Texas Precision

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Texas Precision

Inlägg av BBQV »

Rolle levererade lowfreq's gamla Texas lagom till bluesrepet i onsdags. P-bas med flats funkar alltid, men hur bra är en så'n när den kostar 1500 kr?

Direkt ur gigbagen så kändes den helt OK med undantag för vassa bandändar. Den var lätt och välbalanserad, halsen kändes stadig men inte riktigt lika fet som jag är van vid och ljudet var riktigt bra! Den var strängad med 45 - 100 Chromes och frågan är om jag inte kommer att byta från LaBella till Chromes nästa gång det blir strängshopping, jäklar vad sköna de var!

Nu på morgonen har jag filat bandändar och gjort en setup enligt mina önskemål samt det obligatoriska bytet av axelbandsknoppar till Schaller StrapLox. Halsen är väldigt känslig för temperaturförändringar och dragstångsjusteringar, jag hoppas att den inte får för sig nå't framöver.

Lite okynnesspelande till skvalradion säger mig att detta måste vara den mest prisvärda bas jag haft. Absolut inte i klass med finbasarna från 60-talet, men heller inte 15 gånger sämre som priset antyder.

Det jag kommer att fixa framöver är nya stämmisar ( http://pratabas.se/viewtopic.php?t=41021 ), originalen är inte riktigt förtroendeingivande, och kanske mik- och stallbyte. De två sistnämnda är egentligen inte nödvändiga, men det kan vara kul att se om det gör nå'n skillnad.

Lånar lowfreq's bild:
Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Den där basen låter ju jäkligt bra.. tror att en anledning är att den är så resonant..
det akustiska ljudet är väldigt bra, tight och låter högt. har aldrig hört en bas låta så högt opluggad.
och den är väldigt skön att spela på.. väldigt lättspelad, man trivs med basen.
Även för mig är det den mest prisvärda bas jag ägt.

Den är tillverkad/köpt 2007, kan möjligtvis vara så att den är bättre än nyare årsmodeller ?
Jag tror det.

Bandstavarna är lite vassa - men så är det ju på ALLA Texas-basar mer eller mindre !! (?)
jag brydde mig inte om det.. jag tänkte inte på det.. bar å spel.. nemas problemas. :)
det är ju trots allt en 1500kr-bas .. och ALLT kan ju inte vara perfekt.
Don't mess with me, I do not want any treble!
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Nja den nya jazz texas modellen med blockinlägg har inte vassa bandstavar. Dessa sitter mer innanför/slutar innan kanten. Kan vara ett mer P-bas modell relaterat?
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Texas Precision

Inlägg av cub »

BBQV skrev:Halsen är väldigt känslig för temperaturförändringar och dragstångsjusteringar, jag hoppas att den inte får för sig nå't framöver.[/img]
Är det ett "allmänt känt" problem eller är det något du sett redan?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Min TexasJazz har jag aldrig behövt justera om halsen på
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Texas Precision

Inlägg av BBQV »

cub skrev:
BBQV skrev:Halsen är väldigt känslig för temperaturförändringar och dragstångsjusteringar, jag hoppas att den inte får för sig nå't framöver.[/img]
Är det ett "allmänt känt" problem eller är det något du sett redan?
Jag vet inte egentligen, men mitt intryck efter att ha fått, repat med, burit runt och slutligen justerat den är att det skorrat och skramlat på olika ställen på halsen. Nu, efter ytterligare en vecka med samma relief, verkar det inte vara nå'n fara. Troligen en kombination av ovarsamhet och entusiastiskt justerande från min sida!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Re: Texas Precision

Inlägg av midiper »

BBQV skrev:Rolle levererade lowfreq's gamla Texas lagom till bluesrepet i onsdags. P-bas med flats funkar alltid, men hur bra är en så'n när den kostar 1500 kr?

Direkt ur gigbagen så kändes den helt OK med undantag för vassa bandändar. Den var lätt och välbalanserad, halsen kändes stadig men inte riktigt lika fet som jag är van vid och ljudet var riktigt bra! Den var strängad med 45 - 100 Chromes och frågan är om jag inte kommer att byta från LaBella till Chromes nästa gång det blir strängshopping, jäklar vad sköna de var!

Nu på morgonen har jag filat bandändar och gjort en setup enligt mina önskemål samt det obligatoriska bytet av axelbandsknoppar till Schaller StrapLox. Halsen är väldigt känslig för temperaturförändringar och dragstångsjusteringar, jag hoppas att den inte får för sig nå't framöver.

Lite okynnesspelande till skvalradion säger mig att detta måste vara den mest prisvärda bas jag haft. Absolut inte i klass med finbasarna från 60-talet, men heller inte 15 gånger sämre som priset antyder.

Det jag kommer att fixa framöver är nya stämmisar ( http://pratabas.se/viewtopic.php?t=41021 ), originalen är inte riktigt förtroendeingivande, och kanske mik- och stallbyte. De två sistnämnda är egentligen inte nödvändiga, men det kan vara kul att se om det gör nå'n skillnad.

Lånar lowfreq's bild:
Bild
Hej,
Kort fråga från en nybörjare, var köper man en Texas P-Bas bäst och billigast? Är det stor skillnad mot Squiers standard P-Bas? Jag har nu en Rusta P-Bas men tänkte byta upp mig, stor skillnad? Många frågor, tackar för svar!
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

du kan köpa dom på http://www.gmf.se
ruggig uppgradering från Rustabas
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Re: Texas Precision

Inlägg av Funkfingers »

midiper skrev:Hej,
Kort fråga från en nybörjare, var köper man en Texas P-Bas bäst och billigast? Är det stor skillnad mot Squiers standard P-Bas? Jag har nu en Rusta P-Bas men tänkte byta upp mig, stor skillnad? Många frågor, tackar för svar!
Skulle jag vara i dina kläder så skulle jag hellre satsa på en Squire Classic Vibe.
Jag har testat både Squire och Texas.
Jag har haft två Texas Jazz basar hemma och det jag kan säga om dem är att de känns och ser ut som "the real deal" men som instrument betraktat så är Squire CV en mycket bättre bas.
Pga att tonen i Squire basen är jämnare och att banden på en Texas bas behöver slipas om du vill kunna spela med en låg stränghöjd.
På de Texas basar jag hade så var elektroniken dåligt skärmad vilket gjorde att den var rätt så känslig för brum.
Visst är Texas billigare men kan du inte slipa bandstavar själv så hamnar du fort runt 2500-3000 kr på en sådan bas om du väljer att fixa till den.
En Squire CV kostar ca 3200 hos Thomann.
Det är det värt för att få en bra bas som du slipper bekymmer med och som du kan ha i många år innan du växer ur den.
Squires standard serie är ungefär som en Texas bas.
Användarvisningsbild
OldGowrie
Medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 nov 2009, 20:56
Ort: Degeberga

Re: Texas Precision

Inlägg av OldGowrie »

midiper skrev:Hej,
Kort fråga från en nybörjare, var köper man en Texas P-Bas bäst och billigast? Är det stor skillnad mot Squiers standard P-Bas? Jag har nu en Rusta P-Bas men tänkte byta upp mig, stor skillnad? Många frågor, tackar för svar!
Om du kan hålla dig till februari och befinner dig i Skåne så kan jag varmt rekommendera
http://www.guitarshowsouth.se/

Köpte min p-bas där till väldigt bra mässpris, och så har du ju chansen att klämma på dom innan...

Kan väl säga att jag inte hade några problem med vassa bandstavar eller bandrassel. Grymt nöjd
Come to the Dark Side, we have cookies.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Texas Precision

Inlägg av BBQV »

Fyra år senare: Jag köpte en ny Texas P av Ingemar Lingman. Läste mitt tidigare utlåtande och har inte mycket att tillägga, basen är lätt, välbalanserad och har vassa bandändar. Akustiskt är den lite skramlig med mycket sträng i ljudet, inpluggad låter den betydligt dyrare. Jag låter nog elektroniken vara, tänkte stränga den med flats och spela blues på den.

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar