Squier Classic Vibe Precision '50s

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Squier Classic Vibe Precision '50s

Inlägg av BBQV »

Efter att ha brottats med GAS en kort tid så slog jag till och köpt en helt ny bas för första gången på många år. Anledningarna till att det blev just denna är många, men mest handlar det om att jag fastnat för just den här typen av bas ('54 - '56 Precision). Jag har tidigare haft ett gäng liknande basar så det finns mycket att jämföra med. Den här har det mesta som jag letat efter till ett löjligt lågt pris , 3595 kr. Känslan och utseendet är helrätt enligt mig. Egentligen är det bara detaljer som stör, men de är lätt åtgärdade.

Bild

Halsen är en enbits lönnhals, 42 mm bred vid sadeln och 22 mm tjock vid första band. Det kunde ha varit ett par millimeter till, men den är helt OK. Kroppen är, enligt tillverkaren, av furu. Det stämmer säkert, men ådringen är förvillande lik ask. Butterscotchfinishen är spegelblank, jämn och snygg. Man vill nästan slicka på den...
Vikten är 3,6 kg och basen är välbalanserad både i knät och hängande i axelband.
Ljudmässigt är den precis som den ska, mjuk och välbalanserad. Rullar man av tonkontrollen så låter det "gammalt" trots nya rounds.

Om man jämför den med andra modeller så har den både för- och nackdelar. Jag har tidigare haft tre Fendermodeller - Sting signature, Classic '51 och Telecaster '68. Alla dessa har haft småsaker som jag irriterat mig på, därav de ständiga bytena.

Sting signature: Den var helrätt förutom ett par grejer. Dels det anskrämliga blockinlägget på tolfte band och en lite för tanig hals, men framförallt de fula fräsningarna för mikkablar och trussjustering under p-skyddet. Jag vill inte ha p-skyddet på och då går den bort!
Classic '51: Samma sak där, lite för tanig hals, men det mest irriterande är kroppen utan avfasningar, den känns för kantig helt enkelt. Dessutom har båda dessa basar en trist mik, jag bytte till Seymour Duncan SCPB-2 på båda. Inga fula fräsningar dock.
Telecaster '68: Alla rätt utom slabkroppen. Halsen är helrätt, fet och trind. Det känns dock inte nödvändigt att ha en så dyr bas när man inte är 100% nöjd med den.

Squiern har avfasningarna på kroppen, inga fula fräsningar och bra mik. Den känns bra att spela på och den låter bättre än både Stingen och Classicen. Hade bara halsen varit lite fetare... Jag läste på Basschat att den blå modellen hade en grövre hals. Det låter lite skumt, men om någon kan bekräfta eller dementera detta så vore jag tacksam.

Det som tilltalar mig med den här typen av bas är enkelheten. Två träbitar och en mik, fyra strängar och enklast möjliga ljudkontroller. Man kan inte gömma sig bakom en massa gadgets och den har inget lull-lull som kan gå sönder.
Jag tycker om ljudet och känslan, den låter som jag spelar (på gott och ont), det är en ärlig bas. Den känns stadig och jag skulle inte tveka ett ögonblick att giga med den utan back-up.

Det som troligen kommer att ändras framöver är följande:
Stall: Jag tycker att det som sitter på är lite för stort, originalen är nättare. Dessutom vill jag ha string thru så det blir till att borra lite...
Stämskruvar: Strängstolparna har en "midja" som gör att strängarna centreras mitt på. Det leder i sin tur att A-strängen rasslar i sadelspåret eftersom den inte pressas ner ordentligt. Dessutom ska det vara Vintage Reverse på en så'n här bas...

EDIT:
Jag bytte originalsträngarna (Fender 7250ML) mot LaBellaflats. Det botade A-strängrasslet och gav hela basen en helt annorlunda känsla, mjukare och stadigare på samma gång. Lite lätt slipning med våtslippapper och stålull kan nog få den att kännas ännu mera inspelad...

EDIT:
Jag sålde denna men kom aldrig riktigt över skilsmässan, så jag köpte en till...
Samma invändningar kvarstår dock, det blir nog nya stämmisar, ett nytt stringtroughstall, fingerstöd med EN skruv, kanske kåpor och troligen en rejäl omgång med våtslippapper och stålull...
Senast redigerad av BBQV den sön 21 aug 2011, 14:17, redigerad totalt 6 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Ytterst informativ recension!

Kul att du är nöjd - väcker onekligen vissa egna funderingar om att köpa....nåja...vi får väl se...

Vad gäller just den här modellen är det framförallt halsen som avskräckt...Squiers halsar har generellt sett aldrig överraskat mig i positiv mening. Tämligen platta och trista...
Det låter därför både roligt och underligt om den blå squier-telen skulle ha en annan halsprofil.

Kan det verkligen förhålla sig på det viset?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Tycker det är tråkigt att alla telebasar har lönnhals. (Mike Dirnts basar räknas inte som telebasar)
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Mr Spock skrev:Vad gäller just den här modellen är det framförallt halsen som avskräckt...Squiers halsar har generellt sett aldrig överraskat mig i positiv mening. Tämligen platta och trista...
Det låter därför både roligt och underligt om den blå squier-telen skulle ha en annan halsprofil.

Kan det verkligen förhålla sig på det viset?
Enligt snubben på Basschat (jag ska se om jag kan hitta inlägget) så berodde det på att den blå modellen har basswood i kroppen. Furu är lättare, så för att förhindra neck dive så använder Squier CV P '60s tunnare halsprofil på Butterscotchbasarna. Mindre trä - mindre vikt. Låter logiskt, men samtidigt undrar jag om man verkligen lägger så mycket energi på en bas för 3500 kr...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Här är citatet från Grand Wazoo på basschat.co.uk:

"I keep a record of all the details of every bass that go through these doors, to use as a future reference to compare basses specs, as in this case, and I recorded the weight of the Lake Placid Blue which has a basswood body at 9.12 lbs / 4.42 Kgs, now this Butterscotch Blonde has a pine body and weighs: 8.12 lbs / 3.96 Kgs that is exactly a pound lighter than the LPB one. Go figure?

I won't bother you with other details but the other major difference I've noted is in the neck profile, infact that the neck is shallower than the LPB throughout the whole neck length, and the fingerboard radius at the 12th fret on the Butterscotch is 0.04 less deep than the LPB and by being so, it matches the Classic Vibe Precision Fiesta Red instead of the orginal LPB which was slightly deeper and beefier.

I can only assume that this slight shaving of the neck profile has been done so to avoid the bass being neck heavy since the difference in weight between body woods i.e basswood vs. pine is so remarkable."
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

BBQV skrev:Här är citatet från Grand Wazoo på basschat.co.uk:

"I keep a record of all the details of every bass that go through these doors, to use as a future reference to compare basses specs, as in this case, and I recorded the weight of the Lake Placid Blue which has a basswood body at 9.12 lbs / 4.42 Kgs, now this Butterscotch Blonde has a pine body and weighs: 8.12 lbs / 3.96 Kgs that is exactly a pound lighter than the LPB one. Go figure?

I won't bother you with other details but the other major difference I've noted is in the neck profile, infact that the neck is shallower than the LPB throughout the whole neck length, and the fingerboard radius at the 12th fret on the Butterscotch is 0.04 less deep than the LPB and by being so, it matches the Classic Vibe Precision Fiesta Red instead of the orginal LPB which was slightly deeper and beefier.

I can only assume that this slight shaving of the neck profile has been done so to avoid the bass being neck heavy since the difference in weight between body woods i.e basswood vs. pine is so remarkable."
Ok.
Det tycks alltså föreligga en skillnad - dock med största sannolikhet av helt andra skäl än de som spekuleras i här; olika produktionsserier t ex.
Den konstaterade skillnaden kanske inte ens längre föreligger på dessa båda "systerinstrument"...?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Inlägg av aacee »

Jag blev lite inspirerad av din köpestråd här tidigare och gick ut på stan för att inpulshandla en classic vibe jazzbas...
...men jag kom hem med en LPB 50´s SCPB istället! :shock:

Underbart skön och fet hals.
Om intresse finns kan jag mäta min hals så får vi svart på vitt hurivida den är rejälare eller inte?

I övrigt kan jag bara instämma, fantastiskt instrument för dom få SKR det handlar om.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

aacee skrev:Jag blev lite inspirerad av din köpestråd här tidigare och gick ut på stan för att inpulshandla en classic vibe jazzbas...
...men jag kom hem med en LPB 50´s SCPB istället! :shock:

Underbart skön och fet hals.
Om intresse finns kan jag mäta min hals så får vi svart på vitt hurivida den är rejälare eller inte?

I övrigt kan jag bara instämma, fantastiskt instrument för dom få SKR det handlar om.
Ja, det vore kul om herrarna kunde mäta och jämföra!

...halsarna, alltså. :oops:

...på basarna, alltså. :?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

aacee skrev:Jag blev lite inspirerad av din köpestråd här tidigare och gick ut på stan för att inpulshandla en classic vibe jazzbas...
...men jag kom hem med en LPB 50´s SCPB istället! :shock:

Underbart skön och fet hals.
Om intresse finns kan jag mäta min hals så får vi svart på vitt hurivida den är rejälare eller inte?

I övrigt kan jag bara instämma, fantastiskt instrument för dom få SKR det handlar om.
Fram med skjutmåttet!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Classic Vibe serien överaskar en när man sätter sig och spelar en stund.
De känns som om de borde kosta mer.
Riktigt bra basar.
Håller med: Gig-färdiga!
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Inlägg av aacee »

BBQV skrev:
aacee skrev:Jag blev lite inspirerad av din köpestråd här tidigare och gick ut på stan för att inpulshandla en classic vibe jazzbas...
...men jag kom hem med en LPB 50´s SCPB istället! :shock:

Underbart skön och fet hals.
Om intresse finns kan jag mäta min hals så får vi svart på vitt hurivida den är rejälare eller inte?

I övrigt kan jag bara instämma, fantastiskt instrument för dom få SKR det handlar om.
Fram med skjutmåttet!
Återkommer med en fullständig mätning på måndag då jag tagit mig förbi replokalen...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

aacee skrev:Återkommer med en fullständig mätning på måndag då jag tagit mig förbi replokalen...
:tummenupp:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Inlägg av aacee »

Då har jag motionerat skjutmåttet lite!

Min hals verkar vara likadan som på din.
41.8mm bred vid övre sadeln och
21.8mm tjock vid första band.
58mm bred och 25mm tjock vid tolfte.

Badrumsvågen säger att även min bas väger 3.6kg trots basswood i kroppen.

Så något annat som ska mätas ?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Då är det samma halsprofil på dem. Skönt, då slipper jag fundera på ett halsbyte! :lol:

Tack, då är jag nöjd!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Bra recension, tack! :tummenupp:

Squier har många intressanta modeller i sortimentet för tillfället. Kul att höra att de är bra också.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

3.6 kg?
Provade en i Umeå. Hade ingen våg, men den kändes betydligt tyngre än 3.6. Strax över 4 skulle jag tippa på, om jag bara inte blivit väldigt svag plötsligt. Det kanske kan variera mycket i vikt mellan exemplaren?

Trevlig bas hur som helst!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Squier Classic Vibe Precision '50s

Inlägg av BBQV »

Nu har nr. 2 kommit hem!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Squier Classic Vibe Precision '50s

Inlägg av Nick »

Hurra! Hur mycket väger din nya? Jag är väldigt nöjd med din gamla, förut att den vill brumma ibland. Ska skärma kontrollutrymmet vid tillfälle.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Squier Classic Vibe Precision '50s

Inlägg av Mr Spock »

BBQV skrev:Nu har nr. 2 kommit hem!
:ingenbild:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Squier Classic Vibe Precision '50s

Inlägg av BBQV »

Sådärja!
Vikten ligger strax över 4 kg på den här, den känns lite biffigare än jag minns den förra, och kroppen är gjord av fyra bitar. Minns inte hur många den första hade.
Tweedbag ingick i köpet!

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Squier Classic Vibe Precision '50s

Inlägg av Mr Spock »

BBQV skrev:Sådärja!
Vikten ligger strax över 4 kg på den här, den känns lite biffigare än jag minns den förra, och kroppen är gjord av fyra bitar. Minns inte hur många den första hade.
Tweedbag ingick i köpet!

Bild
Relicerad - eller har du varit ute och photoshoppat igen...?
;-)
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Squier Classic Vibe Precision '50s

Inlägg av BBQV »

Flång ny, kvitto från början av februari i år, plast på p-skyddet och inte en repa!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Squier Classic Vibe Precision '50s

Inlägg av Mr Spock »

BBQV skrev:Flång ny, kvitto från början av februari i år, plast på p-skyddet och inte en repa!
Ok, photoshop m a o. :tummenupp:


Grattis!
...Varför sålde du den första, egentligen?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Squier Classic Vibe Precision '50s

Inlägg av Nick »

Mr Spock skrev:
BBQV skrev:Flång ny, kvitto från början av februari i år, plast på p-skyddet och inte en repa!
Ok, photoshop m a o. :tummenupp:


Grattis!
...Varför sålde du den första, egentligen?
Annars hade jag ju inte kunnat köpa den! :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Squier Classic Vibe Precision '50s

Inlägg av BBQV »

Bra fråga. Tillfällig sinnesfövirring?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar