MARKBASS TTE500

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

MARKBASS TTE500

Inlägg av Basstore »

Då har jag testat Markbass TTE500 på allvar ikväll på gig.

Körde Jazzbas via x antal konstiga pedaler (mycket groove ikväll) och en TKS 1x12" låda.
Detta räckte grymt långt som lyssning.
Volymen hamna bara på typ kl9-10 och ändå va de bra drag på scenen.

TTE500 är bestyckad med rör i så väl försteget som i kompressorn, betydligt mer rörkänsla i denna topp än i många andra hybrider jag testat (och de har ju blivit en del). Både preampen och slutsteg jobba väldigt snyggt och la man på kompressorn som blev det inte den där "vanliga" käftsmällen utan en mjuk övergång med väldigt snygg rörkänsla.

EQ:n kunde det hänt mer på när man vred på den, dock är jag en sån man att jag kör rak EQ och sen boostar lite bas. Och yes, en mer klassisk EQ typ vilken rörhäck som helst faktiskt. Även EQ va väldigt mjuk och lätt jobbad. Hände inte jätte mycket direkt man vred men man fick jobba fram ljudet, vilket jag gillade.

Överlag skulle jag nog säga att detta är en av de bättre hybrid stärkare jag testat.
Kraften på 300watt i 8 ohms TKS lådan klarade jag mig långt på och den spelade snyggt och rent hela vägen. Ger 500 watt i 4 ohm.

Toppen och kompressorn hanterade Oktavbox + envelope + dist utan problem, inga konstiga överstyrningar eller missljud (mer än dom jag skapade själv).

Toppen väger endast 6kg och spelar fan med som en stor helrörstopp.
Jag blev grymt impad. Det blir "nog" denna toppen imorgon på Covergiget med DV-bandet också..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Juste! Det där är en klart intressant topp, trots utseendet. Tack för recensionen, och återkom gärna med fler omdömen när du testat den lite mer.
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 21:24
Ort: Trollhättan

Inlägg av Bas-Tompa »

Passar oxå på att tacka för recensionen. Klart intressant alternativ till att alltid släpa med rörhäcken. Går den även att överstyra för lite snygg OD?
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Låter klart intressant den där...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Bas-Tompa skrev:Passar oxå på att tacka för recensionen. Klart intressant alternativ till att alltid släpa med rörhäcken. Går den även att överstyra för lite snygg OD?
Har jag inte testat, men kan kolla...
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Klart intressant topp !!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar