Mesa/Boogie WalkAbout Scout 112

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Mesa/Boogie WalkAbout Scout 112

Inlägg av BBQV »

Mesa/Boogie WalkAbout Scout 112, 4 ohms-varianten. 300 w utan extralåda. 14 525 kr, inkl. leverans.

Bild

Efter Dereborns demonstration av hur en så'n kan låta med en P '64 hemma i mitt vardagsrum i Grillby visste jag att det var den jag ville ha! Se'n dess har jag haft två toppar, tre lådor och en combo utan att bli nöjd. Konstigt att man aldrig lär sig!

Jag köpte den från DW Musicstore och har bara gott att säga om dem, trots att jag fick vänta på leverans i tre veckor. Deras kundtjänst höll mig uppdaterad och var väldigt tillmötesgående hela vägen.

Efter uppackning på jobbet (Jag skickade den dit eftersom jag aldrig är hemma när leveranserna kommer...) blev jag glatt överraskad när jag såg den svarta panelen och "Jazzbasrattarna". Det ser lite retro-chic ut jämfört med den borstade aluminiumfronten och kromade domerattarna som fanns på tidigare modeller.

Bild
Inställningen på bilden är på gränsen till vad vårt
vardagsrum klarar av, det skallrar i fönster och skåp...


Provkörde på jobbet med en taskigt justerad Ibanez. Till och med den lät bra! Jag provade aldrig EQ:n, vred bara lite på bas, mid och diskant. Jävlar vad fett det kan bli! Midden är väldigt musikalisk, det låter bra hur man än ställer den.

Efter lite provspelande och -rattande härhemma kan jag konstatera följande: Den låter starkt (grannsämjan har hindrat överdrivna excesser, men det finns resurser...) och mycket bra. Med gainen på den första halvan låter det lite åt Bassmanhållet; runt, varmt och med en liten fördröjning i ljudet. Om man passerar kl 12 så händer det grejer! Rörkompression, OD och rådist i nämnd ordning. Det morrar i alla frekvensområden och här gör midratten verkligen skillnad. Nå'nstans här börjar också volymen bli väldigt stark. Diskanten öppnar upp ljudet utan att vara vass och basen är fläskig och fet utan att bumla.

Jag gillar enkelheten med bas, mid och diskant, så jag kommer nog knappast att använda den semiparametriska EQ:n. Jag provade att ratta runt lite med den och alla tre banden påverkar ljudet väldigt mycket (±15dB ). Det första (30Hz–300Hz) sveper från lågbas till mid och det tredje (1.2kHz–12kHz) från högmid upp till flöjtfrekvenser. Det mellersta (200Hz–2kHz) överlappar båda och man kan därför säga att man har en 6-bands EQ att jobba med. De har dock högre Q-värde än de fasta kontrollerna, så det kan bli lite berg- och dalbana frekvensmässigt om man boostar eller skär mycket. Ett par dB räcker mer än väl för att göra tillräcklig skillnad. Om man, som jag, gillar enkelhet så räcker dock de fasta kontrollerna alldeles utmärkt. Nämnde jag volymen förresten? :wink:

Hemligheten med Scoutcombon är att den har ett passivt element (utan talspole) riktat nedåt. Det rör sig p.g.a. tryckförändringarna i lådan och ger ett större ljud än combon annars kunnat prestera. Gummifötterna gör att det finns en liten luftspalt mellan combon och golvet, och den gör verkligen skillnad. Jag ställde den på en lurvig matta och märkte direkt att nå't var fel. Den lät inte alls lika bra och jag kunde först inte fatta vad som var problemet. När jag lyfte över den till parkettgolvet löste sig alla problem och basnirvana infann sig omedelbart!

Måtten är 53x43x38 (HxBxD) och den väger 23 kg. Femtontumsvarianten är större och tyngre, så det blir mindre WalkAbout och mera HaulAbout liksom. Fast den låter fantastiskt! Vill man ha ett större ljud (Jag tror aldrig jag kommer att behöva det!) så kan man ju plocka ur förstärkaren och använda den som topp tillsammans med en 4x12" eller 2x15". Då blir man väl nästan rädd!!! :shock:

Tillägg 2012-02-15:
Kör nuförtiden toppen genom en 2x15" i repan. Med gainen över kl. 12 händer det grejer med midden, den blir elak, "punkig" enligt guranisten, men tydlig. Jag rullar av midkontrollen ordentligt, runt kl. 9, för att balansera ljudet. Den parametriska EQ:n lämnar jag orörd.
Vi repar på ganska hög volym, men genom den här lådan behöver man inte dra på mastervolymen mer än c:a kl. 10 för att höras ordentligt.

2012-12-17:
Min rigg är se'n ett par månader WalkAbouttoppen genom två stycken Ampeg SVT210AV. Rappare och tightare än både Scoutcombon och 2x15"-lådan med det rätta growlet när man kranar på lite. Förutom kanonljud så är den lättroddad!
Senast redigerad av BBQV den ons 15 feb 2012, 20:33, redigerad totalt 7 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Ett stort jädra grattis !

Att den låter bra ser man ju direkt. 14500 är ju inga pengar om du hittat det du sökte. Bra investering !
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Läste just på TalkBass angående Walkabout:
"I thought I was buying a bass amp. Turned out I was joining a cult!" :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Är den till salu än?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ha ha ha! :lol:

Den här och P '65:an blir kvar länge. Det ska till skilsmässa, obotlig sjukdom eller annan svår livskris innan de säljs.
Det känns som att jag har lyckats i min "operation renodling", bort med allt onödigt och behåll det som funkar!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Inlägg av midlifecrisis »

Slurp!
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Grattis!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Grattis! :-)

Jag får INTE glömma att testa den där lilla pjäsen i Glanshammar...
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

BBQV skrev:Den här och P '65:an blir kvar länge.
Kanske ett överilat uttalande, 65:an är ersatt med en Telecaster Bass '68... :oops:

Hursomhelst, jag rattade lite ljud idag och kan konstatera att det finns obscena mängder bas i den här lilla lådan! Single coilmik, lönnbräda och rounds borde bli bright, men jag har aldrig varit med om så mycket bas i nå'n annan stärkare! Ändå bumlar det inte, den bara levererar! Helvete va' bra den är! Skulle vara skoj att testa toppen igenom en 2x15"...

En fråga jag ställer mig efter detta är dock: Vad ska jag med pedaler till, det låter bättre utan dem...?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mårty Fake
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 21:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Mårty Fake »

kul läsning.
sån ska jag ha när jag blir stor!


// Mårty
Downstroke Or Die!
*Greco Mirage *Tokai Hardpuncher *Shine Viola
*Vox Super Foundation *GK MB-150 *TKS 112 *Hagström F215GB
*Sansamp *EBS *EHX *T-Rex
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag var med när en välkänd PB-profil och tillika moderator testade en Walkabout Scout i helgen.
Han var motvilligt impad...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Jag var med när en välkänd PB-profil och tillika moderator testade en Walkabout Scout i helgen.
Han var motvilligt impad...
VEM? VEM?

:wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

vill ha
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:
dereborn skrev:Jag var med när en välkänd PB-profil och tillika moderator testade en Walkabout Scout i helgen.
Han var motvilligt impad...
VEM? VEM?

:wink:
Slog den Hellborgstärkaren? Världens bästa basstärk , ju...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

f-bass skrev:
TDHP skrev:
dereborn skrev:Jag var med när en välkänd PB-profil och tillika moderator testade en Walkabout Scout i helgen.
Han var motvilligt impad...
VEM? VEM?

:wink:
Slog den Hellborgstärkaren? Världens bästa basstärk , ju...
Nu har jag ju inte testat den, men det kan jag väl ALDRIG tänka mig! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Fender
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: tis 13 jul 2010, 22:50
Ort: GBG

Inlägg av Fender »

MESA 8) BOGGIE
Fender
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.

https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Mesa/Boogie WalkAbout Scout 112

Inlägg av BBQV »

Nu har jag kompletterat combon med två Ampeg SVT210AV-högtalare. Jag blev förvånad när jag A/B-testade Scouten och Ampeglådorna eftersom jag hade lite förutfattade meningar...

Mesan sägs vara en av de mest rörlika hybriderna på marknaden och Scoutcombon låter verkligen vintage. Tyckte jag. Men ack så fel jag hade, Ampeglådorna låter betydligt mer vintage! Mesan låter nästan hi-tech vid en jämförelse, mycket beroende på diskanthornet och det passiva elementet som förstärker basen.

Min andra fördom var att det skulle fattas botten i Ampeglådorna, men det gör det inte alls! Nu är jag inte någon subbasmissbrukande effektfetischist som Parkas ( :wink: ), men jag tycker snarare skillnaden ligger i att Ampegljudet är fastare i botten, inte subbaslågt. Jag provade att boosta basen och de levererade utan att vika ner sig.

En annan grej som förvånade mig lite var hur mycket volym Walkabouten levererar. Den ensamma tolvan lät lika mycket som Ampeglådornas fyra tior ända tills den började dista. Det går att spela rent på högre volym med Ampeglådorna, men jag är ändå imponerad av den lilla combons prestanda.

Hur man än gör så låter det riktigt bra!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Mesa/Boogie WalkAbout Scout 112

Inlägg av Elfström »

Mesa Walkabout......
Världens Bästa P-Bas förstärkare :!:
:nickar: :vinkar:
Shut up and play yer guitar!
Skriv svar