Mesa Boogie M9 Carbine

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Mesa Boogie M9 Carbine

Inlägg av TDHP »

Tänkte jag kunde lägga in detta under recensioner också!

Jaha, då har man släpat hem ännu en Mesa då...

OCH VILKEN JÄVLA SKILLNAD! Very Happy

M9 Carbine, liksom M6, är en HELT annan stärkare än Big Block 750!

Jag började, lätt skeptisk, med att koppla den till min Ampeg 8x10 och startade upp den. Lät alla filter stå på noll och kopplade in basen.
Drog upp kanske 25% gain och 25% master.
Redan DÄR hörde jag att det var en HELT annan botten i denna!



Blev genast glad och petade upp basen till 60-70%, miden till 50 och diskanten till 50-60. Märker genast att filtren har en klart större range än på BB´n också, här händer det verkligen nåt när man vrider på dem! Testar att höja också, mastern på runt 50%, gain strax därunder. Börjar bli vad min 800W Ampeglåda klarar! Utforskar sen eq´n, den gör vad den ska, men känns nästan lite onödig just nu. Märker när jag testar smålådorna att den inte är så dum dock!



Det kommer att ta ett tag att lära sig denna, det finns ju nästan oändliga inställningsmöjligheter med vanliga filter, eq och dessutom ett (urkopplingsbart) voicingfilter, ett typ 5-läges midsvep med olika karaktärer.
Basfiltret har även en deep-switch, men den levererar TORDÖNSBAS och lär sällan behövas!

Dessutom har ju M9 inbyggd kompressor. Jag brukar inte vara nån större fan av detta, men efter en snabbtest tycker jag det funkar utmärkt! Även här bra verkningsgrad på rattarna för treshold och ratio. Minst lika bra som kompressorn på Fafnern om jag minns rätt! Det hänger med en pedal också, med footswitch för tuner/mute och EQ. Hade varit full pott om det funnits en knapp för kompressorn också.

Hur som helst, testade en timme ungefär och är helnöjd!
Den är hur bred som helst och kan klart tävla med rörtoppen.
Visst, den där riktiga rörvärmen finns ju inte riktigt, trots 5 rör i försteget, men klart acceptabelt, speciellt vid 25 kilos lägre vikt!

Vad den INTE kan göra är väl möjligen att dista!
Inte ens med gain på fullt ger den nån märkbar överstyrning!
BB´n var precis tvärtom, den gick nästan inte att få att spela rent på lite volym.
Det är å andra sidan inget jag saknar, overdrive har jag pedal till de få gånger jag vill ha det!

På BB´n räckte filtren och kraften inte alls till, på denna kan jag inte ha fullt på nånting! EXAKT som jag vill ha det, tillräckligt av allt och mycket i reserv!

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/ ... rbine.html
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP