Orange SP 212 Isobaric

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1113
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Orange SP 212 Isobaric

Inlägg av Anders »

En liten test av vad ser ut som en 1x12.
Som de flesta vet så är det en 1x12 med ytterligare ett 12" element bakom som hjälper till att få det att låta som en 1x12 med ett element som återger lågbas otroligt bra.
Jag testade med Orange AD200MK1 och p-bas 5str.Och jag kör bara fingerspel.

Som i stort sett alla Orange baslådor låter det mycket fylligt,mulligt,rockigt,varmt på halv volym.(100w).Kanon.
Men,till skillnad från OBC 410 och OBC 115 som har normal,ganska bra volymåtergivning.(typ 100 Db)så fullkomligen KÄKADE den här lådan effekt!!
Med TKS 212 kan jag ha gain och volym på kl.2.Ingen dist,ingen mattning,bara tryck.
Med denna lådan var det totalstopp vid kl.12!!
Hälften!
När jag provade den på JAM satt en snubbe och lirade trummor en bit bort,han hörde inte en ton.Inget jammande på jam inte :D
Vill man ha en väldigt smidig låda för väldigt tysta blues/Jazz gigs eller naturligt vis till inspelning uppmickat är den nog suverän.
Förresten,den lät lite ojämnt i basen,men inget allvarligt.Med fender am. standard p-bas 5 lät området kring G högre/bumligt.(Vad det nu innebär)

Bra rockigt,fylligt och varmt ljud men väldigt effektkrävande.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Intressant med ett test! Det här med känsligheten i lådorna har vi diskuterat förut, det beror på tekniska begränsningar i och med lösningen de valt (isobaric), finns mer info samt länkar som förklarar hur tekniken fungerar i dessa trådar:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=16959c&start=81
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=19766


http://web.archive.org/web/200102082148 ... ories.html
audioinnovation skrev: Efficiency of the system is down 3 dB as compared to a single driver due to the added cone mass and the reduced Vas. When you compare isobarics to a system which houses two drivers each in their own enclosure, this system would actually be 6 dB less efficient.
Alltså; en isobarisk 2x12 låter 3 dB mindre än en vanlig 1x12 och 6 dB mindre än en vanlig 2x12 (fast halva storleken av en vanlig 2x12). Det betyder att du får samma ljudnivå med en isobaric 2x12 och en förstärkare på 400W som med en vanlig 1x12 och en 200W-topp, alt vanlig 2x12 och 100W-topp. Dvs i ditt fall skulle du behöva 800W i SP212:an för att matcha den vanliga 212:an med 200W.


http://web.archive.org/web/200210111549 ... nnel1.html
JL Audio skrev: Bild
1. The coupled air between the two drivers adds to the moving mass of the system and thus results in a less than optimal coupling between the drivers. Remember that the idea is to get these two subwoofers to act as one driver, and by adding a springy mass between them this ideal is somewhat compromised. Some might find that this leads to a beneficial lowering of the system Q (when the volume indicated in blue in the picture is sealed) but more often than not this effect is undesireable as it makes response predictions more difficult.
2. The coupling chamber negates one of the primary benefits of isoloading--small enclosure size. By the time we account for the displacement of this coupling tunnel in determining the gross volume of the blue chamber, the enclosure starts to approach the volume required by a single conventionally mounted driver.
3. Since the drivers are both firing in the same direction, there we do not reap the benefit of cancelled driver non-linearities as we would with a design implementing a push-pull configuration.
4. The driver whose magnet structure is housed in the coupling tunnel is in a highly unfavorable cooling environment and will be subject to power compression at lower levels. Basically, the drivers will be more or less equal performers at first, but as things start to heat up and the impedance of the front driver rises due to rising voice coil temperatures, the drivers start to fight each other to some degree rather than complement one another. This results in increasingly non-linear behavior with possible unpleasant audible side effects (e.g. sloppy transient behavior).

In essense, this configuration is more of a cosmetic "oh neat-o" design more than anything else, and we recommend that it not be used, especially for high-powered applications where the thermal power handling of the drivers would be called into question.
Sättet att bygga isobaric-lådor som JL Audio rekommenderar är att ha ett element utanför lådan på det här viset:
Bild
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1113
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Ah,där var dom.(Trådarna)
Jag hade läst om den här lådan förut nånstans,och hittade det inte,men tyckte det var lika bar att skriva under recensioner.
Tackar Tommy.Nu är allt om lådan lite mer på ett ställe och lättare att hitta. :D
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Smuttkungen
Medlem+
Inlägg: 617
Blev medlem: tis 23 dec 2008, 23:15
Ort: Storuman

Inlägg av Smuttkungen »

Hej, grabbar. Jag såg att Gnulars har testat Orange-lådan med en Terror bass i Fuzz: http://www.fuzz.se/default.asp?go=1&artid=1847

Jag skulle gärna prova en med min Tecamp, synd bara att Jam är så långt bort... :(
*Music Man Stingray 5
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Lars skriver i Fuzz-recensionen:

"Ljudet är varmt, stort och har bra botten. Lådan tål hela 600 watt och tål verkligen att pressas till det yttersta. Min lilla EBS entolva låter mer på låg effekt, men den går inte alls att pressa på samma sätt vid hög volym. Orange har också betydligt mer botten."

"Verkningsgraden är inte så hög. Det finns många högtalare som kan låta mer med samma effekt men det finns inte många i den här storleksklassen som tål så mycket effekt och verkligen levererar bra ljudtryck när man pressar upp volymen. De flesta lådor knäar och distar på ett osnyggt sätt när det här lilla brandgula monstret bara fortsätter spela med stor pondus."


Har man en förstärkare med drag i så borde det alltså inte vara något problem med den inte så höga verkningsgraden. T.ex. en Terror Bass 1000, det borde väl funka alldeles utmärkt? Jag har dålig koll på högtalarspecar och hur det funkar men en så liten högtalare tar man väl inte med på ett gig som kräver galen volym från backlinen?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

Utförlig test i Bass gear magazine nr 6 : http://www.bassgearmag.com/web/past_issues.php
Skriv svar