Fender Aerodyne Jazz Bass

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Fender Aerodyne Jazz Bass

Inlägg av xfredrikx »

Alltså en sådan här:
http://fender.com/products/search.php?partno=0254505506

Har haft den tillräckligt länge nu för att kunna (försöka iaf) recensera den. Gigat med den, spelat in med den, repat med den etc etc..

Försöker recensera efter några slags riktlinjer iallafall, plockade dom från harmony-central

Basen i sig:
Framifrån ser det ut som en jazz bas, men när man håller i den är den mycket lättare och tunnare än en jazz bas. Skulle tippa på att den väger in på typ 3 och ett halv kilo. Dålig på sånt dock. Kroppen är lackad blanksvart med vit binding runtom, utan plektrumskydd. Se upp för fingeravtryck! Halsen är en vanlig jazz-hals med rosewood-greppbräda, dock inga prickar på själva greppbrädan men däremot "uppe" på halsen. Huvudet är också lackat svart, stall och rattar och stämmisar är typ, röksvarta. Mickarna är passiva


Spelbarhet, kvalitet:
Tog några veckor innan jag lyckades justera den som jag gillar en bas, men det är pga mig. Nu spelar den som en ängel, lite rassel här och där men det är som sagt för att jag själv har justerat den. Tåls att tilläggas att dom första tre-fyra månaderna repade jag med två olika band, ett som stämmer i CGCF och ett som stämmer i DADG.. Stämde mycket mellan dessa två och det klarade basen galant. Fortfarande inte så hälsosamt för den men den klarade sig utmärkt.


Ljudkvalitet:
Wow! Har spelat med tillräckligt många "vanliga" jazzbasar och även p-basar för att höra skillnad. Denna bas har en helt annat fyllighet i ljudet (med båda mickarna på högsta) än vad jag upplevt från vanliga fender-basar.
Kör oftast bara med P-micken för att det ger ett mer aggresivt ljud, stallmicken har en tendens att jämna ut klippet i p-micken så att det inte låter så aggressivt. Ensam låter jazzmicken väldigt mycket som en stallmick på en fender jazz med två jazzmickar.


Tålighet:
det är en fender. Den tål att slitas och slängas med. Enda nackdelen med lacken är att den inte blir sliten "snyggt".. Dock verkar den vara väldigt svår att slita ner.
Har tappat denna bas rakt ner i marken med halsen före. slagit i ett och annat på trånga scener. Den håller!!


Världens bästa bas helt enkelt, och världens snyggaste!


Några frågor? Kör på! :)
Hjelm
Medlem+
Inlägg: 626
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 01:37

Inlägg av Hjelm »

Bland Fenders snyggaste skapelser nånsin. Var väl en uppe för typ 6k här för nån månad sen, då var det nära. Men nån gång ska jag ha en..

Bild
Senast redigerad av Hjelm den mån 28 jun 2010, 17:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

:)
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

ja, nu har jag en.

det är min första fender. den är skön att spela på, banden är kalas och efter lite inställningar tror jag inte det är många som har lägre stränghöjd (vilket jag gillar, för då rasslar det lite och jag tycker det hör till när man spelar plektrumrock). det rasslar dock inte när jag spelar lugnt, kan kontrolleras ganska bra.

jag har upptäckt att stallmicken på max och halsen på hälften ger ett jäkla skönt ljud (båda mina gitarrister spelar med metaldist och ganska högt, så jag måste skära igenom lite granna).

jag tycker att den är välbalanserad och väger som tidigare påpekats inte så mkt, att stå och spela en längre tid är inga problem om man har ett någorlunda vettigt axelband.

hör av er om ni vill provspela eller har några frågor.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++
Inlägg: 4047
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:50

Inlägg av Pentastar »

Verkar vara hyfsat populära.

jag har tagit hem typ 10st åt olika pratabasare. Framförallt då modellerna som enbart säljs i Japan.

Jag har således klämt och kännt på många.
Som vanligt med Japanska instrument så är de jämna i kvaliteten, dvs Bas XX som utlovar kvalitet X håller i 99% av fallen den kvalitet som lovas.

Lite för kontemporära för min smak men det är bara min högst subjektiva åsikt.
Time is a cruel companion
Användarvisningsbild
Duke
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 10:05
Ort: Östersünd

Inlägg av Duke »

Aktiv elektronik? Är jävligt sugen på en
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Duke skrev:Aktiv elektronik? Är jävligt sugen på en
Nej, passiv elektronik.
Användarvisningsbild
Duke
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 10:05
Ort: Östersünd

Inlägg av Duke »

Aha åhfan. Desto bättre! Trodde alltid den var aktiv eftersom jag mindes mig ha sett en lucka på baksidan. Crap...har jag tänkt. Men fan nu är jag på ruta ett igen när jag nästan hade ställt in mig på en Classic Mexico 60s Jazz :)
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Det är en lucka på baksidan men det är för elektroniken i sig. Den är så passiv den kan bli.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

intstämmer med xfredrikx, den är passiv. no coke, no amphetamine.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Duke skrev:Aha åhfan. Desto bättre! Trodde alltid den var aktiv eftersom jag mindes mig ha sett en lucka på baksidan. Crap...har jag tänkt. Men fan nu är jag på ruta ett igen när jag nästan hade ställt in mig på en Classic Mexico 60s Jazz :)
Köp en aerodyne, snyggaste basen som finns. Bra är den också.
Skriv svar