Epiphone Ripper

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Epiphone Ripper

Inlägg av Punkster »

Såhär ser den ut:

Bild


Jag har länge varit sugen på en Grabber/Ripper-liknande modell. Var nära på att köpa ett original, sen fick jag nys om en begagnad Epi-kopia som fanns för en billig peng på lokala 4Sound-butiken. Åkte dit, provspelade, och köpte den.

Epi´s Rippermodell är en limited edition som tillverkades för några år sedan. Tror inte att den går att köpa ny längre. På baksidan av huvudet står det stämplat "Epiphone Customshop Limited Edition". Basen är byggd i Korea.

Kroppsformen är såvitt jag kan se och förstå hyffsat identisk med Gibsons original. Det som i första hand skiljer är mickarna som är P/J istället för Gibsons/Epiphones vanliga humbuckers av den typ som sitter på t.ex. T-birden. Jag störs inte av det utan gillar P/J-konfig, men det låter ju garanterat annorlunda än ett original. Hela basen känns mycket välbyggd och håller en hög kvalitet, det känns inte som ett budgetinstrument.

För mig som är van att spela Fender är basen stooor! Skalan är 34,5" och kroppen är enorm. Dock så är den ganska tunn och rejält urfräst under plektrumskyddet, så den väger inte så mycket som man tror. Den är också bekväm att spela på, den stora kroppen till trots. Halsen är ganska bred och har C-profil. Jag är van vid jazzhalsar, men tycker ändå att den här halsen är skön att spela på och ligger skönt i handen. Basen är lite lite framtung, men det är inget som märks med ett bra axelband.

Urfräsningen under p-skyddet skapar något som närmast kan liknas vid en tonkammare, och det ger basen ett ganska honkigt ocg genomträngade akustiskt ljud som passar fint ihop med p-micken när basen är inkopplad. Man kan ställa in en hel massa användbara ljud, basen har en treläges omkopplare för mickarna, individuella volymkontroller och en master-ton.

Det enda jag inte gillar med basen är stallet. Det är inte det vanliga trepunktstallet (som jag inte heller gillar) utan ett ganska avancerat Hipshot-liknande stall med alldeles för många inställningsmöjligheter. Ett liknande stall satt för övrigt på min Maruszczyk, och jag irriterade mig på det också.
Det är knepigt att intonera och justera stränghöjd, man måste lossa massa låsskruvar och pilla med massa olika inställningar. Stallet har dessutom en inbyggd svaghet: Höjer man strängarna över en viss nivå så lossnar stallsadlarna. Dvs; vill man spela hårt med plektrum utan strängrassel så bör man byta stallet.

Jag funderar på att byta stallet mot ett Badass. Dels för att det är en enklare och i mina ögon bättre konstruktion, dels för att det med lite tur kan motverka den lilla tendensen till neckdive.

För att sammanfatta så tycker jag att detta är en grymt bra bas! Jag tycker att det är ett fynd för priset jag betalade, den håller hög kvalitet och känns dyrare än vad den är. Den är perfekt för den som vill ha något annorlunda, men som ända är bekvämt att spela på och låter som man är van vid.
/Linus
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

bra recension!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar