B(ingo)BQV basen

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

B(ingo)BQV basen

Inlägg av ingo »

Kom på att recen. kanske borde ligga här.

För hela bakgrundshistorien, se tråden:

"Basbyggarprojekt ihop med BBQV" under länken "Basar"



OK... då har jag hunnit testa basen lite mer i lurar/mixer och genom min GK10001RBII / Aguilar 12” dock ej i bandsituation. (tänkte försöka dra ihop lite folk i replokalen nu på sönd.)
Har även skruvat/justerat och synat lite mer ingående.
(justering hade vi ju redan tidigare gjort upp att jag fixar efter eget huvud. BBQV kollade ju givetvis att dragstång, stallsadlar och intoneringsskruvar funkade som det skulle)

Så...
35” mensuren, placeringen av Delano JC4HE/M2 (http://www.delano.de/english/4-string/jc4hem2.html ) mikarna, som är split coil humbuckers och det faktum att jag stämt basen DGCF (precis som min intension var) gör ju att basen inte låter trad. Jazzbas (vilket ju inte heller var min tanke) utan lite mer “modernt”. Med halsmiken solad låter det dock ganska mycket P bas.(sitter ju i P mik läge)
Humbucker mikarna och det folieskärmade kontrollutrymmer gör basen helt “noiceless”, även framför datorn.
Den hårda trelagers amr.lönn halsen och den tjocka ebenhotzbrädan ger välartikulerade toner med bra bett och lååång sustein över hela halsens 24 band.
Halsprofilen blev kanon och precis som jag ville ha den. (kommer kanske att slipa lite till på vouluten/extraförstärkningen på baksidan halsen, under sadeln. Är ju inte så lätta att kommunicera alla detaljer per mail/tel även om just kommunikationen med BBQV varit MYCKET trevlig och givande)
Kroppen i (mjuk) lind gör sitt för att “värma upp” ljudet. (bra kompensation för den hårda halsen)
Basen väger in på 4.25 kg (vilket väl ändå får anses hyfsat med tanke på den tunga halsen) och har typ Fenderbalans (lite huvud dipp) på knät men hänger perfekt i axelband.

Summa sumarum så är jag mycket nöjd med designen (annars hade jag ju som någon påpekade, fått skylla mig själv), utförandet/jobbet och samarbetet med BBQV.
Gillar verkligen kulören (matt topplack) och tycker att BBQV har lyckats förvånansvärt bra med de knappa resurser han har på just lackerings området (att få en absolut kanonfinish med sprejflaskor och spec. på ett mjukt träslag som lind, är inte det lättaste.)
En mycket prisvärd “custom bas” tillverkad av en mycket trevlig, hjälpsam och lyhörd basbyggare.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

låter lovande för framtida projekt!
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Fick provspela den idag! Och den låter kanon! Lite småfix kvar på den, som skrev, men den är grymt skön och låter mumma. Mickplaceringen gör sitt, grym P-bas karaktär på halsmicken och luftigt knorrigt ljud på stallmicken. Grattis Ingo, verkligen en grym bas du har fått byggd till dig!

edit: Jag menar förstås "som Ingo skrev"...
Senast redigerad av basmartin den sön 14 okt 2007, 16:58, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3399
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

basmartin skrev:Fick provspela den idag! Och den låter kanon! Lite småfix kvar på den, som skrev, men den är grymt skön och låter mumma. Mickplaceringen gör sitt, grym P-bas karaktär på halsmicken och luftigt knorrigt ljud på stallmicken. Grattis Ingo, verkligen en grym bas du har fått byggd till dig
Måste den fixas i skrevet? :roll:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Kim S skrev:
basmartin skrev:Fick provspela den idag! Och den låter kanon! Lite småfix kvar på den, som skrev, men den är grymt skön och låter mumma. Mickplaceringen gör sitt, grym P-bas karaktär på halsmicken och luftigt knorrigt ljud på stallmicken. Grattis Ingo, verkligen en grym bas du har fått byggd till dig
Måste den fixas i skrevet? :roll:
Basisten?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Jaha!
Och när jag för en gångs skull lät bli att slå till på halv volley, så kommer det andra och dundrar in smashen!
Haha! :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Klopper skrev:Jaha!
Och när jag för en gångs skull lät bli att slå till på halv volley, så kommer det andra och dundrar in smashen!
Haha! :D
Måste ju visa att de gamla takterna sitter i.
Har ju varit i Göteborg flera veckor det här året.
Sån´t sätter sina spår. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

7 år sedan jag lämnade Götet.
Åker dock upp då och då för att "ladda batterierna" igen.
Men ränderna går ju aldrig ur helt!!
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Tycker att basmartin ( Kul att du gillade basen) var mycket tydlig men att det var "småfix" kvar... och det är på halsen, alltså en bra bit ovanför bältet. Nedanför halsen/under bältet är det inget smått.

Skall slipa ner "vouluten" (stavas det verkligen så?) alltså knölen mellan BASENS hals och huvud samt oljning av BAShalsen. Detta hade BBQV och jag redan avtalat)

Sedan ville jag ju få hem basen så snart som möjligt vilket resulterade i att basen inte fått tid på sig att aklimatisera hals/greppbräda/band riktigt hundra, varför även en omgång till med filen på bandändarna står på programmet.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3399
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

ingo skrev:Tycker att basmartin ( Kul att du gillade basen) var mycket tydlig men att det var "småfix" kvar... och det är på halsen, alltså en bra bit ovanför bältet. Nedanför halsen/under bältet är det inget smått.

Skall slipa ner "vouluten" (stavas det verkligen så?) alltså knölen mellan BASENS hals och huvud samt oljning av BAShalsen. Detta hade BBQV och jag redan avtalat)
Heheh, det gäller att skriva absolut korrekt här på pratabas. Annars kan det vridas och feltolkas värre än lagtexten utav en amerikansk advokat!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kul att även du gillade den Martin!

Hur känns den annars Ingo? Har du provat den i skarpt läge än?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

BarbequeVillage skrev:Kul att även du gillade den Martin!

Hur känns den annars Ingo? Har du provat den i skarpt läge än?
Det bådar gott iaf... Ska bli grymt kul att se hur min bas blir, när jag har skruvat ihop den.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

BarbequeVillage skrev:Kul att även du gillade den Martin!

Hur känns den annars Ingo? Har du provat den i skarpt läge än?
Skam till sägandes så... nej inget skarpt läge ännu (har inte gigat eller repat med band på snart två mån.). Det verkar gå utför med den gamle och speleriet :-( Får väl slå mig på basdesigneri istället ;-)

Visst... det är förmodligen inget som jag kommer att bli fet på men därav har jag ju heller inget vidare behov.

Så här hemmavid (framför spegeln, tillbaka där allt startade) känns/låter den toppen.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Sådärja... nu är basen testad, om inte i helskarpt läge så iaf på ( Zydeco-Cajun-TexMex med sättningen Accordion,Gitarr, trummor och tvåstämmig sång) rep. Dels genom min GK 10001 RB II/Aguilar 1X12 "rigg" och dels genom en TraceElliot TwinValve / hemmabygd 1X15" låda (här lät B(ingo)BQV basen lite väl "middig" tyckte jag.Förmodligen mest beroende på lådan.Testade inte med TE topp och min AG låda, får göra det på lörd. Båda "riggarna" testades även genom min EBS MultiComp vilket spec. i MB läge, lät ändå bättre.

B(ingo)BQV basen låter och känns kanon.
Lite rappare och middigare än Cloverbasen, vilken var den jag A/B testade med (förmodligen den hårdare halsen/brädan och den längre mensuren på B(ingo)BQV basen som gör detta).
Clover femman har ju iofs fler ljudmöjligheter (och dessutom lite vidare tonomfång B-G mot D-F) och har lite äldre strängar, vilket ju ger ett lite "thumpigare" ljud, som passar just det Zydeco-Cajun-TexMex stuk som vi körde men...
B(ingo)BQV basen är så himla skön att spela på så det blir nog den även till " Los Gators".
Kommer nog att sänka halsmiken på B(ingo)BQV basen något lite till, till förmån för stallmiken även om halsmiken lät väldigt bra till just "swamp boogie".

Nu kan man väl inte jämföra Clover XP15.5 femman rakt av med B(ingo)BQV basen, de är ju helt olika instrument och jag är verkligen nöjd med Cloverbasen oxå, men fyrsträngs formatet är ju väldigt behändigt och jag gillar verkligen D-F stämmningen. Denna stämning gör det jättebehagligt att spela t.ex F blues "ett helt upp" på halsen och att kunna "fretta" ett lågt E är heller inte fel. Dessutom har det ju den uppenbara ökningen i omfång ned till lågt D, jämfört med en standardstämd fyra
B(ingo)BQV basen är strängad med DR Sunbeams nickel 0.045-0.105 (med lite mer/"compressed" massa) och Cloverbasen med D'addario XL 0.045-0.125 även dessa nickel, men som sagt lite "trötta" vid det här laget).
35" mensuren och 24 bandsbrädan,där iaf 23:e band, (högt E) är hyffsat lättåtkomligt (funderar på att e.v slipa ned avfasningen vid nedre hornet ytterligare något för ändå bättre åtkomlighet), ger ju ett omfång från lågt D till högt F (nollbandet gör oxå att även öppna strängar låter mer likt "frettade") och halsen/greppbrädan har inte tillstymmelse till "dead spots". Även balansen mellan strängarna är jättebra och (split humbucker) Delano mikarna är helt "hum fria" (även solade).

Sen är den ju SNYGG oxå :-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kul att det är så positivt allting! Jag är ganska nöjd med att mina basar blir jämförda med din Clover och Dereborns Fender! :mrhappy:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

BarbequeVillage skrev:Kul att det är så positivt allting! Jag är ganska nöjd med att mina basar blir jämförda med din Clover och Dereborns Fender! :mrhappy:
Och jag blir förväntansfull(och otålig...)!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Visst är jag JÄTTEPOSITIV till B(ingo)BQV basen och att jag jämför (A/B testar) med Clover XP15.5 basen är ju naturligt eftersom det är den enda
(sedan ca ett år tillbaka) basen som jag numera äger och (med tillfredställelse) använder men som sagt... det är ju två ganska olika instrument med var och en, sina fördelar.

Kan dock inte nog understryka min uppskattning av att ha haft förmånen av att, genom BBQV's mycket tillmötesgående försorg, ha fått mig en fin fin bas enl. mina egna önskemål.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Kan du lägga upp en bild i tråden ingo? Det är lite körigt att leta runt i forumet.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svarte_Jack skrev:Kan du lägga upp en bild i tråden ingo? Det är lite körigt att leta runt i forumet.
+1
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Så gärna



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Mumsfilibaba! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Testobjekt...


Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Är väl som att svära i kyrkan....
Men jag tycker (B)Ingon är mulligare! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Inte alls min kopp te, men jag förstår ändå att ni tycker den är cool :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

the_great_alfonzo skrev:Inte alls min kopp te, men jag förstår ändå att ni tycker den är cool :D
Du gillar väl bara mögelbasar?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar