Fender American Deluxe Precision (2011)

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
eradico
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:08
Ort: Hörby, Skånelän

Fender American Deluxe Precision (2011)

Inlägg av eradico »

För det första skulle jag vilje be eventuella pratabas-användare att vara beredda på att den här recensionen kanske inte är jättebra eftersom det är första gången jag ger mig på att recensera ett musikinstrument.

Till att börja med kan jag säga att jag fick den här basen i present och att den uppenbarligen inte var helt enkel att få tag i. Mina föräldrar beställde den i Mars och den anlände till Skåne bara dagar innan det att jag skulle få den, vilket var den tioende Juni. När basen väl levererats till 4sound i Kristianstad var den dock rejält inpackad och helt skick. Basen leverades i ett hardcase med både en axelrem i oxskinn (tillverkad i Kanada), en standard kabel från Fender och en stor mängd dokumentation som jag ännu inte orkat plöja mig igenom. Mitt första intryck av basen när jag tog upp den ur caset var "Wow" och den var verkligen awesome att spela, även utan stärkaren inkopplad. Efter att ha tagit upp den och provspela den som hastigast så fick jag packa ner den igen eftersom att jag skulle umgås med min familj då jag fick den på min student.

Dagen efter var första gången jag hade möjlighet att på allvar provspela den och jag testade då först och främst den i passivt läge eftersom mina tidigare basar (en Ibanez GSR200TK och en gammal sliten squire från det tidiga 2000-talet) har varit aktiva. Basen leverar redan här ett starkt ljud och noiselless mickarna fungerar perfekt, det är inget brumm i förstärkaren eller liknande vilket jag är van vid från billigare modeller. Ljudet är tungt och saftigt och den har tre olika mick-lägen där jag brukar köra med basen inställd på pan. Midrange brukar jag normalt sätta på mitten och likaså treble. På dessa inställningar i passivt läge leverar basen ett ganska klassikt ljud. När jag sedan slår över till aktivt läge så har jag ett riktigt gött ljud med mycket kräm i på samma inställningar.

Den som sedan tidigare är bekant med Fender vet att precision och jazz-basen har olika halstjocklekar och P-basen är den mest kraftiga. Jag personligen hade svårt att vänja mig vid detta i början eftersom att min första bas under många år har varit en ibanez. När jag väl vant mig vid tjockleken och börjat få upp speed så älskade jag den tjocka halsen. Personligen upplever jag det som att det är enklare för mig att spela rent med den tjockare halsen, men det är givetvis en smaksak. Basen är extremt lättspelad och har även en ganska så perfekt vikt, den är inte lika tung som exempelvis en Gibson thunderbird men inte heller lika lätt som min Ibanez. Det tar emot lite ibland när man spelar den på ett bra sätt.

Det jag kan säga som är negativt med den här basen är egentligen att det är en hybrid, det vill säga att den har både en p-mick och en j-mick. Jag kan tänka mig att det är många som kommer att uppskatta den här blandning och kanske framförallt människor som spelar mycket slap men jag personligen ville komma ifrån hybridbasen lite när jag var inne på en p-bas. Dock kan jag säga att ljudet i den här långt mycket bättre än de billiga Ibanez-hybrider jag är van vid att spela och möjligheten att få både ett nice p-bass ljud och ett mullrande j-bass ljud finns där utan problem.

När det kommer till utseendet så är min (som ni ser på bilden nedan) en sunburst och det är enligt mig en av de roligare färgerna eftersom att jag misstänker att man kan tröttna ganska lätt på den helsvarta och den vita färgen men det är såklart en smaksak. Genom lackeringen syns träets ådring (vilket dessvärre inte syns på bilden) vilket ger basen lite karaktär och dessutom en känsla av att det är lite unikt. Det enda negativa jag kan säga om utseendet är att det är lite tråkigt att basen har två pod:ar med två olika delar, en övre och en undre del för att styra den i aktivt respektive passivt läge. Dock har jag full förståelse för den här lösningen eftersom att det förmodligen är enklaste sättet styra de olika ljuden.

Efter att ha spelat på den här i nästan två veckor nu anser jag att det är fullständigt orimligt för mig att gå tillbaka till någon av de basar jag spelat på innan eftersom att jag upplever dem som väldigt svårspelade och med väldigt mycket sämre ljud. Den här basen har ett gött fett basljud vilket ganska få av de lite billigare basarna har men eftersom att jag saknar erfarenhet från mellanprissklassen ska jag förmodligen inte döma ut det helt.

Sammanfattningsvis kan jag göra en plus och minus lista över vad jag upptäckt hittintills:
plus:
* Ett riktigt bra ljud som i det passiva läget förstärks av pre-ampen.
* Många ljudmöjligheter
* En extremt lättspelad hals
* Snygg design (åtminstone i mitt tycke)
* Noiseless single coil-pick upsen som inte låter som ett lysrör i förstärkaren.

negativt:
* Priset. Trots att det är en väldigt trevlig bas känns det som att den är extremt dyr (det här är ingenting jag hade köpt till mig själv ens om jag hade haft ett välbetalt jobb) och svår tillgänglig. Ljudet är bra men ja, är det värt 15 lax?
* I mitt tycke för många ljudmöjligheter och det känns inte riktigt som en äkta p-bass med j-pickupen.

Överlag är jag extremt nöjd med den här basen och jag hoppas att min recension i alla fall gav något. Har ni frågor eller liknande så får ni jättegärna skriva i tråden så ska jag (trots mina ganska begränsade kunskaper jämfört med proffsen härinne) försöka att besvara dem.

bild på basen tagit med en kass iPhone-kamera.
Bild
Vill även tillägga att det inte är en bit krom vid mickarna utan att det är "instruktionsplasten" som talar om vad varje mick gör.
Närbild på pickup:en (dock med plasten kvar):

Bild

slänger även in en bild från fenders hemsida

Som ett sista tillägg så utlovar jag ljudprov till i helgen, har hittills inte velat spela in något eftersom att basen inte varit "inspelad" och nu i veckan drar jag iväg till flickvännens sommarstuga. I helgen har jag förhoppningsvis tid och möjlighet att spela in dock.Bild
Ibanez GSR200TR
Fender Precision American Deluxe 2011
Ibanez Soundblaster 40"
http://thisiswhyimhipster.tumblr.com/