Tks 2 x 1126 och 215 + skrika.

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Tks 2 x 1126 och 215 + skrika.

Inlägg av Liten »

Har haft dessa godingar hemma på test över helgen:

Bild

Vi tar det från början:

Tks 215 (+ extern ställbar skrika)

900w i 4 ohm - ca 25kg

Tommys nya 215 har en mycket robust konstruktion. Den känns väldigt gedigen och är trots sin nya "längd" mycket smidig i formatet.
Jag bär den lätt i en arm och placeringen av handtagen är väl genomtänkta så de lämnar lådan hängande i en mycket bra balans.
Ljudmässigt levererar denna låda en bra botten med ännu bättre lågmid och ett behalgigt mellanregister. Tommy har siffrorna på vart det tar stopp men jag som inte gillar det övre mellanregistret uppskattade att det tog stopp där det gjorde och sedan att skrikan fick ta över. (Man hör väsentlig skillnad på denna design och TKS 2158)

Hur står den sig mot min 210a?
Den äter ju upp min 210 i ren volym. :D
Karaktären är mer låg-mid-orienterad och portningen framtill gör att man helt enkelt tycker att lådan levererar mer av allt! Inte speciellt konstigt! ;)

Den låda jag fick med mig hem har enbart spelats några få timmar totalt och det är tyvärr för lite för att ha spelat in elementen. Dom har inte "landat" ännu. Det hörs kan jag tycka och minns tillbaka när jag hade hemma en tidigare 215 att prova. Den satt ännu bättre i botten och jag är övertygad om att denna låda också kommer att "förlösa" så småningom.
215 + skrika är enligt min smak den näst bästa låda Tommy tillverkar. :mrhappy:
Jag hade beställt en nu, men så hade Tommy med sig en annan låda på förra träffen.. Så..

Let's serve the main dish!

2 x 1126 (varav den övre med ställbar skrika)
Bild

Jag hoppar över alla superlativ och annat fånigt.
Kort sagt: Jag ska ha 2!

450w i 8ohm - 15kg / styck

Dessa kan säkert uppfattas som scoopade för vissa.. men jag upplever dem som väldigt raka och ärliga. Skrikan är smått överflödig då 6an gör ett mycket bra jobb med toppen.. den är dock trevlig att ha ifall man vill ha det där absolut sista spetsiga som många här inne inte gillar! ;)

Bra med botten och tryck:
Har spelat med kanal och master på kl 9. Det skulle räcka för en riktigt högljud och stökig livespelning imo! Lådorna trivs bra och låter väldigt bra på denna volym! Dessa lådor står pall.. utan tvekan..
För att testa lådorna mer så skruvade upp till kl 10 på kanal och master och la fingret på E-strängen och då flåsade rutorna till i lägenheten. :mrhappy:

Mina instrument har alla 3 olika karaktär. Detta har förr inneburit problem att hitta en låda som får alla 3 att låta bra. Min Aguilar 210a har varit det bästa jag hittat som fortfarande är lätt att ta med sig. Har aldrigt gillat 12" are tex så det har vart svårt att få ner vikten! :)
I dessa lådor låter min gamla jazz fortfarande som att jag spelar i en stor 410a.
Min p-bas får mer botten och mellan - får mer karaktär!
Min bandösa får sin ton buren på ett HELT annat sätt än tidigare!

Jag har ju inte testat alla hans lådor.. så detta blir en "Parkas!" ;)

Detta är Tommys bästa låda. Alla kategorier.. (IMO)
Och jag ska ha 2! :D


//Anders
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Fan va gött Anders att du hitta "dina" lådor nu!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Evilbiker skrev:Fan va gött Anders att du hitta "dina" lådor nu!
Ja jag tror iof att många kommer gilla dessa! Du tex med din aguilar GS412a kommer definitivt uppskatta dessa! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Om du har fått dina eller om Tommy har med sig sånna ska vi ju testa dom med din topp såklart!
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

1126'an är den bästa låda jag testat så en stor :tummenupp: .
Bra val!
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Hur länge är dessa lådor kvar i Örebro...?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Indigo skrev:Hur länge är dessa lådor kvar i Örebro...?
Om du hämtar dem ikväll och kommer överens med Tommy om vilken dag du behöver lämna dem (innan nästa helg).. så är det upp till dig! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Liten skrev:
Indigo skrev:Hur länge är dessa lådor kvar i Örebro...?
Om du hämtar dem ikväll och kommer överens med Tommy om vilken dag du behöver lämna dem (innan nästa helg).. så är det upp till dig! :D
Okej, då får jag ge mig till tåls, har ingen möjlighet att åka ner till Norrköping med dem.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Klart vi kan lösa en provlyssning någon kväll.. :)
Men det får bli senare i veckan då...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Kul med recension! :tummenupp:

Jag har inte så bråttom med att få hem dem, veckan ut är nog inga problem. Tidigast i helgen behöver jag dem, men eventuellt (om lite leveranser strular) kan de stå kvar till Glanshammar så slipper ni köra. Jag hoppas dock att jag ska få hem allt som behövs för att jag ska kunna spela in nya ljudklipp med alla modeller innan Glanshammar, och då behöver jag 1126:orna och 215 tillbaka.

Som sagt, strular det med leveranser (vilket det gör ibland) så kommer jag inte ha allt som behövs, och jag vill spela in allt samma dag, så då kan de lika gärna stå kvar så fixar jag det efter Glanshammar.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

tks skrev:Kul med recension! :tummenupp:

Jag har inte så bråttom med att få hem dem, veckan ut är nog inga problem. Tidigast i helgen behöver jag dem, men eventuellt (om lite leveranser strular) kan de stå kvar till Glanshammar så slipper ni köra. Jag hoppas dock att jag ska få hem allt som behövs för att jag ska kunna spela in nya ljudklipp med alla modeller innan Glanshammar, och då behöver jag 1126:orna och 215 tillbaka.

Som sagt, strular det med leveranser (vilket det gör ibland) så kommer jag inte ha allt som behövs, och jag vill spela in allt samma dag, så då kan de lika gärna stå kvar så fixar jag det efter Glanshammar.
:shock:

Vilket moraliskt dilemma det blev!
Ska jag hoppas på att det blir försenat så Mike blir sur på mig? :oops:

Bara att du hör av dig senare i veckan så löser vi det! :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Det är olika leveranser, Mickes prylar är i Sverige nu, men kommer nog inte levereras idag, har inte hört något om det. Den andra leveransen ligger i Danmark fram till imorgon. Eventuellt får jag den tills på fredag, men dyker den upp på måndag så vet jag inte om jag hinner med inspelning etc innan Glanshammar. Fullt upp på tekniska högskolan i veckorna.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Då så!

Bli föööör-senaaaaat! Bild Bli föööör-senaaaat!


;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+
Inlägg: 1762
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 23:51
Ort: Göteborg

Inlägg av thetonequest »

tks skrev:Kul med recension! :tummenupp:

Jag har inte så bråttom med att få hem dem, veckan ut är nog inga problem. Tidigast i helgen behöver jag dem, men eventuellt (om lite leveranser strular) kan de stå kvar till Glanshammar så slipper ni köra. Jag hoppas dock att jag ska få hem allt som behövs för att jag ska kunna spela in nya ljudklipp med alla modeller innan Glanshammar, och då behöver jag 1126:orna och 215 tillbaka.

Som sagt, strular det med leveranser (vilket det gör ibland) så kommer jag inte ha allt som behövs, och jag vill spela in allt samma dag, så då kan de lika gärna stå kvar så fixar jag det efter Glanshammar.
En lite OT fråga kanske, men jag kör ändå:

Går det att beställa dina lådor och välja på olika fronttyg?
Undrar mest för det kan vara bra att veta om de finns med lite mer "vintage" look? :wink:
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Okej. Men skulle det bli så att de blir kvar till Glanshammar så testar jag gärna 1126:orna. Jag tar så klart med dem från Örebro till Glanshammar i så fall.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Tack för recensionen Anders, 1126-GAAAAS!!! :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Indigo skrev:Okej. Men skulle det bli så att de blir kvar till Glanshammar så testar jag gärna 1126:orna. Jag tar så klart med dem från Örebro till Glanshammar i så fall.
Prrrrrft!!! Skulle jag lämna ifrån mig dessa till dig??? När jag bara behöver ta dem till glanshammar själv?? :lol: Dessa snuttefiltar släpper jag då inte så lätt.. Nä.. du får komma hit och spela!! Alt så tar du dem några dagar och så lämnar dem igen sen..
Ja menar: Har inte du nog att släpa på till glanshammar? ;)








(Klart du ska låna lådorna.. jag bara skämtar lite med dig)

BB3000S skrev:Tack för recensionen Anders, 1126-GAAAAS!!! :D


SÅ lite så!! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Liten skrev:Ja menar: Har inte du nog att släpa på till glanshammar? ;)
Jodå, men vi kommer låna ett släp så det är lugnt =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

tks skrev:Det är olika leveranser, Mickes prylar är i Sverige nu, men kommer nog inte levereras idag, har inte hört något om det. Den andra leveransen ligger i Danmark fram till imorgon. Eventuellt får jag den tills på fredag, men dyker den upp på måndag så vet jag inte om jag hinner med inspelning etc innan Glanshammar. Fullt upp på tekniska högskolan i veckorna.

Är det min leverans? :shock:


Jag är ju så sjuuukt sugen på min andra låda nu :D
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1113
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Tack för recensionen från mäj också.
Sköj att du hittade vad du ville ha.
Jasså minsann,det är nya 12"element då alltså.Mycket intressant.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Uppdaterar med en till bild! ;)

Bild


Varje timme jag spelar i riggen förstärker bara det initiala intrycket. Det är en stor rigg i litet format! :tummenupp:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Najs. Man blir ju lite sugen.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Liten skrev:Då så!

Bli föööör-senaaaaat! Bild Bli föööör-senaaaat!


;)
Jag tror det fungerade. Min leverans verkar bli en vecka försenad, den kanske dyker upp dagarna innan Glanshammar, men jag kommer nog inte hinna med inspelningarna då. Som det ser ut får lådorna stanna i Örebro fram till Glanshammar. Jag hör av mig om situationen skulle ändras, men antagligen inte.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

tks skrev:
Liten skrev:Då så!

Bli föööör-senaaaaat! Bild Bli föööör-senaaaat!


;)
Jag tror det fungerade. Min leverans verkar bli en vecka försenad, den kanske dyker upp dagarna innan Glanshammar, men jag kommer nog inte hinna med inspelningarna då. Som det ser ut får lådorna stanna i Örebro fram till Glanshammar. Jag hör av mig om situationen skulle ändras, men antagligen inte.
Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Utöver det: Har suttit och funderat massvis igår på det där vi snackade om med handtag och hjul.
När kommer jag någonsin vilja spela utan 2 lådor???
Det väger ju fortfarande bara 30kg och skulle kunna sitta ihop i en låda som en stapel? Då blev ju placering av infällt handtag och casters ganska mycket lättare?

Äh! Vi tar det på PM senare! :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar