MXR M288 Bass Octave Deluxe

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

MXR M288 Bass Octave Deluxe

Inlägg av magstorm »

Jag köpte nyligen en MXR M288 Bass Octave Deluxe.

Eftersom det är min första "riktiga" oktavpedal (jag har bara kört oktav via multieffektpedal tidigare) så vet jag ju inte om den triggar bra jämfört med andra oktavpedaler, men den har problem med vissa toner. Spelar jag ett C på G-strängens femte band så "flipprar" det ganska ordentligt. Spelar jag ett C på A-strängens tredje band (en oktav lägre alltså) så går det alldeles utmärkt. Spelar jag ett löst A så flipprar det till en gång; det gör det inte om jag spelar ett A på E-strängens femte band :?
Det där kanske någon med mer kunskap än jag kan förklara?
Nog gnällt om det.

Bild

Uppe till vänster sitter det en liten tryckknapp som lägger till extra mellanregister. Skruvar man isär pedalen (vilket man måste göra om man vill sätta i ett batteri) så finns där en miniswitch där man kan välja om den lilla knappen på ovansidan ska boosta runt 400 Hz eller runt 850 Hz. Där sitter också en potentiometer som, om den står max motsols, boostar +4 dB och max medsols +14 dB.

Bild

Ljudet då? Det är riktigt nice med två olika ljud på oktaven: ett rent ljud (Girth) och ett lite skitigare (Growl) med mindre botten, vilka man kan blanda med den rena signalen som man vill. Growl-ratten gör att det låter mer levande och inte så "syntetiskt". Det blir riktigt gött när man mixar dem :)
Om alla rattar står max motsols så kommer det inget ljud alls ur pedalen. Man kan alltså mixa till ett ljud ifrån scratch om man vill.

Om jag blev av med den så hade jag köpt en likadan.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Octabassen jag hade triggade bättre om man har mer fundamental ton i signalen. Alltså bort med stallmickar och sånt bös och spela nära halsen, nästan uppe på halsen. Och så relativt mjukt anslag så det inte blir så mycket attack i ljudet. Värt att prova?
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

flagg skrev:Octabassen jag hade triggade bättre om man har mer fundamental ton i signalen. Alltså bort med stallmickar och sånt bös och spela nära halsen, nästan uppe på halsen. Och så relativt mjukt anslag så det inte blir så mycket attack i ljudet. Värt att prova?
Absolut! Tack för tipset.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Gissar att din bas är passiv?
Den behöver lite skuts i signalen för att trigga ordentligt.
Nu har jag ju preamps i alla mina basar och den låter kanon med dem men bäst låter den med elkontran som har högst utsignal. :)
Supernöjd med min.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

Liten skrev:Gissar att din bas är passiv?
Den behöver lite skuts i signalen för att trigga ordentligt.
Nu har jag ju preamps i alla mina basar och den låter kanon med dem men bäst låter den med elkontran som har högst utsignal. :)
Supernöjd med min.
Ah, ok. Då förstår jag. Jag blev ganska förvånad att det blev så där eftersom jag hade läst på nätet att den tvärtom skulle trigga riktigt bra jämfört med många andra. Tack!
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Skriv svar