Genz Benz Shuttle Max 12

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 18:08
Ort: Hylands Hörna

Genz Benz Shuttle Max 12

Inlägg av bassrik »

Bild

Ja, då har jag hunnit prova lite......

Det jag använt vid provandet är:
Basar:
Ibanez BTB QM 6:a
Yamaha Attidude LTDII 4:a
Precision HPD 4:a - med flats
Warwick LTD 2007 Thumb 4:a
Woodo BX 5:a bandlös

Line:
Phonic mixer + Yamaha HS80W monitorer

Högtalare:
1st Eden D410T 4ohm -96
1st Eden D410XLT 4ohm -09

Detta är alltså en 2-kanals stärkare som dessutom har 2st slutsteg.
Det är som ni säkert sett rätt många rattar på denna skapelse :? Ska försöka redogöra för dessa här:

Varje kanal har samma antal rattar med samma funktion. börjar med gain och volym - gain för att styra ingångssignalen i preampen å volym för att jämka volymen mellan kanalerna. Sitter också en knapp för att välja hi- eller lo gain på varje kanal. De är tänkta för aktiva eller passiva basar men på tube kanalen kan man använda hi-gain för att kräma ur mer dist ur röret.
Eq:n har shelving kontroller för bas å diskant samt parametrisk för lägre- och högre mellanregister.

Ni som testat GB stärkare förut är nog bekanta med Global Signal Shape (GSS) funktionen. På Shuttle Max och på GBE stärken så är dessa även kontrollerbara med varsin ratt. GSS är alltså 1:basboost 2:mid scoop 3:diskantboost.

På den medföljande fotkontrollen har man:
*kanalbyte
*kanalmix
*varsinn knapp för de 3 GSS.
Finns även en Mute funktion som man får skaffa ytterliggare en fotkontroll till om man vill ha.
Alla dessa funktioner har naturligtvis varsin knapp på förstärkaren om man inte vill använda fotkontrollen.

På baksidan finner man högtalar utgångar, på och av knappen ( ett minus i min värld) fotkontroll in, aux in, tuner out, 3st effekt loopar ( 1 per kanal + 1 global) samt direkt ut som är ställbar: groundlift, mic/line level och pre/post eq.

Och så till själva ljudet:

Började med att testa att lajna den. Ställde eq å så flat, å det lät ju bra på båda kanalerna. Inte en jättestor ljudskillnad på de bägge kanalerna, kanske att tube kanalen var något lite varmare. När man däremot började att överstyra röret i tubekanalen så hände det grejer. En ganska stygg dist infinner sig - speciellt när man använder instrument med hög output. Ökar man dessutom övre mellan så biter det rätt ordentligt.

FET kanalen däremot är väl tänkt att köra rent, men, när man drar upp gain så att overload lampan ligger på gränsen att börja blinka så är ljudet faktiskt inte helt å hållet rent - något som märks tydligast med instrument med humuckers på, eller varför inte en p-bas. Detta stör visserligen inte mig å vill man ha helt rent är det ju bara att sänka gainen.

Ska jag jämföra lite med att lajna en annan preamp så kan vi ta EBS microbassII som exempel ( har en sån nämligen). Jag skulle nog påstå att de ligger rätt nära varandra fast jag tycker nog att GB:n låter något bättre å har lite mer inställningsmöjligheter.

Å sen kopplade jag in högtalarna:
Jösses vilket tryck det blev!!!!!!!! :shock:
Det som först slog en var den enorma närvaron och midtrycket som infann sig. Den har något som jag skulle vilja kalla för ett "snabbt" ljud, dvs att det finns absolut ingenting av den inbyggda tröghet som ibland kan finnas i t ex rörstärkare. Men framför allt var det den stadiga midrangen som fläskade till en rakt i fejan :D

Volymen är ju ett kapitel för sig. Stärken har alltså 2st slutsteg på vardera 600W@4ohm eller 375W@8ohm. Jag kopplade alltså in en 4ohms låda i varje steg - det räckte till rent volymmässigt kan jag lova, vid kl9 på mastervolymen började saker å ting inne i lokalen att röra sig å när jag hittade rumsfrekvensen ( i det här fallet tonen C) så blev det nästan otäckt......... :twisted:
Nu är iofs dessa lådor ganska lättdrivna men det kvittar nog - det kändes som om det fanns precis hur mycket som helst att hämta från dessa steg.

Har säkert glömt en del men det är bara att ställa frågor om man vill.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Känner igen mig i allt du skriver. Ett plus på GBE'n är då att power switchen sitter på framsidan. Jag har dock inte testat att slå om gainknappen på rördelen. Måste testa det i morgon och känna på disten. :)
Skriv svar