Gibson Grabber II

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Gibson Grabber II

Inlägg av straightedge79 »

Bild

Skillnader mellan en G-1 ocn en II?

Limmad hals
Gibson´s 3-punktstall som jag bytt mot ett Hipshot Supertone
Ny kromad mick som låter lite elakare men väldigt likt den "gamla"
RW-bräda istället för en i lönn
Lite bredare huvud och "kantigare" huvud
Inte string thru

Tycker att det är väldigt trevligt av Gibson att göra en reissue på denna basen även om originalet var Gibson´s billigaste instrument när det begav sig.
Jag och några till älskar ljudet i den gamla Grabber´n och det fanns väl påtryckningar från diverse håll att göra en RI på just Grabber´n.

En bättre byggd Grabber?

Absolut men trots att basen är handbyggd av Gibson´s Customshop hade jag nog förväntat mig lite mer faktiskt.
Med det inte menat att den inte är bra byggd men vi snackar om ett företag som byggt instrument i några år...
Har troligen blivit ganska kräsen pga basar från Olja och Travis Bean där det lagts ner tid & själ i att det ska bli så bra som möjligt!

Trots det så älskar jag mina Grabbers, både denna och G-1´an!

Detta är #163 av 350
Senast redigerad av straightedge79 den sön 12 dec 2010, 21:40, redigerad totalt 2 gång.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Gött! Kan tänka mig att TB Plus-micken har lite mera output jämfört med G1:ans. Som jag minns det har den medium-output. Skulle definitivt kunna tänka mig en GII. Enda minuset som jag kan se är att jag tycker mattsvart lack är lite tråkigt.
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Har inte den här ett MSRP på $3192? Också bytte du ut stallet?! Vissa andra får smärre mardrömmar av bara tanken på att råka skrapa ens en nagel mot lacken på en så dyr bas.




(Älskar dock Gibson-basar, så jag skulle ju också vilja ha en ;) )
Hej
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Danne skrev:Gött! Kan tänka mig att TB Plus-micken har lite mera output jämfört med G1:ans. Som jag minns det har den medium-output. Skulle definitivt kunna tänka mig en GII. Enda minuset som jag kan se är att jag tycker mattsvart lack är lite tråkigt.
Hoppades att du skulle kommentera Danne!

Mattsvart = tråkigt, ännu mer tråkigt när min G-1 är just svart...
Micken har bra output men det tycker jag faktiskt att den gamla också har, vet inte vem som gjort denna åt Gibson
men det är säkert S.Duncan´s smutsiga fingrar som varit i denna pajen också. Han har gjort mickarna till Ripper RI´n.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Sam W skrev:Har inte den här ett MSRP på $3192?
Thomann hade denna för ca 9000:- och det är den värd! ;)

Ett litet lackskrap finns men det har jag sett på flera av dom II´orna som sålts på t.ex Ebay
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Det var ingen dålig skillnad i pris det! :lol:
Hej
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

straightedge79 skrev:Micken har bra output men det tycker jag faktiskt att den gamla också har, vet inte vem som gjort denna åt Gibson
men det är säkert S.Duncan´s smutsiga fingrar som varit i denna pajen också. Han har gjort mickarna till Ripper RI´n.
Vad jag fattat för är det samma mickar (TB Plus) som Les Paul-basarna hade (Double Cut och Standard), alltså inga Seymor Duncan. Ripper-mickarna var nog ett givet val att använda SD eftersom de haft sådana kopior länge.

Är det 34" skala? Enligt Gibsons spec är det 34 1/2" som originalet (somiofs oftast är närmare 34 1/3"-34 1/4" om man skall vara petig).
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Danne skrev:Vad jag fattat för är det samma mickar (TB Plus) som Les Paul-basarna hade (Double Cut och Standard), alltså inga Seymor Duncan. Ripper-mickarna var nog ett givet val att använda SD eftersom de haft sådana kopior länge.

Är det 34" skala? Enligt Gibsons spec är det 34 1/2" som originalet (somiofs oftast är närmare 34 1/3"-34 1/4" om man skall vara petig).
Ang mickarna så verkar det väldigt troligt!

Jag har inte mätt exakt men det är kortare skala på denna än på min gamla.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

straightedge79 skrev:
Danne skrev:Gött! Kan tänka mig att TB Plus-micken har lite mera output jämfört med G1:ans. Som jag minns det har den medium-output. Skulle definitivt kunna tänka mig en GII. Enda minuset som jag kan se är att jag tycker mattsvart lack är lite tråkigt.
Hoppades att du skulle kommentera Danne!

Mattsvart = tråkigt, ännu mer tråkigt när min G-1 är just svart...
Micken har bra output men det tycker jag faktiskt att den gamla också har, vet inte vem som gjort denna åt Gibson
men det är säkert S.Duncan´s smutsiga fingrar som varit i denna pajen också. Han har gjort mickarna till Ripper RI´n.
På tal om smutsiga fingrar, Gibson har ju mickar som råkar heta Dirty Fingers ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Danne skrev:Är det 34" skala? Enligt Gibsons spec är det 34 1/2" som originalet (somiofs oftast är närmare 34 1/3"-34 1/4" om man skall vara petig).
Fan, jag hatar att ha fel! ;)

Visst är det 34 1/2" (ca)! Vilket inte gör mig nåt alls, tvärtom!!!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Oerhört snygg modell det där. Och ett riktigt kap, om den nu köptes sådär billigt från Thomann... :)
Skriv svar