Mini-recension: Squier Vintage Modified Jazz Bass V

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Mini-recension: Squier Vintage Modified Jazz Bass V

Inlägg av Indigo »

Nu har jag haft ett exemplar hemma över helgen och testat. Oerhört prisvärd bas! Känns som att spela på en bas som kostar snarare 8000:- än 3300:-. Den var hyfsat justerad från fabrik, fick fixa till den lite för att det skorrade lite på G-strängen, men annars kändes den bra, i alla fall för mig.

Den lät riktigt bra, precis som en Jazz-bas ska. Runt och fint, med bra tryck. Trevligt knorr med bara stall-micken. B-strängen lät förvånansvärt bra. Det finns ett lite tråkigt "fräs" någonstans i övre mellanregistret, som brukar finnas på lite billigare 5-strängade basar, men det gick faktiskt att EQ:a bort ganska bra med den parametriska EQ:n på EBS Classic 450-toppen som jag testade den på i butik, och igenom SansAmp var det inte heller någonting som jag störde mig på, när jag hade ställt in ett bra ljud.

Jag har tyvärr inte ekonomi just nu, men jag ska definitivt köpa en framöver, såvida jag inte råkar få råd att köpa en American Deluxe.

Rekommenderas starkt i alla fall! Detta ex. hänger inne på 4Sound i Örebro nu, så det är bara att åka dit och testa själv!

Jag tog några bilder i affären med telefonen. Jag tror att kameran blev lite lurad av belysningen inne på 4Sound däremot, den ser mer gul ut än vad den är på riktigt. Den är lite blekare IRL.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Jag kopierade bara detta inlägg från en annan tråd, det är bara en mini-recension som sagt. Men om någon undrar något, fråga på, så kanske jag kan svara =) Eller ta en promenad till 4Sound och dubbelkolla, det är 3 minuters promenadsträcka =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3157
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Vad tyckte du om vikten? Något att satsa på för kräsna Ibanez lättviktare?
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Mumin skrev:Vad tyckte du om vikten? Något att satsa på för kräsna Ibanez lättviktare?
Hmm. Jag tänkte faktiskt inte så mycket på vikten. Jag testade den aldrig i axelband, det skulle jag ju ha gjort. Men jag reagerade aldrig på att den var för tung annars i alla fall. Och den var välbalanserad i knät.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Har haft en sån fyra, den var iaf inte så jättetung (fast då är ju jag van vid Aria SB så jag kanske inte är en tillförlitlig källa). Hur upplevde du banden? Den jag hade var störande skramlig redan när den var ny och inte på det där snygga sättet, så den fick gå vidare till nån som inte störde sig. Gick inte justera bort på något sätt utan alldeles för hög stränghöjd, och man vill ju inte behöva lägga 700 på bandslip direkt på en billig bas..
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Bullen skrev:Har haft en sån fyra, den var iaf inte så jättetung (fast då är ju jag van vid Aria SB så jag kanske inte är en tillförlitlig källa). Hur upplevde du banden? Den jag hade var störande skramlig redan när den var ny och inte på det där snygga sättet, så den fick gå vidare till nån som inte störde sig. Gick inte justera bort på något sätt utan alldeles för hög stränghöjd, och man vill ju inte behöva lägga 700 på bandslip direkt på en billig bas..
Banden kändes bra tycker jag. Som sagt, den skramlade lite på G-strängen men det gick att fixa lite snabbt med stränghöjden.

Men hade jag köpt den hade den nog fått sig en omgång av min lokale "bass tech". Och skulle det krävas en partiell bandslipning eller så, så ,skulle det fortfarande vara en väldigt prisvärd bas.

Jag kan nog tycka tvärtom mot vad du säger, att på dyra basar ska man inte behöva lägga pengar på t.ex. en bandslipning, medan på en sånhär billig bas kan det helt klart vara värt det.

Men som sagt, på det här exemplaret tror jag inte att det behövdes faktiskt.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Indigo skrev:
Bullen skrev:Har haft en sån fyra, den var iaf inte så jättetung (fast då är ju jag van vid Aria SB så jag kanske inte är en tillförlitlig källa). Hur upplevde du banden? Den jag hade var störande skramlig redan när den var ny och inte på det där snygga sättet, så den fick gå vidare till nån som inte störde sig. Gick inte justera bort på något sätt utan alldeles för hög stränghöjd, och man vill ju inte behöva lägga 700 på bandslip direkt på en billig bas..
Banden kändes bra tycker jag. Som sagt, den skramlade lite på G-strängen men det gick att fixa lite snabbt med stränghöjden.

Men hade jag köpt den hade den nog fått sig en omgång av min lokale "bass tech". Och skulle det krävas en partiell bandslipning eller så, så ,skulle det fortfarande vara en väldigt prisvärd bas.

Jag kan nog tycka tvärtom mot vad du säger, att på dyra basar ska man inte behöva lägga pengar på t.ex. en bandslipning, medan på en sånhär billig bas kan det helt klart vara värt det.

Men som sagt, på det här exemplaret tror jag inte att det behövdes faktiskt.
Okej, kan ha varit just mitt ex som var skumt. Jo givetvis är det så också, en dyr bas ska ju vara tiptop såklart, men tycker att det känns surt eftersom man då är uppe i typ 4000 och lika gärna kunde raggat upp en billig japan squier istället. Köper man en begagnad VM kan det ju lätt vara värt det i slutändan dock.

Edit: Tycker ändå det är en riktigt bra bas! Den som är sugen bör inte avskräckas av mitt exempel för de är kanoninstrument överlag och låter finfint. Minns att jag blev grymt imponerad när jag tog upp den ur kartongen första gången och bara tittade på den, den ser verkligen dyr ut och känns dyrare än den är.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar