar den :lol:

Ljudidealmässigt så gillar jag rent, odistat, basljud. Jag använder inga pedaler eller andra effekter, bortsett från min EBS Microbass II pre-amp. Jag har testat lådan hemma med min enda bas, en ARES Custom Jazz med aktiva EMG-micar. Basen har jag haft sedan den var ny då jag köpte den i början av 90-talet. Min bastopp är en Hartke LH500 som ger upp till 500W vid 4 Ohm och det är en transistortopp, vilket passar mitt ljuideal. Till denna kopplar jag en EBS Microbass II, vilket gör att kombinationen låter EBS, vilket jag gillar starkt.

Nu till recensionen:

Jag har dessvärre ingen bild på lådan, men det kan säkert Tommy ordna för er som vill se den.

Utförande
Lådan känns väldigt välbyggd och är fantastiskt snygg att se på. Den ser ut som en Tks ska och är dessutom väldig lätt. Trots att den innehåller 2x15 + 1x8 och diverse elektronik så är den inte allt för stor. Man bär den, åtminstonde kortare sträckor, endast i en hand! Fördelen, tycker jag, är att den är svart och inte "sticker ut" för mycket i scenbilden.

Användande/ljudbild
Eftersom jag är en gammal 4x10-nisse, som i princip alltid, vägrar spela på annat än just 4x10:or av olika modeller så var jag lite skeptisk i början. Hmm, 2x15 måste ju låta "skit" tänkte jag innan jag pluggade in lådan. Jag förväntade mig ett "orappt" och bumligt ljud som jag hört en del 15-tummare ge. Odistinkta och alldeles för "slappa" toner, men...

...shit, vad fel jag hade!!! Lådan har en väldigt (för att inte säga extremt) bra "rapphet", tydlighet och tryck (i de rätta frekvenserna). Jag gillar att höra "knorret" från basen och det kräver mycket av både bas, förstärkare, men inte minst av lådan. 70-talsnörd som jag är, så gillar jag att köra mycket stallmick och mindre halsmick (kanske 70-30), för att få fram det där "knorriga" och "träiga" jazzbasljudet. Jag kan direkt säga att denna låda är allt som behövs i min basrigg. Jag behöver inget annat än en sådan här låda. Den ersätter lätt många av de 4x10:or jag provat genom åren och dessutom har den antagligen en väldigt hög "tryckkapacitet". Den klarar med säkerhet lite större gig med bravur, headroom och volym finns så att det blir över.

Under "testet" saknade jag över huvud taget inte ljudet från en 4x10. Ljudet finns där ändå. Dessutom finns det möjlighet till riktig "botten" om man gillar det, så jag skulle säga att en sådan här låda är "komplett". Jag kan inget om det tekniska kring högtalarlådor, men jag fick en kort beskrivning av hur ett delningsfilter jobbar och styr ljudet mellan de olika elementen och jag måste säga att i denna låda så "delas" det alldeles genialiskt!

Sammanfattning:
+ Vikten
+ Välbyggd
+ Ljudbilden
+ Priset (vad den kostar får Tommy själv berätta, men den är prisvärd)
+ Räcker som enda låda. Man behöver ej köra både 1x15 + 4x10, denna räcker
+ m.m.

- Jag har ingen sådan här låda :wink:

Hoppas att ni får möjligheten att prova denna låda. Den är helt klart värd att testas!

Ha en bra dag!
Senast redigerad av Pelleper den tor 29 apr 2010, 10:51, redigerad totalt 1 gånger.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag förstår dig precis!
Jag är precis som du en 70-nörd och gillar rent ljud med punch!
Jag gillade inte 8ans övre mellan då jag mer tenderar att falla över på det "miller-eska" soundet så jag beställer min 215 utan 8 men med skrika!
Annars måste jag helt hålla med dig. Rapp som en 810 men väger bara 25kg!
Jag är superimpad!

Kul att läsa!

:vinkar:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1114
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Tackar för recensionerna.
Även om ljudideal är olika så fattar man ungefär vad den är kapabel till. :tummenupp:
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Jag e oxå en 410 70-talare så verkar som att man ska spara till en 2158. Får kolla Litens recension av 215 med skrika oxå.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

SnorLars skrev:Jag e oxå en 410 70-talare så verkar som att man ska spara till en 2158. Får kolla Litens recension av 215 med skrika oxå.
Hoppas på att ha den beställd och klar till Glanshammar. :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Inlägg av Pelleper »

Trevligt med fler "70-talsnördar", då är jag inte ensam! Jag hoppas också på att få se Litens recension av 215 med skrika i stället för 8:an, kan vara kul att få ett omdöme även av den varianten.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Inlägg av Grundström »

Är också jäkligt sugen att testa 2158. Gillar inte skrika men gärna en hel del övre mellan. Kan den matcha ampegs 810 är det ju ett kap, både penning och ryggmässigt.
//Emil
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Kul med recension :tummenupp: Länkar hit i de andra trådarna.

Här är en bild på 2158:
Bild
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar