Epiphone Valve Senior head(gitarr förstärkare)

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Epiphone Valve Senior head(gitarr förstärkare)

Inlägg av hulkenstrong »

Jaha mina synpubnkter på denna lilla sak.

Då jag kände mig behövd sälja den fina orange thunderverb stärkaren så blev saknaden stor av ingen stärkare hemma.

Idag damp då "ersättaren" ner. Gick på ca 2400 från Thomann.

Epiphone Valve Senior

Bild


18W rörförstärkare (2 x 6V6GT & 4 x 12AX7A)
Stödjer 4/8/16 Ohm
Har 3 bands EQ
gain/master volume kontroller

Eqn fungerar hyfsat till gitarr. Går vrida in lite olika standard ljud. Bas frekvenserna går inte hela vägen. Lite lägre skulle göra ljudet en aning maffigare (detta gäller för gitarr). Du kan få väldigt rent till ganska rejält överstyrt ljud. Så brittisk heavy-metal där börjar gränsen gå. Tyngre då är det pedal som gäller. Den spelar högt som fan. Har inte varit över 9 på master volume ännu och detta med lätt overdrive (kl 10 på gain).Gainen börjar överstyra för mig runt kl 10 och händer mycket till ca kl 1. Efter det är det mindre drastiskt.

Största nackdelen är reverben....usch fyfan vad den inte är bra. Nu är jag bortskämd med en Orange helrör och jämföra går inte. Den saknar all hmm känsla och dynamik som orangen erbjuder. Den känns riktigt stel och odefinerad. Bästa förklaringen jag kan ge. Bättre hade jag hoppats på.

Till bas då. Direkt vid inkoppling så lät det bra. Dom lägre frekvenserna får dock inte direkt den "definitation" som man kanske önskar, men överlag inte så pjåkigt. Självklart saknas bottentrycket men efter jag koppla in min boss eq så kunde toppen leverera helt ok bastryck. Inte jordbävning skala 5 men en stark 3a. Dock kunde jag inte få till det där riktigt görmysiga knorret och ljudet var alltid en aning "scoopat". Går säkert ratta till om man kämpar.

Ljudet överlag i stärkaren är varmt. Lite åt vintage hållet känns det som spontant.
Om den pallar en bas eq inkopplad eller håller i längden återstå se men för den penning den kosta så om den brinner gråter jag mig inte till döds.

Rattarna till volym och ton osv är väldigt mycket budget känsla över. Väldigt plastiga och lätt knaster vid leverans. Känns väldigt lätta med. Jag personligen föredrar lite motstånd i kontroller. Bara man petar på dom så flyger dom hejvilt. Nästan så jag är rädd stå där det blåser kraftigt med denna förstärkare. Förstärkaren levererades utan strömsladd. Annars käns dess finish helt okej.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Xf1zLWVooAo[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ceg16IwSSH4[/youtube]

/Thomas
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series