Harley Benton BA500H

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Harley Benton BA500H

Inlägg av Fernan »

En väldigt kort recension med första intrycket av BA500H:

För det första så verkar den välbyggd, kontrollerna känns ok, inget glapp eller nåt i den stilen. Den väger ca 3.5 kg.

Jag kopplade in toppen i mina 2 st Ampeg SVT410HE och började ratta.

Grundljudet med Low & High kl 12 är lite hårt för min smak, men jag började där och körde ett krämtest tills CLIP-lampan började blinka. Jodå..nog finns det kräm alltid, likvärdigt med mitt 2x300W slutsteg eller 300W rörtopp och det låter inte distat även fast CLIP-lampan som sagt blinkar. Kanske om den lyser mera konstant...men det är högre än replokalsvolym nu...

Jag utforskade kontrollerna lite...Boost-knappen ger mera botten, men det låter fortfarande lite diffust och hårt. Bright-knappen ger mer diskant i det övre registret, inga överraskningar där alltså...

Color-knappen aktiverar Color-kontrollen (som funkar bakvänt, alltså "Full Color" med ratten max åt vänster eller "helt av") . Det funkar ungefär som tonkontrollen på en bas, den skär diskant.

Contour-knappen aktiverar Contour-kontrollen och här börjar det hända grejer. Från ett rätt platt och hårt ljud (som kanske funkar med metal) så börjar det låta som jag vill. Tungt, men klart och definierat.

Kopplade in EQ:n och testade alla band...verkar ju fungera..men känns rätt onödig för mig då jag hittade "mitt" ljud med Contour.

Kanon, en backup- / portabel topp för 2250 ! Ska lira vidare !
Bild



Bild

Kolla även Pers tråd om BA250H:

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=46066

...och jag upplever inte att fläkten stör mig nåt nämnvärt just nu.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Den kommer med på nästa basträff! :)
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Hellish skrev:Den kommer med på nästa basträff! :)
Absolut ! Jag har testat den en timme till och gillar den ännu mera. Aux In-ingången skulle kunna funka som input om för en annan preamp..nivån på signalen regleras med Master Vol. Inte för att man behöver nån annan preamp...bara teknisk kuriosa.
Nu är nästa gig för mig ett gospel-gig i kyrka med piano, flöjt o bas som komp, inget rep med ordinarie bandet på några veckor så replokalstestet får dröja.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

söt liten sak, hur mycket låter fläkten på denna model ?

läste i en annan tråd om denna skapelses "lillebror" att fläkten lät väldigt illa

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
trestintas
Medlem+
Inlägg: 1399
Blev medlem: lör 24 okt 2009, 13:44
Ort: Qvibille ostkusten på västkusten

Re: Harley Benton BA500H

Inlägg av trestintas »

Fernan skrev:En väldigt kort recension med första intrycket av BA500H:


...och jag upplever inte att fläkten stör mig nåt nämnvärt just nu.
Mvh
Emanuel
http://www.myspace.se/578515318
Gott E D
Medlem nr: 2617
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

BassiLow skrev:söt liten sak, hur mycket låter fläkten på denna model ?

läste i en annan tråd om denna skapelses "lillebror" att fläkten lät väldigt illa
Den störde inte mig nåt nämnvärt, men jag har ju fläkt på rörtoppen också så jag är kanske van.
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Doningen »

På din beskrivning låter det som att det där hårda grundljudet är likvärdigt med det som finns i Ibanez Promethean, som väl denna är en direkt kopia av?
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Doningen skrev:På din beskrivning låter det som att det där hårda grundljudet är likvärdigt med det som finns i Ibanez Promethean, som väl denna är en direkt kopia av?
Jag har inte testat Promethean, men med neutrala kontroller så är ljudet lite mid-scoopat, och om man bara drar på LOW så visst får man mer botten, men mid-frekvensen finns ju kvar (kanske 250 Hz ?) Det låter lite grumligt.

Den grafiska EQ:n har heller ingen regel för 250 Hz (50, 120, 400,800,3.2K o 10K) vilket är synd.

Men allt fixar sig med CONTOUR, den funkar väl lite som en "loudness"-kontroll och på nåt vis så blir ljudbilden klarare med den där definierade tonen som man vill ha.

Jag har testat att lägga till BOOST (är väl en DEEP-switch egentligen) och det funkar också rätt bra om man vill ha lite mera botten utan att grumla till ljudet.
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

Doningen skrev:På din beskrivning låter det som att det där hårda grundljudet är likvärdigt med det som finns i Ibanez Promethean, som väl denna är en direkt kopia av?
Kolla denna tråd:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=4441 ... promethean
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

Kul att du blev nöjd med "storebror", Fernan.

Nu har jag endast testat Promethean i butik med originallådor (10") och BA 250H hemma med en Carvin 15", så min jämförelsen haltar väl lite. Men om jag inte minns fel från artikeln där konstruktören uttalar sig, fick de lite förhållningsorder från Ibanez beträffande Promethean jämfört med deras egen konstruktion. Det skulle kunna förklara att jag upplever Ibanezen som lite mera midscoopad och "klinisk" i grundljudet och HB lite mera fet och organisk. Annars fungerar nog filtren ganska likartat.

En mycket ovetenskaplig betraktelse. :roll: :wink:

Mitt gnäll på fläkten gällde väl mest att jag tänkte använda toppen bl a till att kompa kyrkokörer, då man knappt kan/får titta på mastern. Den lät ganska högt, men ärligt talat märkte jag inte så mycket av den på en vanlig bandrepa. Den var i vilket fall enkel och billig att byta så det var inget stort problem.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Jo, det var den recensionen som fick mig att ta beslutet..
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Uppdatering.... efter några dagar märkte jag att det tog allt längre tid för stärkaren att starta efter att power-knappen slagits på. Efter lite koll på Talkbass så fanns det liknande fel rapporterade på Ibanez Promethean (som har samma komponenter).

Förra tisdagen så skickade jag tillbaks toppen till Thomann som reparerade den (de tyckte att den var lite repig och reparerade den istället för att byta ut den). De gjorde tydligen reparationer av HB-prylar internt.

Idag kom toppen tillbaks och verkar funka, nu slår den på direkt.

Så om det tar 10-15 sekunder för toppen att starta så är det bara att byta direkt , efter nån vecka tar det 60-90 sekunder att starta, nån som hade en Ibanez fick vänta 10-15 minuter...

Bra och snabb service av Tysken med svenska servicerepresentanter. Frakten till Tyskland fick jag lägga ut men de krediterar kostnaden.
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

Brusar den? Jag har testat en Ibanez P500H och den hade ett konstant brus
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Nä, men efter ett tag startar fläkten som låter lite, inget som stör mig iaf.
Kapten Vendetta
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 01:05
Ort: Umeå

Re: Harley Benton BA500H

Inlägg av Kapten Vendetta »

Jag blev faktiskt lite pepp på denna, någon som har andra intryck från den? Det har ju gott ett tag sedan tråden var aktuell sist. :wink:
Skriv svar