Mesa/Boogie Quad goes BASS!

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Bahalason
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02

Mesa/Boogie Quad goes BASS!

Inlägg av Bahalason »

För några månader sedan bestämde jag mig för att göra något helt knäppt. Nämligen att sälja min "fina" Ampeg rigg och köpa en Mesa/Boogie Quad preamp utan någon som helst aning om hur det skulle låta.

Detta är en Mesa/Boogie Quad:
Preamp med två separata försteg, 1 clean och 1 lead för varje.
Rör genom hela signalvägen, totalt 8st.
Pregain EQ samt Postgain EQ.
Volume, Bass, Middle, Treble, Master Volym är push 'n pull för diverse boostfunktioner.
Bild

I det läget var jag tvungen att köpa ett billigt head som kunde driva denna pansarvagn. Så jag fick köpa en polares Kustom DE200 sjukt billigt. Vilket också fungerar över förväntan! Fungerar riktigt bra. Tillsammans med min 4ohm Trace låda så kan den leverera väldigt starkt trotts sina 200w. Detta beror också på att signalen som kommer från Mesan redan är oerhört stark.
Kommer senare köpa en starkare ampegpryl för mer headroom och power.

Hur låter den då? Jo, här överträffade den allting jag någonsin testat! En sjuhelvetes massa inställningsmöjligheter och som sagt upp till oberoende kanaler.
I dagsläget använder jag endast preamp 2. Jag känner att den låter bäst och jag behöver inte mer än 2 kanaler just nu.
Med volymen och pregain EQn högt ställt på rena kanalen kommer får man fram det där mysiga knorr-soundet, för att sedan finjustera med postgain EQn. Om man boostar volume och treble får även ljudet att spricka lite härligt.
Lead kanalen är något som rockare och metalsubbar kommer att älska! Här finns den bästa tillgängliga disten i massor. Nu snackar vi ingen typisk pedaldist, utan den här tuggande köttdisten. Det som är så finurligt är att om man väljer att använda clean och lead från samma preamp (finns ju två i denna maskin), så får man exakt samma sound, med eller utan "kött". Beroende på vad man ställer in gainen på kan man få allt från lite knorrdist till Lemmy-kött eller t.om Burton ala solo.

Har tyvärr inget material att lägga upp för lysning, kommer absolut att lägga upp det så fort jag får tillfälle. Den står i repan just nu.

Skulle jag vilja byta ut denna mot en gammal SVT-rörare? Nej, absolut inte. Denna tillverkar som sagt det goaste bassound jag någonsin hört. Fast det skulle inte vara fel med en fin ampeg som drivmaskin
:)

Pros:
Underbart sound.
En sjuhelvetes möjligheter, bra för all typ av musik.
Endast rör i signalväg.
Pregain- samt postgain EQ.
Förhållandevis bra pris. Brukar gå för 5-6 papp.
Mesa kvalité, byggd som en stridsvagn. Har heller aldrig någonsin dött av värmeslag eller liknande. Då sitter den tight monterad mellan två varma rackare.

Cons:
Byggd som en stridsvagn, dvs den väger som en hel blybytta.
Tar upp 3 rackslots.
8 rör, dyra rörbyten.

Jag hoppas att någon kommer att ge sig på att chansa på denna stridsvagn, ni kommer skita i brallan när ni testar den.

Hare fint! :D
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Spännande!!


Minns att Myung i Dream Theater körde med Mesas gitarrprylar förr i tiden i alla fall!


Nyfiken på hur det låter!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Bahalason
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02

Inlägg av Bahalason »

blackparkas skrev:Spännande!!


Minns att Myung i Dream Theater körde med Mesas gitarrprylar förr i tiden i alla fall!


Nyfiken på hur det låter!
Det kan nog stämma!

Ja det borde du vara 8) Lägger upp ljudklipp så fort jag får tillfälle.
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

När jag började spela bas så gick jag från gura och hade Studiopreampen, typ som en av dom där kanalerna och jag kommer i håg att det var jävligt bra ljud också...jag hade bara för klent att driva med!
Bahalason
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02

Inlägg av Bahalason »

Evilbiker skrev:När jag började spela bas så gick jag från gura och hade Studiopreampen, typ som en av dom där kanalerna och jag kommer i håg att det var jävligt bra ljud också...jag hade bara för klent att driva med!
Det är lillebrorsan till Quaden va? Du skulle ha behållit den, de är ju så sjukt bra! :)
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Bahalason skrev:
Evilbiker skrev:När jag började spela bas så gick jag från gura och hade Studiopreampen, typ som en av dom där kanalerna och jag kommer i håg att det var jävligt bra ljud också...jag hade bara för klent att driva med!
Det är lillebrorsan till Quaden va? Du skulle ha behållit den, de är ju så sjukt bra! :)
Jepp det är det! Ja den var bra och till gura ännu bättre!
Skriv svar