FENDER Marcus Miller - signatur

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

FENDER Marcus Miller - signatur

Inlägg av Tarzan08 »

Oj!

Såhär skriver man på gear-review.com
Marcus Miller is considered one of, if not the best contemporary bass players, having played with countless big name acts such as Miles Davis, David Sanborn, Luther Vandross just to name a few and also has a successful solo career

To his credit he has two Fender Signature Bass models, an American made 5-string which has recently been released and a Japanese made 4-string counterpart, which has been in production since 1998, this resembles the instrument Marcus uses. The 4 string is the instrument we will be reviewing.

The Bass itself is based on a 1970s Jazz bass, with an ash body, but gone is the usual bridge and “ashtray” cover as this is replaced by a more up to date Leo Quann Badass II Bridge.

The mid pickup cover remains though as this is an essential element is Marcus’s playing style.

This is no ordinary Jazz Bass though, as extra controls and a preamp have been added to make the instrument active or passive at will. The pickguard has also been extended to hide the extra electronics.

Each pickup has its own independent volume control via two knurled chrome knobs whilst two Jazz Bass plastic knobs controls the overall treble and bass. A small switch also turns the preamp on or off.

The pickups themselves are single coil Jazz Bass American Vintage as found on Fenders USA Reissue Series.

Visually the bass is very attractive with lots of grain from ash body showing through the polyurethane finish. The maple neck has 20 medium jumbo frets and is adorned with white square pearl inlays and is also bound in the same colour. All hardware is chrome and the tuners are the correct period vintage reverse tuners.

The tone is well exactly what one expects pure Marcus! Bright and snappy in the higher registers yet deep in the low ones. The preamp also adds extra tone and volume when switched on.

Playing with the pickup cover at first takes a bit of getting used to, it can be easily removed but it adds so much to the character of this instrument that at least for now its staying on!

As final note the finish on this bass is excellent, very impressive for a “Made in Japan” instrument that some consider inferior. The only thing I would have preferred is if it had come with a case though as I had to purchase one separately and these can be rather expensive when bought separately.

Overall a great instrument, which fantastic tone, and an excellent finish.

By Ernest H Slade
Bilder och jox hittar man här...
http://www.gear-review.co.uk/reviews/mm/index.html

Gitarristen i bandet råkade visst köpa in den här på en auktion och tog med sig den till spelningen igår för han ville höra vad jag tyckte.
Jag personligen tycker att det här med J-halsar är ett litet problem, för de är ju så jäkla smala. Särskilt om man lirar på en Roger Waters-signatur annars som påminner om en pizzakartong i jämförelse.

Ljudet... oh, ljudet!
På Engelen lirar man nu för tiden genom en SVT 450 och en 6x10... jösses vilken punch när man kör i fet-läget! Ändå låter det sådär tydligt Marcus Miller så man nästan häpnar. Jag hörde mig själv göra fler än en slap-rusning bara för jag blev så inspirerad av soundet!

En annan personlig iakttagelse är det här med att den är "bara" klarlackad. Jag hade nog gärna sett nån sorts färg på den. Jag tycker att det ser ut lite som en skärbräda eller ett ofärdigt objekt när det inte finns färg på grejerna. Bortsett från den pyttelilla detaljen är det en FANTASTISK bas... Har ni inte testat så gör det!

Bild
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Grym bas, ja. Väldigt prisvärd. Hoppas bara inte halsfickan på din är likadan som på bilden ;)
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Re: FENDER Marcus Miller - signatur

Inlägg av BlueFruit »

Tarzan08 skrev:
En annan personlig iakttagelse är det här med att den är "bara" klarlackad. Jag hade nog gärna sett nån sorts färg på den. Jag tycker att det ser ut lite som en skärbräda eller ett ofärdigt objekt när det inte finns färg på grejerna. Bortsett från den pyttelilla detaljen är det en FANTASTISK bas... Har ni inte testat så gör det!

Bild
Finns den inte i fler färger?
Jag vet att den femsträngade finns i lite olika kulörer.

"Edit" Jo.

BildBild
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det där är över lag en bra jazzbas om man står ut med p-skyddet och att de flesta jag testat varit förbaskat trögspelade trots att de varit justerade. Hade själv en SB och kan inte sätta fingret på vad det är men de känns jobbigt jobbiga och tungspelade till skillnad från de 77-original jag testat. Men som sagt väljudande och med mycket möjligheter.

Ska man sedan vara ärlig så är logon väldigt felplacerade men det är ju the Fender Way liksom och stämmer säkert med originalet. Men satan vilket måndagsex!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Inlägg av Håcke »

Alltså...

Jag har ju en sån där och gillar den skarpt!

Men skärbräda...
Jag försökte få tröst av min fru för den jämförelsen,
men fick bara ett rått skratt från henne istället.
Ganska sårad är jag.
Men jag tycker det är snyggt och jag har inget att dölja!

Trögspelad???????
Men vad har du då för strängar?
Min är i stort sett självspelande.
Det räcker att man tar upp den så spelar den själv.
Halsen är grymt skön och väldigt lättspelad.

Det enda negativa är att den är lite tung.
Men man får väl börja träna lite.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Inlägg av Poester »

Hade en sådan en gång... Skitbra bas, men det aktiva...
Inget för mig!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Håcke skrev:Alltså...

Jag har ju en sån där och gillar den skarpt!

Men skärbräda...
Jag försökte få tröst av min fru för den jämförelsen,
men fick bara ett rått skratt från henne istället.
Ganska sårad är jag.
Men jag tycker det är snyggt och jag har inget att dölja!
Hehe... men du har en bra fru.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
kravallpolisen
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: ons 10 mar 2010, 07:59
Ort: Köping

Re: FENDER Marcus Miller - signatur

Inlägg av kravallpolisen »

Tarzan08 skrev:Oj!

Ljudet... oh, ljudet!
På Engelen lirar man nu för tiden genom en SVT 450 och en 6x10... jösses vilken punch när man kör i fet-läget! Ändå låter det sådär tydligt Marcus Miller så man nästan häpnar. Jag hörde mig själv göra fler än en slap-rusning bara för jag blev så inspirerad av soundet!

En annan personlig iakttagelse är det här med att den är "bara" klarlackad. Jag hade nog gärna sett nån sorts färg på den. Jag tycker att det ser ut lite som en skärbräda eller ett ofärdigt objekt när det inte finns färg på grejerna. Bortsett från den pyttelilla detaljen är det en FANTASTISK bas... Har ni inte testat så gör det!

Bild

Jag har en sån här. Kan bara hålla med om att det är en riktigt trevlig bas.


Bild
Guild Pilot -85, Strömberg 5, Fender Jazz MM OW
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Håcke skrev: Trögspelad???????
Men vad har du då för strängar?
Min är i stort sett självspelande.
Det räcker att man tar upp den så spelar den själv.
Halsen är grymt skön och väldigt lättspelad.
Körde DR på min egen och den var justerad precis som jag brukade vilja ha det, ändå var den jobbig/trög att lira på även om det var ett bättre ex ur den synpunkten. Samma har gällt för övriga jag provat även om de inte varit optimalt justerade. Trösgpelad är kanske fel ord, snarare att de varit hårda att spela på precis som det är något mellan stallet och trädelarna som gör att den blir trög eller hård om man så vill. Kan inte förklara det bättre än så men strängarna i rätt stämning var hårda vid fingerspel men till slap om man nu kör det så funkade det utmärkt.

Ja ja, det är ju i övrigt en bra bas och gillar man den så är det bara att tuta och köra!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BA7lMecN ... re=related[/youtube]

spelar skärbräda...
Senast redigerad av Tarzan08 den tis 16 okt 2012, 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 16:49
Ort: Örebro

Inlägg av Utte »

Jag är nog ensam om att tycka att skärbrädelooken tycker jag är underbar! Gillar elektriska instrument utan en färglack över.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Inlägg av Håcke »

Tarzan08 skrev: spelar skärbräda...
Kul att se dig in action Tarzan!
Du får väl måla den kanske.

Fortfarande nöjd med min. Och frun.
Gillar ändå färglösheten.
Fast det låter rätt blekt när man säger det.... Och än värre med skärbräda.
Men jag gillar den väldigt mycket. Och färgen.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar