Pumpa provar stärkare

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Pumpa provar stärkare

Inlägg av Pumpa »

Jag drog till storstaden igår för att känna och lyssna, och inte bara läsa på webben. Vi kan säga att jag här delar mina intryck mer än gör en rättvis recension av prylarna jag klämmde på. Håll till godo.

Butik: 4-sound Göteborg
Bas: Fender P Am standard 5:a
Lokal: Gles målad träpanel på väggarna och klinkergolv.

SVT-450 saknades i butiken så Ampegtestet gjordes med en SVT-3PRO i en 410HE låda. Stort ljud, gick att få mycket bas, bra svar i den grafiska eq:n Jag höjde tills det lät illa vilket inträffade ganska tidigt. 100w Ampegcombon pluggade jag aldrig in.

EBS CL-450+CL410 upplevde direkt en stor skillnad i karaktär. Inte alls så basigt, mer som en gitarrförstärkare som dunkar hårt och genomträngande. EBS:s classiccombos fanns i två storlekar vilka jag inte testade.

Kände mig lite besviken på dessa riggar i ljudtryck, dom såg ju ganska feta ut men stärkarna är ju iofs. inte megakraftiga och kördes i 8 ohm.
Övergår till Combos och börjar med Fender Rumble 350. Mycket bra tryck. Karaktären är en blandning av Ampeg och EBS. 2 sharp knappar formar till ljudet och diskanthornet kan man stänga av.

Combos som jag bara lyfte och tittade på utan att plugga in. Mesacombo med inbyggd M3:a, en kvadratisk låda som såg ut att låta bra men var tung och otymplig. Fender Bassman TV, hur tuffa som helst i rätt sammanhang, fanns i olika storlekar.

Personalen var hur trevlig som helst, jag fick bra pris på Rumblen och slog till.
Är mkt. nöjd hittills :)
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Inlägg av Alexander »

Intressant! EBS Classic 410 är en 4-Ohmslåda. Ampeg SVT-410HE är inte heller något volymmonster. Berätta gärna mer om köpet när du blivit kompis med den.
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Inlägg av Pumpa »

Alexander skrev:Intressant! EBS Classic 410 är en 4-Ohmslåda. Ampeg SVT-410HE är inte heller något volymmonster. Berätta gärna mer om köpet när du blivit kompis med den.
Sorry att jag far med osanningar. :oops: Insåg detta när jag postade i denna tråden: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=51791 och hade tänkt rätta denna text, men det har inte blivit av.

Sammanfattning, nu några veckor efter köpet.
Det var rätt att välja en inte allt för dyr combo. Replokalen har halvdålig säkerhet så mellan repen kan jag slänga in combon i en garderob. Det är bra hjul på den så detta går lätt och smidigt. Det är bra tryck i den och med midsvepet kan man fixa till olika karaktärer. Jag har tagit bort plåtemblemet på gallret så nu är den även snygg.

Jag har dock inte lyckats hitta ett användbart morr med OD knapparna, skall göra ytterligare försök.

Alltså, fortfarande nöjd
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Håller med om gitarrstärks-liknelsen.
Fick en TD650 med Classic 410 av Backline Sthlm förra veckan, måste fan varit något fel på den eller är classiclådorna så klena? Noll projektion och noll definition (4 ohm). Kunde jämföras med en gammal GK MB-combo.
Det är för övrigt så jag brukar uppfatta Ampeg-410'or, som om det vore massa hål i lådan överallt, allt luft försvinner.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: Pumpa provar stärkare

Inlägg av Hatt_Johan »

Pumpa skrev:Personalen var hur trevlig som helst, jag fick bra pris på Rumblen och slog till.
Är mkt. nöjd hittills :)
Giggade på en rumble en gång och blev possitivt överraskad. Blir det kombo någon gång så blir det lätt en sådan!
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Skriv svar