Mungiga

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 13:15
Ort: Nej

Mungiga

Inlägg av KSFR »

Min lilla recension av en mungiga

Ja så då var det dags för min första recension här på pratabas, och jag slår på stort direkt med att ge mig på en mungiga (även kallad munharpa). Jag tycker det är lite tråkigt att bita sig fast vid bara ett instrument, när det finns en hel uppsjö utav dem. Så idag valde jag att lämna basen i garderoben och tog fram min nya mungiga.
Bild
Utseendet är det då inget fel på enligt mig, snygg och stilren.

Efter att jag ett tag funderat över hur man går tillväga för att överhuvud taget få ljud i den, märker jag hur förbaskat farlig den är. Man klämmer sina läppar, slår sig på tungan och mina välborstade tänder får utstå det hårdare slaget efter det andra. Jag är nästan påväg att ge upp när jag kommer på att Google är min vän. Jag söker, och fortare än jag hinner pilla färdigt mitt navelludd har jag fått klart för mig hur jag ska gå tillväga.

Vad får jag för ljud, jo först kommer jag på att jag kan ändra ljudet genom att flytta tungan. Tillräckligt häftigt bara det tänker jag, men givetvis gör jag fel. Jag ska tydligen inte bara använda munnen som resonanslåda utan jag ska samtidigt dra in och ut massa luft. Efter att jag fått till även den tekniken börjar det hända saker. Jag får nu till ett mycket kraftigare ljud som påminner mig om hur det igentligen ska låta. Ljudet brummar inom mig och fyller mig av en känsla av välbehag, det låter med andra ord fint. Nu när jag fått ljud i den minskar också mina skador betydligt. Men jag måste vara på min vakt, för rätt som det är klämmer man tungen i vad man kan tro vara en råttfälla.

Jag blev nu glad över att jag kunde behärska ytterligare ett instrument, så bestämt forsatte jag öva. Men efter någon timmes övande märker jag något väldigt negativ. Jag har blivit helt andfådd, till och med lite yr. Så andfådd satt jag nu vet hur det är att åka vasaloppet. Att sitta och hyperventilera luft fram och tillbaka i en timme kan inte vara bra, och jag bestämmer mig därför att sluta upp med mitt övande.
Bild
Kortare konserter är vad jag kan rekommendera om du ska sattsa på mungiga.

Plus & minus

+ Den är snygg
+ Ljudet
+ Enkel att ta med sig

- Rent utsagt livsfarlig
- Jag blev yr
- Kan endast rekommenderas för kortare konserter



Slut tankar

Är mungiga något för dig är frågan du måste ställa dig. Kan du likt en hockeyspelare leva med skador och som en fyllkaja ständig vara lite yr, så tror jag att du har hittat rätt. Ljudet och utseendet är dess starka sida, och man måste också nämna att den är väldigt lätt att ta med sig. Men jag kan ändå inte ge den mer än godkänt, skadorna var för allvarliga.

Slutbetyg: 2/5 :?
Medlem i Hagströmsmaffian.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

:clappy:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Medlem i PB50+
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Hurra! Mungiga!
Jag måste gratulera till ditt nya instrument!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

undrar när mungige-vintage freaksen dyker upp?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Se där Alfons, ett instrument du har råd med! :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Vad väger den?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

http://www.pratamungiga.se kanske hade vart nåt?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 13:15
Ort: Nej

Inlägg av KSFR »

basmartin skrev:Vad väger den?
Verkligen en bra fråga, men då jag lider av en fruktansvärd lättja orkar jag inte kolla upp det. Men vi kan ju uppskatta...
Bild
Bild

Någonstans där emellan ska det ändå vara...
Medlem i Hagströmsmaffian.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

hahahaha!

mycket bra! :lol:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Inlägg av AlbinH »

Hoppsan! Inga nya kommentarer i den här tråden på ca 4 ÅR...

Ändå rör det ett så intressant instrument som en mungiga.

Märkligt.

Är det bara jag som håller mungigans fana fladdrande? Mungiga och bas är ju i alla fall som kusiner - om än inte som syskon.

Jag äger en mungiga - men en Rese! Den är definitivt antik. Alldeles prickig och gropig av gravrost. Säkert åtskilliga generationer äldre än Uncle Leo och hans elbasar. Jag mötte denna min Nemesis på en simpel loppmarknad, tro det eller ej. Den låg undanskuffad på en simpel hylla med gamla leksaker (...)

Det var Phanimej inte klokt. Ingen som helst respekt för allt som denna bit järn har skapat och upplevt. Den har tvivelsutan förfört dussintals kvinnor, som blivit mjuka i knävecken och raskt intagit ryggläge när Traktören gigat sina Näcken-liknande tonkonster. Ren Rå Sex alltså. Jag blir faktiskt lite upphetsad när jag tänker på det. (Vad är klockan förresten? Är det lönt att dra ner till puben och ragga?) Förglöm icke heller alla dessa skördegillen som den förgyltl med sitt vibrato. För att inte tala om hur mycket brännvin den sett! Herregud! Kanske mer än självaste Litorinahavet! Någon gång har den förmodligen också gått längst fram i ett sorgetåg, på väg till begravningen av en stackars fattig sate vars dödsbo inte mäktat med en större orkester.

Men det finns en lite detalj som jag undrar över. Det är förhållandevis enkelt att få ut sitt munspel i PA´t med lite hjälp av en mikrofon mellan händerna.
Men hur 1000:an får man gig-volym på gigan??
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

Kanske någon piezomick passar.
Kommer det recensioner på näsflöjt och kazoo ?
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

jag lirar också mungiga när jag får, folk blir irriterade när jag börjar låta med mina diverse småinstrument :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Inlägg av AlbinH »

HirYoshima skrev:jag lirar också mungiga när jag får, folk blir irriterade när jag börjar låta med mina diverse småinstrument :)
Vaddååårååå? Är dom inte musikaliska? Ja, folk alltså. Inte småinstrumenten.

Jag har tvärtom fått intrycket att folk blir ganska så...jaa...öhh.. roade? av särskilt näsflöjten. Man smyger upp den ur bröstfickan och klämmer i med "Internationalen" eller Marseljäsen - men den är lite svårare att flöjta. Tyvärr har jag på äldre dagar blivit ganska täppt i snoken och det lägger sordin på flöjtandet. Näsflöjtar annonseras ofta ut på Tradera före en spottstyver.
Det är dock jävelusiskt svårt att näsflöjta och elbasa samtidigt. Såvitt jag vet finns det ingen hållare liknande de som finns för munspel. Inget naturligt andra-instrument för en basist.

Kazoo´n behöver ett nytt membran. Nyårsnatten tog sin tribut av det gamla.

Det skulle vara alldels förbannat, nej FÖRBANNAT roligt att småinstrumentorkestrera vid någon framtida PrataBasträff. Den vinner som har mest udda instrument med sig.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Inlägg av AlbinH »

Axel skrev:Kanske någon piezomick passar.
Kommer det recensioner på näsflöjt och kazoo ?
oki. Lovar att ta det under övervägande.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

ga
Mungi skrev:ga
Kunde inte låta bli... :lol:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar