Larry Graham (GCS), Köpenhamn 22 april 2010

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Larry Graham (GCS), Köpenhamn 22 april 2010

Inlägg av Kale »

På Larrys hemsida finns en biografi om hur han blev den han är. http://www.larrygraham.com/fr_biography.cfm

Bild

Bild

Jag sammanfattar fritt ur minnet.
Han föddes 1946 i Texas men växte upp i Kalifornien. Började tidigt med pianolektioner och spelade trummor i olika skolband. Fick pappans gitarr när han var 11. Han spelade sedan gitarr samtidigt som han sjöng och basade med pedalerna på en gammal orgel i sin mammas trio. När orgeln lämnade in hyrdes en elbas tillfälligt. Morsan kickade av någon anledning trummisen och Larry började slå trumtakterna på basen…

Graham blev sedan medlem i ”Sly And The Family Stone” under deras storhetstid innan han tog över ”Hot Chocolade” som sedemera blev Graham Central Station. Han har spelat med Prince, Aretha Franklin, Eddie Murphy och tusen andra under åren som gått.

Graham Central Station (GCS) på Amager Bio i Köpenhamn 22 april 2010.
Vad kunde man förvänta sig av en koncert med denna ”legend”? När jag såg B.B King för tio år sedan hade jag tankar som ”det här är kanske sista chansen”. B.B. var trött och satt mest ner och spelade. Det var mysigt… Måste erkänna att samma tankar for genom skallen inför GCS:s framträdande i Köpenhamn.

Inne på Amager Bio steg spänningen medan en förvirrad tekniker irrade omkring på scenen och flyttade vattenflaskor hit och dit och tejpade låtlistor överallt. Samtidigt testade han instrument och mickar om och om igen. För det mesta utan att frambringa något som helst ljud! Det var, om sanningen skall fram, bara basen som hördes.

Till slut kom bandet in, men inte på scenen. De gjorde entré som ”marchin band” från stora ingången längst bak. Efter en slingrande färd genom publikhavet entrade de scenen mitt framför näsan på mig. Jag stod just då och funderade på om jag skulle våga ta några bilder från uppträdandet. Kameran åkte reflexmässigt upp och jag knäppte en bild innan Larry hann förbi.

Bild

Bild

På scen fortsatte de sen med ”We’ve Been Waiting”. (Jag visste inte hur filmkvalitén var så jag filmade bara två korta snuttar)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uE3-38v-aGU[/youtube]

Efter fyra fem låtar i full fart började rack och annat löst att flytta på sig. Teknikerna gick in och tejpade fast medan Larry & Co stod och garvade.

Bild

Bild

En minut senare fortsatte infernot i ytterliggare en timme. Då hade de avverkat låtar som (jag har långtifrån koll här) ”Higher Ground”, ”POW”, ”It´s alright”, ”The Jam” mfl. Larry sparade inte på krutet, han var inte stilla en sekund. Han dansade ju stepdans när han var 5-år gammal och jag kunde se det framför mig när han gjorde sina ”moves” på scenen. Hans humör var på topp och med glimten i ögat hade han hela tiden lite bus och skämt på gång.

Bild

Bild

När bandmedlemmarna började kolla på sina klockor blev han ”sur” och det slutade med att han bad publiken ringa hem till sina barnvakter för att tala om att det kommer att bli mycket sent ikväll. Han skämtade om sin stora 70-talsafrofrilla och plockade sen upp två långhåriga killar från publiken. De fick dansa med i låten ”Hair”. Den portade Youtubelegenden MarloweDK var så klart där: Han fick lite gliringar av Larry när han räckte fram ett gammalt GCS-vinylfodral över scenkanten. ”Vi kör med CD nu för tiden”.

Bild

Bild

Bild

Larry frågade ut bandmedlemmarna om vad de brukar kolla upp, på internet, när de kommer till nya platser. Organisten svarade att han kollar vulkanläget, trummisen att han kollar var alla vackra kvinnor håller hus, den lille keybordkillen höll med trummisen... "Bisquit", vokalistan, kollar väderläget. "Why?" frågar Larry. "Couse I Can't Stand The Rain" och så drar de igång en jäkligt bra version av den.

Bild

Bild

När de gick över till ”Sly And The Family” avdelningen fick publiken bestämma låtar. Det blev ”Family Affair” och nu startade Larrys talangjakt. Jag trodde först att det hela var arrangerat, upp på scen kommer en snubbe och börjar sjunga tillsammans med sångerskan ”Bisquit”, jag var säker på att det var hennes man men det var det nog inte? Sen kom det upp två försynta danska män med en trumpet och en saxofon, de gjorde vars ett litet ”solo” och fick sen vara med i bandet. Larry var överlycklig över att äntligen ha en blåssektion. Jag tror inte detta var arrangerat mer än att blåsarna hade fått nys på att den här talangjaktsgrejen hade förekommit på tidigare koncerter.

Bild

En yngre förmåga gick upp och drog iväg med lite ”beatbox”. Efter par takters trevande blev det riktigt njutbart.

Bild

Larry verkade lite chockad när en kille kom upp och bad om att få spela bas. Han fick dra några takter och gjorde det med bravur.

Bild

Larrys fru, tror jag att det var, fick också vara med på ett hörn innan bandet åter marscherade genom publikhavet. Då hade två timmar avverkats och vi gick, mycket nöjda, ut för att hämta våra jackor. Inom fem minuter var extranumret igång. Men då var vi redan på väg hem till svedala...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jwLHM29smm0[/youtube]

Bild

Bild

Bild

Bild

/Kale

Edit1: Stavfel
Edit2: Lade till ett videoklipp.
Edit3: Lade till ett videoklipp.
Senast redigerad av Kale den fre 23 apr 2010, 14:42, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Å fifan..... :shock:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag har inte sett det här inlägget!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Liten skrev:Jag har inte sett det här inlägget!
Precis .... totally ignored. Och Kale får 7 dagars *ignore* också..

... och Ale med för den delen.

:evil:
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Fan va gött, jag vill också!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Lade till ett par korta videoklipp. Det är fotat och filmat med min 7-åriga sons kamera som jag fick låna. Trodde att det skulle bli kasst ljud så jag filmade bara två korta sekvenser
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Haha! Skolexempel på olika ambitionsnivåer när det kommer till recensioner :lol:

Min: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=34862


Helgrym konsert, överstyggt lir, underhållande även utöver musiken. En kanonkväll!
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

och han har en bra bas. :smileyey:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar