FURCH B61 CM

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

FURCH B61 CM

Inlägg av Bontracasso »

mina personliga tankar om FURCH B61 CM
tek. spec här: http://www.furch.cz/?stranka=special/61cm

Ram och ribbor är i laminat men bygget/konstruktionen är grymt välbyggt och B61:an är ett utmärkt exempel på stor kunskap och kärlek till instrumentbygge.
Basen lämnar en fantastisk bra akustisk volym och klang, bra botten med skön punch, tydliga flageoletter och projicerad ton över hela den 21-bandade halsen. Double/triplestops återges tydligt och helt utan problem. Möjligtvis kan man uppfatta det som negativt att man får vara lite finkänslig med hö.handen för att det inte ska skramla/dista men det är mycket en spelteknisk detalj eftersom det uppmickade ljudet är ju också avhängigt tekniken och torde å andra sidan gälla alla basar med piezosystem i stallet . Piezosystemet från B-Band levererar gott och väl och tuggar i sig de flesta stärkare jag provat utan behov av preamp vad feedback beträffar. Låter rent och fint i stärkare där dom för basljudet så nödvändiga lowmid frekvenserna gör tonen tydlig och stor. Volymkontrollen sitter delikat och lättmanövrerat placerad i "bashornet". Jag har bara spelat med fingrarna, Jag är alldeles för dålig plektrumspelare för att ha en åsikt om hur det låter med plektrum.
B61:an kommer med Elixirsträngar från fabriken vilket är ett förvånansvärt bra val på en akustisk bas, en positiv överraskning! Ett helt annat instrument blir det med Phosphor- bronzesträngar, lite råare, kaxigare och mer övertoner. Underbart att micka ut eftersom man kan personifiera mera! Här avslöjas en slarvig högerhand på nolltid men man får lust att öva och bli bättre med det här instrumentet. En annan stor fördel (som med alla piezoutrustade basar) är att man kan hänga på dom Black Nylon och få dom att låta lite åt Guild Ashboryhållet om nån kommer ihåg dom? (nytillverkas under namnet DeArmond) Lite go´ fingerfunky gummibas sådär.
Furch B61 är en oerhört prisvärd bas och en tveklös vinnare. Man måste lägga till en rejäl hacka för att hitta nåt bättre. Den enda jämförbara fabriksbas, som jag stött på, är Tacoma Thunderchief som blir dyrare i den mån den går att få tag på. Rolig och inspirerande att spela på med hög spelbarhet både akustiskt och uppmickat! Ett instrument som lyder dina musikaliska idéer och ett instrument som svarar och levererar.
vad jag har jämfört med längs vägen är:
Parker PAB40, Fender Kingman, Epiphone, Cort, Tanglewood, Breedlove, MARTIN BC-16GTE och där är FURCH B61 en enkelt val i min värld.
För att undanröja eventuella oklarheter eller missförstånd så är detta skrivet av basisten Nisse Palm, inte webshopägaren Bontracasso /Nisse Palm.
Basen till vänster är en Ribbecke Halfling Bobby Vega modell och det kommer en recension på den snart om ni vill.
Bass ON!
Bild
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Tack för recensionen! Och ja, skriv gärna en Ribbecke Halfling-recension också. Är mycket nyfiken på den modellen. :)
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Inlägg av Elfström »

Mycket bra recension tycker jag efter att ha provat båda basarna, dock Furch basen endast med Elexir strängarna.
Jag trodde inte ( dålig koll ) att det gick att få så mycket bas för pengarna ( under 15K )!
Men jag blev väldigt överraskad av av B61:an att den har så STOR ton.

Men framför allt en mycket bra recension av en mycket kompetent bassist! :)
Skriv svar