Les paul Oversized

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Olja
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 10:01
Ort: Bjuv

Les paul Oversized

Inlägg av Olja »

Efter lite trådar om les paul basar blev jag sugen på en sådan tingest och la en order från Tysken.. en goldtop..
efter någon dag står UPS på min trapp med en liten låda.. hittills allt kanon..

som ett litet barn på julafton far man på paketet och packar upp, i caset finns förutom basen en liten skötsel instruktion och ett kvalitetsdokument/checklista och det är nu det roliga börjar...
Man kan fan tro att de super på jobbet i USA..
Kontroll av binding, check..Ok, sprickan vid cutawayen den skiter vi i..
Intonering, check.. Ok, att tunomatic stallet sitter upp och ner spelar ingen roll..
Playability..Ok, Visst om man gillar en stränghöjd på en centimeter..
buzzing..Ok, inte konstigt med en stränghöjd så man får igenom hatten.

Nåja nu är man ju inte helt bakom vagnen på att justera en bas så fram med "verktygslådan".

Av med strängarna, det är då jag konstaterar att alla stämskruvar sitter löst, nåja inget som en skruvmejsel och en skiftnyckel inte fixar..sen vända bridgen, skruva ner stallskruvarna och på med Grejorna igen (skulle egentligen bytt strängar men gibsons "kulor" är så små så att vanliga strängkulor passar inte i tailpiecen..) Lite justerande på trussen sen är det dags att sänka mickarna en aning... va fanken.. stallmicken går ej att justera ner...konstigt..

Av med strängarna, igen, och av med micken för att konstatera att det sitter en massa frässkägg i hålet!! Nåja inget som ett stämjärn inte fixar.. på med grejorna igen.. Nu börjar det likna nåt.. förutom att stränghöjden fortfarande är något hög och att stallskruvarna strax är i botten...Detta hade ju inte inträffat om man slagit i bussningarna till botten, men detta är ju nåt man enkelt fixar med en hammare, så av med strängarna igen och knacka skitet på plats..

Såja med allt på plats börjar det kännas ok om det inte vore för den där "plekade" sadeln.. PLEKAD.. kiss my hairy ... sämsta sadeljustering jag varit med om... Texasbasarna är ett mirakel i sammanhanget.... Nåja inget som en handfull sadelfilar inte fixar...

Men ja e int bitter.. för uppstämd, med en "liten" justering så visar det sig att det här är en fantastiskt trevlig bas :D go halsprofil, snabb action med en bra bandning. Visst lite tung men inga som helst tendenser till neckdive, halsen hamnar lite framflyttad i spelposition men det är mest en vanesak..

Inkopplat konstaterar jag att mickarna lämnar en vansinnig output men med ett jävligt gött morr.. gitaristen bad mej stänga av oktaverpedalen... jaha sa jag, den som ligger oinkopplad i min case?? :lol:

I slutänden är jag nöjd med denna bas men man kan konstatera att det finns måndagsexemplar av allt, det enda som inte gick att justera var lacksprickan vid bindingen, men jag ska låna ut den till Marcbass för lite autentisk relick så då syns det inte.. :lol:
Keep it simple, less is more!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Les paul Oversized

Inlägg av mikkejohansson »

:ingenbild:
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag har ondgjort mig över Gibson och Henry Juszkiewicz här tidigare så jag är inte ett dugg förvånad av att läsa det du skriver. Med det sagt så köpte jag en Gibson LP baryton elgurka för någon månad sedan och den var helt OTROLIGT bra justerad från fabrik. Eller om dom skruvat på Luthman möjligtvis. Men där fanns det absolut ingenting att klaga på. Den var inte ens dyr heller. Men Henry Juszkiewicz håller så sakteliga på att köra Gibson i backen.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Humor!!

Men de är bättre att köpa en Gibson eller en Fender än en superbra ofender. ;)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Inlägg av Viktorl »

Lite bilder vore roligt. Har svårt att köpa headstocken men är det för att strängarna ska gå i en rätare linje?
Sen håller jag med om att gibson verkar vara ett företag som drivs lite konstigt. Basdelen är ju verkligen undermålig och gitarrerna verkar ha kvalitetsproblem ganska långt upp i prisklasserna.
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Skriv svar