Gallien-Krueger MB500

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Robstar
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 23:03
Ort: Floby (skethöla utanför Falköping)

Gallien-Krueger MB500

Inlägg av Robstar »

Får väl skriva ett litet uttalande om mitt senaste inköp.

Hämtade på Postens utlämningsställe här i byn ut ett paket som i storlek var ungefär som en gammal VHS-videobandspelare. Brun papp, vältejpad och vägde väldigt lite. Den vägde t.o.m så lite att jag funderade på om det verkligen kunde vara något i.

Hemma så river jag upp kartongen som ett barn på julafton. Bara för att upptäcka att det är omslagskartong runt kartongförpackningen.... Förbannat. Mer tejp.
Roffar åt mig en matkniv för att tälja genom tejpen med.

Det första jag ser är en User Manual. Slänger den åt sidan. Räcker att man läser vad det är för något. Sedan öppnar jag frigoliten och där ligger den.
En Gallien-Krueger MB500. Samt en liten fotswitch. Och jag kan säga att om inte förstärkaren känns liten så gör fotswitchen det. Lyfter upp och känner. Jodå, den väger väldigt lite. Iväg till replokalen för dagens rep.

Det första smidiga jag upptäcker är att den har kombination av Speakon och Tele i utgångarna. Då jag inte äger någon Speakon-sladd var jag först orolig att inte få koppla in och prova den idag. Men det löste sig fint.
Kopplar in allt och ställer Gain och Master på minsta som går och slår på strömmen. Helt tyst.
Höjer Gain till 50% helt tyst. Höjer Master till ca 20% och det är fortfarande tyst. Slår an fetaste tonen (drop C) och höll på att få hjärtflimmer. Trummisen höll på att flyga av sin pall. Sicket flås... Vilket dunder... Sänkte till ca 10% av maxvolym på Master. Det dundrar på rätt så rejält ändå. Och då har jag ännu inte tryckt in BOOSTen... omgomgomg???

Efter lite pillande så får jag fram lite utav det ljud jag söker. Jag tycker verkligen att jag får variationer i ljudet även på små rörelser på rattarna. Treble, Hi-mid, Low-mid och bass gör verkligen sitt. Contour känns som första intryck lite överflödig. För det jag "bara" lyckades med att få den att fungera som var som en volymratt för de lägsta basfrekvenserna. Kanske får pilla mer i lugn och ro en annan dag, För vid det här laget har jag några som står och hänger över mig och är nyfikna.

-10dB fick mig att höja Master till ca 75% för att få komma upp till samma ljudnivå som innan på ca 10%. Mute gör precis vad den ska.

Dags att kolla vad boosten gör.
sätter ca 50% på boost-ratten och ca 10% på Master-B (Boostkanalens master). Jodå det boostar på riktigt rejält. Men med den nivå jag fick ut på "vanliga" Master känns nästan boost-kanalen överflödig den också...

Igång och repa. Med avsaknad av andra gitarristen idag så fick jag till ett rätt hyfsat ljud ganska snabbt och Master slutade på omkring ca 15% med Gain på ca 75% när vi repade på vår volym.

Allt som allt är jag nöjd. Lätt att skruva fram olika ljud. Bra tryck och den kändes snabb när det det tuggade på genom tyngre partier. Enda jag kunde känna som negativt är att den kändes som den har lite för mycket tryck i det lägsta bas-registret, men jag tror det är min 4x12-låda som ger det ljudet. Så nu måste det ju till att köpa en ny låda tror jag.

Efter att köpet gått smidigt och jag fått pilla med den ett tag så är riktigt nöjd.

Vi skojjade till slut om att att man kanske kunde sätta den på axelbandet bredvid sändaren för det trådlösa systmet jag har, så behöver man bara behöver bära och rigga lådan vid spelningar så har man alltid förstärkaren nära till hands. Så nu är jag sugen på lättviktslåda också. Så man kan sätta den i en ryggsäck kanske. Hahaha...
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Äger en MB500 och kan bara instämma i dina intryck, kör den med två marshallådor 4x10, 1x15 den pallar utan problem.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar