Epiphone Thunderbird

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17243
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Epiphone Thunderbird

Inlägg av BBQV »

Bild

En -02:a som jag köpte begagnad i ett TKL-case (båda i mycket gott skick) för 3000 kr. Kroppen är troligen i al även om den ser ut att vara gjord i mahogny. Halsen är av lönn och greppbrädan av rosewood. (Hmmm... Al, lönn och rosewood, det känns lite Fender, eller hur!?!) Halsen är P-basbred vid sadeln (43 mm), men lite tunnare än jag vill ha det (21 mm). Det är trots allt en helt acceptabel hals att spela på. Jag gjorde en snabb setup, sänkte stränghöjden, rätade ut halsen en smula och justerade mikhöjden, se'n blev basen ganska lättspelad.

Den väger 3,7 kg och är fruktansvärt framtung! Jag antar att det hade varit lite bättre med en tyngre kropp, men å andra sidan är det ett välkänt fenomen med T-birds...
Här är en simpel lösning på problemet http://www.lysator.liu.se/~wizkid/music ... rbird_mod/
Jag har inte testat själv (än!), men jag har hört samma tips från flera olika håll. Räcker inte det så får man ta till Maktens knep och flytta in den bakre axelbandsknoppen på baksidan av kroppen, vilket borde göra att hela basen flyttas lite åt höger också. Då kanske t.o.m. jag når att stämma G-strängen...

Nåja, hur låter den då? Ja, ljudet var lite tunnare än jag hoppats på, förväntade mig lite mera lågmid och ett fetare ljud. Jag misstänker att trävalet spelar en viss roll även om mikarna kan vara en del av problemet, men de får nog sitta kvar ett tag till i allafall. Ett strängbyte kan vara aktuellt. Kanske flats!?!

En annan sak jag märkte ganska omgående var att basen måste spelas med plektrum! Fingerspel känns helskumt och ljudet blir mycket bättre med än utan plektrum. Rock'n roll!

Efter ett dygns frustration kopplade jag om mikarna till seriekoppling och bytte värde på kondningen för att få ett bättre ljud med tonkontrollen avrullad. Det blev ett jättelyft! Det där tunna, lite mesiga ljudet ersattes av ett betydligt kraftigare, mera middigt ljud när båda mikarna står på fullt. Rekommenderas å det varmaste till alla Epi T-birdägare!

Edit: En bieffekt av seriekopplingen var att fingerljudet blev markant mycket bättre. Tummen på halsmicken a'la P-bas så låter det riktigt fett! Jag tror att Adam Clayton i U2 skulle gilla soundet. Man kan t.o.m. få ett Larry Grahamskt slapljud med alla kontroller på fullt.

Uppdatering september 08:
Efter lite pyssel med detaljerna har basen blivit mera personlig och, i mina ögon, snyggare och mer användbar. Först byttes stämskruvarna ut mot kromade Hipshot Ultralite med klövervred och stallet byttes mot ett kromat. Rattarna ersattes med mera vintageliknande Gibson-lookalikes och t.o.m. de svarta p-skydds- och mikskruvarna fick avlösning av kromditon.

Bild

Jag har också äntligen fått tummen ur och åtgärdat obalansen! Jag skruvade helt enkelt fast axelbandet i en av halsskruvarna vilket gjorde basen otroligt mycket mer samarbetsvillig. Infästningen flyttas från sjuttonde till femtonde band ungefär. Det är inte mycket skillnad i centimeter, men det är en skillnad som känns!
Senast redigerad av BBQV den tis 16 sep 2008, 14:43, redigerad totalt 9 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

å fan.. grymt att det blev sån stor skillnad...!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Basen väger 3,7 kg och är fruktansvärt framtung! Jag antar att det hade varit lite bättre med en tyngre kropp, men å andra sidan är det ett välkänt fenomen med T-birds... Här är en simpel lösning på problemet. Jag har inte testat själv (än!), men jag har hört samma tips från flera olika håll.
Ett annat tips är att använda en längre skruv till halsinfästningen och sätta knoppen där ifall du inte vill göra extra hål i kroppen. Då hamnar iofs knoppen lite längre bak än exemplet du gav.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17243
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jo, jag har funderat på det. Men en halsskruv går inte igenom axelbandsknoppen och en skruv som går igenom axelbandsknoppen fäster inte i skruvhålet...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Epiphone Thunderbird

Inlägg av saft »

Efter ett dygns frustration kopplade jag om mikarna till seriekoppling och bytte värde på kondningen för att få ett bättre ljud med tonkontrollen avrullad. Det blev ett jättelyft! Det där tunna, lite mesiga ljudet ersattes av ett betydligt kraftigare, mera middigt ljud när båda mikarna står på fullt. Rekommenderas å det varmaste till alla Epi T-birdägare!
eh, så vill jag göra med min, hur gör man? :S
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Kan någon rita ett kopplingsschema i paint?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17243
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag är hur kass som helst på paint men gör ändå ett försök...

Observera min egna färgkodning!
Röd = Hot
Blå = Jord
Orange = .047 kondning


Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

BarbequeVillage skrev:Jo, jag har funderat på det. Men en halsskruv går inte igenom axelbandsknoppen och en skruv som går igenom axelbandsknoppen fäster inte i skruvhålet...
Sant. Krävs lite smärgel för den operationen.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

BarbequeVillage skrev:Jag är hur kass som helst på paint men gör ändå ett försök...

Observera min egna färgkodning!
Röd = Hot
Blå = Jord
Orange = .047 kondning


Bild
e hel kass på sånt där ( iförsej har jag aldrig testat) men ja får ge de ett försök...

eh..vart får man tag i en såndär kondning?:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

testade å pilla om i min lilla bas nu.... jao, nått måste jag ha gjort fel för det blev nasalt diskantljud och ratten närmast hallsen händer de inget på om man skruvar, ratten i mitten blev volym, å ratten närmast stallet blev ton.... eller vare bara jag som földje schemat spegelvänt kanske?

borde fan inte hålla på med sånt där, ingenstans man kan köpa färdiglödda pottar å sånt som de bara e å koppla i micksladdarna med nå klädnypa eller nått?:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17243
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hmmm...

Om det blir nasalt ljud så är det troligen så att hot- och jordkablarna blivit förväxlade på nå'n av mikarna. Prova att byta plats på dem från en av mikarna.

En annan viktig grej i sammanhanget är att inget av lödbenen på mittpoten får ha kontakt med höljet, då kortsluter den till jord.

Kondningar finns på GMF, men det lönar sig inte att köpa bara det då frakten blir dyrare än varorna. Fråga hos närmsta musikhandlare!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

okej ja får testa lite:P

e helt nybörjar på det här, men känns roligare att få pilla sin egen bas en å låta nån annan göra det åt en:P

nåra duma frågor bara:P
micken längst till vänster är halsmicken va? så jag inte har råkat spegelvända eller läst allt upponer:P
vad är skillnaden mellan dom olika lödbenen på pottarna? spelar det roll var man stoppar kondingen på potten etc?:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17243
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Vänster = Halsmik

De yttre lödbenen är kopplade till vardera änden av en rund kolbana med bestämd resistans och det i mitten till en rörlig kontakt som flyttar sig längs kolbanan när du vrider på ratten. Det ena lödbenet brukar kopplas till höljet för att kortsluta miken till jord när du vrider av volymen. Åt andra hållet kopplar du helt enkelt ihop ytter- och mittbenet för direktkontakt utan resistans. Om man använder mittbenet som in och ytterbenet som ut eller tvärt om spelar ingen roll, det får samma effekt, se bara till att vara konsekvent på alla potar. Det blir lättare att felsöka då...

Jag rev ut alla sladdar innan jag lödde om min bas, originalkopplingarna var inte gjorda som jag vill ha det :lol:

Lycka till med lödandet, det är inget som går sönder om du kopplar fel. I värsta fall blir det bara tyst...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

hur pass viktigt äre att få bort det gamla lödtennet? har inte lödigt sen träslöjden i nian:S
vad ska man ha för kabel/sladd, för dom gamla e lite masakerade så jag lär skaffa nya, spelar det någon roll vad det är förnågot, ska ner på instrumentverkstaden här i falun o höra om dom har något. antar att vanlig koppartråd inte är någon höjdare:P


en till sak åxå. borde inte inte Nikki Sixx axelbands modden göra basen ennu mindre framtung, delvis sätta den bakre axelbandsknoppen en bit längre upp på vingen?
http://www.gibson.com/whatsnew/pressrel ... 5B1%5D.jpg
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det gamla lödtennet är det ingen större fara med. Det kan vara vettigt att använda skärmad kabel så att man ansluter skärmen som omger signalen till jord (så har jag gjort på egna byggen). Men det finns många basar jag äger som har vanlig kabel i kontrollutrymmet utan att ta upp störningar. Att flytta axelbandsknoppen på det sättet ser ut att göra saken än värre (du flyttar knoppen längre bak på massan och flyttar fram tyngdpunkten. Bättre att göra tvärtom som Makten. Flytta fram bakre knoppen och få motvikt.
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Ang. att den är framtung så är min erfarenhet att Epiphones Thunderbird:ar är bra mycket värre än Gibsons varianter. Det kan ju vara så att Gibsonkropparna är tyngre, jag har inte A/B-testat men...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tror det är Epi's tjockare lönnhalsar som är tyngre.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

ja måste vara hur kass som hällst, har försökt tre gånger nu å inte fått det att funka, bara brus. eller föresten första gången funkade det om jag tryckte med fingret på kopplingen mellan första potten och micken, så jag tänkte att de glappade där å satte mej å lödde om där, men efter det så har det inte fungerat alls...:S
ska göra om imorn om jag har ork...

en sak jag tänkte på när jag testade första gången (med fingret tryckandes) var att det inte gick att få tyst på basen, inte äns med alla kontroller i bottnen. ska de vara så eller har jag gjort helt fel igen eftersom det blev så?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17243
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det låter som om något är fundamentalt fel. Jag ska ta en titt på schemat när jag kommer hem.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

ja det vore jätte snällt om du kunde göra, annars får jag väll testa att göra om det igen:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17243
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Sådär, nu har jag gått igenom och förtydligat kopplingsschemat. Jag tror problemet låg i att att jag vilselett dig när det gäller vilken tråd som är hot och vilken som är jord till utgångsjacket.

I det nya schemat är jord en blå triangel och hot en röd cirkel. Dessutom har jag lagt till jordsladden från stallet i form av en blå linje. Jag har kollat exakt hur det är draget i min bas och den låter kanon. Hoppas du får till det också Saft!

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

aha kondningen satt anorlunda på det senare!:D
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17243
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ja, men det ska inte orsaka de problem du beskriver. Jag tror att det är jordningsproblem... Men gör ett försök! Vore kul att höra din kommentar om ljudet när du får ordning på det!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

saft skrev:ja måste vara hur kass som hällst, har försökt tre gånger nu å inte fått det att funka, bara brus. eller föresten första gången funkade det om jag tryckte med fingret på kopplingen mellan första potten och micken, så jag tänkte att de glappade där å satte mej å lödde om där, men efter det så har det inte fungerat alls...:S
ska göra om imorn om jag har ork...

en sak jag tänkte på när jag testade första gången (med fingret tryckandes) var att det inte gick att få tyst på basen, inte äns med alla kontroller i bottnen. ska de vara så eller har jag gjort helt fel igen eftersom det blev så?
Är det bruset som inte går att få tyst på? Min tanke är att du kanske råkat få lödtenn in på kolbanan alt. lödörat vid ingången till kolbanan i någon pot som då ligger och kortsluter mot höljet av poten (eftersom du skrev att det tystnade när du tryckte på lödörat).
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

Danne skrev:
saft skrev:ja måste vara hur kass som hällst, har försökt tre gånger nu å inte fått det att funka, bara brus. eller föresten första gången funkade det om jag tryckte med fingret på kopplingen mellan första potten och micken, så jag tänkte att de glappade där å satte mej å lödde om där, men efter det så har det inte fungerat alls...:S
ska göra om imorn om jag har ork...

en sak jag tänkte på när jag testade första gången (med fingret tryckandes) var att det inte gick att få tyst på basen, inte äns med alla kontroller i bottnen. ska de vara så eller har jag gjort helt fel igen eftersom det blev så?
Är det bruset som inte går att få tyst på? Min tanke är att du kanske råkat få lödtenn in på kolbanan alt. lödörat vid ingången till kolbanan i någon pot som då ligger och kortsluter mot höljet av poten (eftersom du skrev att det tystnade när du tryckte på lödörat).
'


ja ajg drog slutsattsen att lödörat måste glappa nånstans inne i potten efter andraförsöket, så jag bytte potten mot en annan likadan från en annan bas, men de blev inget då heller:P
ska äta lite, sen ner i källarn o fiffla så får vi se!:D
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar