Ashdown mag 410deep, mag300(stärk) abm115 +markbass LMII

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Ashdown mag 410deep, mag300(stärk) abm115 +markbass LMII

Inlägg av criss »

Ja, jag har funderat fram och tillbaka vad jag vill ha för högtalare till min markbass littlemark II topp och när Jag såg att herr Basstudio kunde fixa ABM115 låda till fördelaktigt pris så slog jag till.
Min kompis My hörde talas om detta och hon slog till på en MAG 300w topp och en MAG deep 410.

I torsdags kväll så kom Geddy Lee tillbaka till Örebro efter en jobb och pratabasresa till Göteborg. (tack som tusan för hjälpen Geddy)
Han medförde vid hemkomsten:

1st Mag 300topp
1st Mag 410 deep
1st Abm 115

Jag och My kopplade ihop grejorna i ett övningsrum och började ratta tycka och känna.

Första intryck.

Lådorna och toppen ser(min smak) hemskt stiliga ut!
De blåa elementen syns diskret bakom gallret som är av plåt. Men jag tror att det är ganska lätt hänt att göra synliga märken i det vid ovarsam hantering.
115tums lådan känns lättare än jag förväntat mig.
Båda lådorna har två basreflex portar på baksidan.
Byggena känns mkt gedigna (när jag lossade på anslutningsterminalen för att kika in i lådan visade det sig att man hade byggt ett litet slutet utrymme för terminalen. Jag gissar att detta gjorts för att lådan inte ska ha otätheter pga tele och spekonjack.)

Fyrtian tål 450w och har en känslighet på 103dB
Förutom de blå högtalarelementen så finns det ett diskanthorn. En märklig sak (tycker jag) är att man inte kan vare sig nivåreglera eller stänga av hornet(jag brukar hata dem) men här har jag inga invändningar.
Hornet är mkt diskret och tilllför inte en vass och på trängande diskant (som jag ofta tycker att horn gör) utan lådan har en behaglig rund diskant som var mkt trevlig(säger jag som nästan alltid skruvar tonkontrollen i botten på min passiva bas).
:D
Jag tycker att basregistret var mer framträdande än vad jag minns att den tidigare varianten av mag410 hade(ni vet den med basport framåt)
Att lådan numer heter 410 deep har väl kanske något med det att göra...
Men det är svårt att säga hur något lät i jämförelse efter tid och i olika stora rum.
jag vill återigen låtsas att jag minns att den tidigare varianten hade ett mellanregister som var mer påträngande, men vad minns jag?

Som sammanfattning tycker jag att mag fyrtia spelar starkt, rent och fint(för pengarna galet fint)! Det finns en del lägre mellanregister som jag personligen rattar bort men som antagligen låter fylligt tillsammans med ett band.

ABM115" 300W, 98dB känslighet.
Stor 15" låda; samma mått som på fyrtian.
Fet bas! Mer diskant än jag trodde, spelar starkt.
Jag har repat ett par gånger på en Mag 15" låda (jag tror den heter typ compakt) iaf gillade jag ljudet i den även om den hade svårt att hänga med på högvolym(ensam) men i ABM lådan är ljudet likt men större djupade och starkare!
jag tokgillar denna låda! Vill ha en till!

Jag lånade ut den till Nallebas (och hans Eden WT500) som i natt skickade följande sms "Den låter kanon. Mulligt och runt"


Mag 300topp

snygg!
jag gillar utseendet ganska mkt med den fina VU mätaren osv.
Ingångsteget har ganska låg känslighet så man får vrida på gainen ganska mkt (om man inte boostar med eq vill säga).

Det går att ratta till ett ordentligt bra ljud i den här stärkaren men jagtycker att bla eq skulle kunna vara bättre.

eq'n då,
främst basratten gillar jag inte. när vi började ratta och diskutera och a/b testa med markbass toppen så kom vi fram till att basratten genererade vad My kallade döv/huvudvärksbas. Hon tyckte att när man vred på basratten på marktoppen blev det en fet stadig bas som känns skönt medan Ashdowntoppen genererade en påträngande lite jobbig botten.
Det finns en deep-knapp som lägger till runt 50Hz som hjälper upp saker och ting men ändå inte är klockren.
Jag tycker att basratten ligger lite högt i frekvens(center runt 100Hz)
men det stora(lätt överdrift) är att det känns som om det är ett för smalt frekvensband som påverkas.

lösningen blev att balancera med deep-knappen och lägremidratten(center220Hz). men det känns som det hade varit mkt lättare att bara ba lite bredare frekvensband som påverkades av basratten + ev att den skulle kunna gå lägre ned.

fin diskant i stärken (och fyrtian)

sammanfattning MAG300topp.
bra grund ljud.
minus för eq
jäkligt bra för pengarna.

Markbass littlemark II
jag hinner inte skriva mer pga bowlingtid :D

men detta är en stärkare som är i en annan klass. starkare fetare bättre eq lättare osv + dyrare.
jag är mkt glad över den. fast om man jämför med en eden wt500 och ett annat poppis märke som börjar på A men inte slutar på mpeg. så får den stryk. Däremot tycker jag att ampegs transistor grejer och ebs/swr/hartke/ toppar inte är någon match för markbass.

sammanfattning,
Ashdown är bra skit!

stor tack till 200071 och Geddy Lee för dealen resp. transporthjälp
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Mer om Markbass..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Ashdown mag 410deep, mag300(stärk) abm115 +markbass LMII

Inlägg av Geddan »

criss skrev: I torsdags kväll så kom Geddy Lee tillbaka till Örebro efter en jobb och pratabasresa till Göteborg. (tack som tusan för hjälpen Geddy)
Ingen orsak!
Jag fick ju betalt. :wink:
Ett axelband till sonen och ett paket strängar som jag tänkte knipa själv.
Tyvärr så hade du lite tunna tankar om mig. :?
0,40-100 kan jag inte lira på.
Men jag switchade det oanvända setet mot 4 Fender Mexico stämskruvar.
Så jag klagar inte.

Tack själv!

Edit: Det värsta med det hela var ju att jag inte själv hann med att knipa några grejor från Ashdown-orgien..
Så det blev ju lite som att hålla en godispåse framför ett barn som inte får smaka att köra grejorna. :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar