Alpine Hearing Protection - öronproppar

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Alpine Hearing Protection - öronproppar

Inlägg av xfredrikx »

Har använt allt från vanliga gula öronproppar till lite dyrare "granar" på apoteket men aldrig några som jag trivts med.. Alla tar alltid bort för mycket ljud så att man inte hör det man behöver höra eller så läcker dom..


Trummisen i vårt band har alltid använd sånna här och tipsat varmt om dom så jag köpte ett par med inte alltför höga förväntningar..

http://www.alpinehearingprotection.co.u ... fe_pro.htm


Dom sänker bara volymen, hör fortfarande allting lika tydligt! Dom är skitbra, någon vidare recension behövs inte! Så jävla bra. Går att klippa till dom så att dom passar just dina öron och det finns tre olika nivåers dämpning! Följer även med ett litet case att ha dom i så man inte tappar bort dom.


Finns på musikbörsen. Bästa inköp jag gjort.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag körde rätt länge med såna.. jag tycker faktiskt dom var jättebra tills själva insatsen envisades med att ploppa ur hela tiden när propparna blivit äldre.. så nu kör jag inte med dom längre utan mina älskade doc's pro plugs kombinerat med apoteksgranar..
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Har haft ett par sådana ett bra tag nu. Bästa "billiga" pluggarna jag haft i alla fall. Har tappat bort alla insatser förutom den som dämpar mest så det börjar bli dags för ett par nya snart.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Körde på dem ett bra tag, men de passar dåligt i mina öron och vill bara glida ut. Hittade dock ett par proppar som passade mig bättre och som låter ännu mer "transparent".
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hellish skrev:Körde på dem ett bra tag, men de passar dåligt i mina öron och vill bara glida ut. Hittade dock ett par proppar som passade mig bättre och som låter ännu mer "transparent".
Och de heter...?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Är dom okej att sjunga med är ju mitt största dilemma.
bara man stoppar nåt i öronen så låter de ju burk i huvet när man sjunger och eftersom jag är leadsångare också så är de ju en rätt så viktig del för mig. :)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

marcbass skrev:Är dom okej att sjunga med är ju mitt största dilemma.
bara man stoppar nåt i öronen så låter de ju burk i huvet när man sjunger och eftersom jag är leadsångare också så är de ju en rätt så viktig del för mig. :)
Håller med, det är ett av mina stora problem vad gäller öronproppar.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jag sjunger med dessa och visst är det ovant i början... Inget jag stör mig på nu. Går inte att jämföra mot gula pluppar!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:
marcbass skrev:Är dom okej att sjunga med är ju mitt största dilemma.
bara man stoppar nåt i öronen så låter de ju burk i huvet när man sjunger och eftersom jag är leadsångare också så är de ju en rätt så viktig del för mig. :)
Håller med, det är ett av mina stora problem vad gäller öronproppar.
Den berömda ocklusionseffekten. Jag hade problem med att sjunga i någon månad när jag började köra med proppar men det gick över för min del. Man vänjer sig. Jag kan verkligen inte skylla på propparna längre utan får mer erkänna att jag faktiskt inte sjunger bättre än vad jag gör. Så enkelt är det.

//J
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hellboy skrev:
bootsy skrev:
marcbass skrev:Är dom okej att sjunga med är ju mitt största dilemma.
bara man stoppar nåt i öronen så låter de ju burk i huvet när man sjunger och eftersom jag är leadsångare också så är de ju en rätt så viktig del för mig. :)
Håller med, det är ett av mina stora problem vad gäller öronproppar.
Den berömda ocklusionseffekten. Jag hade problem med att sjunga i någon månad när jag började köra med proppar men det gick över för min del. Man vänjer sig. Jag kan verkligen inte skylla på propparna längre utan får mer erkänna att jag faktiskt inte sjunger bättre än vad jag gör. Så enkelt är det.

//J
Jag får på fullaste allvar jätteproblem att intonera min sång med proppar. Aldrig lyckats vänja mig.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Inlägg av Zyrran »

Jag har testat de där också, men jag tyckte att de var ohyggligt obekväma.
Slutade med att jag gjorde en uppsättning formgjutna vilket är värt var enda krona, så jäkla nöjd med dem.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Charmen är väl att man kan klippa till dom om dom inte passar..
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

bootsy skrev:
Hellish skrev:Körde på dem ett bra tag, men de passar dåligt i mina öron och vill bara glida ut. Hittade dock ett par proppar som passade mig bättre och som låter ännu mer "transparent".
Och de heter...?
Killnoise http://www.killnoise.com/sve/

Som jag upplever dem sänker de den totala ljudupplevelsen ytterst lite, det är mest några höga frekvenser som försvinner.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

Hellish skrev:
bootsy skrev:
Hellish skrev:Körde på dem ett bra tag, men de passar dåligt i mina öron och vill bara glida ut. Hittade dock ett par proppar som passade mig bättre och som låter ännu mer "transparent".
Och de heter...?
Killnoise http://www.killnoise.com/sve/

Som jag upplever dem sänker de den totala ljudupplevelsen ytterst lite, det är mest några höga frekvenser som försvinner.
jag köpte ett par killnoise när jag va i globen (fick med ett snyggt litet svart fodral, som jag använder till mina andra proppar), de sög, men de var billiga (50kr tror jag)... själva "pinnen" som man använder för att försöka få in dem i öronen var så mjuk att hela proppen böjde sig när man försökte, kanske var för stora för mina öron, men jag klarade inte av att få in dem alls. tråkigt...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Inlägg: 796
Blev medlem: ons 16 jun 2010, 17:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Är Killnoise eller Music Safe Pro bra för oss med lite större örongångar? Jag använder nämligen apotekets granar av största storleken och de är ändå för små och läcker in så in i helvete.
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

bootsy skrev:
Hellboy skrev:
bootsy skrev:
marcbass skrev:Är dom okej att sjunga med är ju mitt största dilemma.
bara man stoppar nåt i öronen så låter de ju burk i huvet när man sjunger och eftersom jag är leadsångare också så är de ju en rätt så viktig del för mig. :)
Håller med, det är ett av mina stora problem vad gäller öronproppar.
Den berömda ocklusionseffekten. Jag hade problem med att sjunga i någon månad när jag började köra med proppar men det gick över för min del. Man vänjer sig. Jag kan verkligen inte skylla på propparna längre utan får mer erkänna att jag faktiskt inte sjunger bättre än vad jag gör. Så enkelt är det.

//J
Jag får på fullaste allvar jätteproblem att intonera min sång med proppar. Aldrig lyckats vänja mig.
Det är samma här.
Jag tycker själv att det låter bra, men det blir defacto lite surt.
Har en liveinspelning som jag aldrig lyssnar på pga min körsång...:oops:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

HirYoshima skrev: jag köpte ett par killnoise när jag va i globen (fick med ett snyggt litet svart fodral, som jag använder till mina andra proppar), de sög, men de var billiga (50kr tror jag)... själva "pinnen" som man använder för att försöka få in dem i öronen var så mjuk att hela proppen böjde sig när man försökte, kanske var för stora för mina öron, men jag klarade inte av att få in dem alls. tråkigt...
Har aldrig använt mig av de där pinnarna, har inte förstått varför de ens existerar. Det är ju bara att använda sig av fingrarna. :)
Sen finns de ju i olika storlekar. Jag tog en mindre modell och har inga som helst problem med dem.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

Hellish skrev:
HirYoshima skrev: jag köpte ett par killnoise när jag va i globen (fick med ett snyggt litet svart fodral, som jag använder till mina andra proppar), de sög, men de var billiga (50kr tror jag)... själva "pinnen" som man använder för att försöka få in dem i öronen var så mjuk att hela proppen böjde sig när man försökte, kanske var för stora för mina öron, men jag klarade inte av att få in dem alls. tråkigt...
Har aldrig använt mig av de där pinnarna, har inte förstått varför de ens existerar. Det är ju bara att använda sig av fingrarna. :)
Sen finns de ju i olika storlekar. Jag tog en mindre modell och har inga som helst problem med dem.
haha jag menar inte trumpinnar, utan den delen av proppen som sticker ut lite, man vill ju gärna ha lite att ta tag i när man ska dra ut den sen. en annan taktik är ju att trycka in den mer och ta en ny nästa gång.

skämt åsido (sa handlarn) så tänkte jag prova ett par såna här nästa gång jag köper proppar.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar