Kjell & Companys analoga lödstation

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Kjell & Companys analoga lödstation

Inlägg av Smygbas »

Köpte den här idag. Är hur nöjd som helst. Gjorde om hela lödningen på gitarren för att känna lite på mackapären, och den var grym! Innan har jag kört med en vanlig lödkolv på 30w, med en kopp som ställ. Denna är på 48w, och det märks. Trots att det är en spetsig spets, och inte som en mejsel, så är det inga problem alls att smälta loss kablar från baksidan av potar. Andra spetsar finns såklart att köpa till, jag glömde detta. Temperaturen går även att reglera. Lagom längd på sladden till kolven.

Länk: http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 48w-p40065

Kostar 250 spänn. Vet inte vad det kostar att lämna in något på lödning, men jag kan tänka mig att man sparar in pengar rätt snabbt. Och så är det kul att löda!
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Inlägg av Fredde79 »

Har samma lödstation under namnet Fix Point AP2 (det är en sån där som marknadsförs under olika brand). Kostade 15 € här Använder den ofta och har haft den i några år redan. Löder mest kretskort och då är spetsen perfekt. Hur prisvärd som helst!

För den som inte ännu har en kolv: Köp absolut denna hellre än en sladdkolv på 30W. När man köpt en sån plus ställ (vilket man behöver) så är man ändå uppe i samma pris, och 30W är inte tillräckligt i mitt tycke.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Har också en sån. Funkar finfint.
Smygbas skrev:Vet inte vad det kostar att lämna in något på lödning, men jag kan tänka mig att man sparar in pengar rätt snabbt. Och så är det kul att löda!
Ca 300-350 spänn i timmen tror jag att jag betalade när jag lämnade in en bas.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kjell & Companys analoga lödstation

Inlägg av mrbaloo »

Jag slog till på en sån analog lödstation från Kjelles idag. Nu kör dom en kampanj för 119:-, helt klart ett fynd. Tidigare lånade jag en Weller WHS-40 (typ modell för ca 1000:-) från en vän när jag skulle finlöda och byta alla elektrolytkondensatorer på min Peavey Cirrus. Annars brukar ju min vanliga lödpenna räcka till för att löda kablar.

Men nu kommer jag köra denna kjellemodell när jag skall byta kretskort (preamp) i min Stingray. Sen blir den även bra för annan elektronikfixande med mina basar.

Jag är supernöjd med mitt fynd idag.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Kjell & Companys analoga lödstation

Inlägg av kmo »

Den där verkar ju prisvärd, bra med ställbar temperatur. Optimal temp för blyat lod=320 grader.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Kjell & Companys analoga lödstation

Inlägg av Fernan »

Jag har en likadan fast jag skickade efter den från Conrad, Kjell hade slut i butiken. Funkar bra, lödde ihop Hiwatten med den. Det enda konstiga med den är att hylsan som håller spetsen måste dras åt emellanåt.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Kjell & Companys analoga lödstation

Inlägg av B-Å Åhs »

Ska man löda högtalarkablar behöver man mer effekt , det blir kortare uppvärmningstid och då minskar risken för att man smälter isoleringen. För grövre grejer kör jag med 100W.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Kjell & Companys analoga lödstation

Inlägg av kmo »

B-Å Åhs skrev:Ska man löda högtalarkablar behöver man mer effekt , det blir kortare uppvärmningstid och då minskar risken för att man smälter isoleringen. För grövre grejer kör jag med 100W.
Handlar ju eg. om att du behöver större anliggningsyta för att föra över värmen och då krävs ju högre effekt. Tempen är densamma. Man ska alltid ha så stor spets som man får plats med. Snabba lödningar är bra lödningar. Ska man syssla med större lödningar än kretskort är det bra med riktiga grejer. Ju längre man håller på och bosar och styr, ju större risk för kallödning.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Jazzgurkan
Medlem
Inlägg: 408
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 23:41
Ort: Stockholm

Re: Kjell & Companys analoga lödstation

Inlägg av Jazzgurkan »

Hållaren där man kan sätta lödkolven ramlar ju av hela tiden :evil:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kjell & Companys analoga lödstation

Inlägg av mrbaloo »

Jazzgurkan skrev:Hållaren där man kan sätta lödkolven ramlar ju av hela tiden :evil:
Du måste "vålda" ner hållaren i avsedd plats på huvudenheten. Den måste alltså gå ner helt och hållet och inte bara sättas "halvdant" på plats. Då kommer den att sitta superbra. Så var det för mig i alla fall.

Lycka till! :vinkar:

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Jazzgurkan
Medlem
Inlägg: 408
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 23:41
Ort: Stockholm

Re: Kjell & Companys analoga lödstation

Inlägg av Jazzgurkan »

Hehe jaha nu framstår man som en vekling :)
Får plocka fram släggan och ge den där hållaren en omgång.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kjell & Companys analoga lödstation

Inlägg av mrbaloo »

Jazzgurkan skrev:Hehe jaha nu framstår man som en vekling :)
Får plocka fram släggan och ge den där hållaren en omgång.
Nej du behöver inte ta fram släggan. Med lite hårdare tryck med dina händer skall det nog gå bra.

Instruktionen för monteringen var nog lite knapphändig. Jag tänkte samma sak: den här hållaren kommer inte sitta bra. Men jag försökte trycka lite hårdare, och vips satt den som en "smäck".

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Kjell & Companys analoga lödstation

Inlägg av Fredde79 »

Nu är det tyvärr så att min gamla trotjänare (Fixpoint, exakt samma grej som Kjell & Co, men under annat namn) håller på att säga upp kontraktet. Poten som reglerar temperaturen verkar vara trasig eftersom kolven plötsligt kallnar i vissa lägen. Funkar tills vidare bra på max, men det är väl en tidsfråga. Kostade 15€ och har varit i flitig användning i några år, så det var väl på det hela en bra affär. Kommer kanske ändå att satsa på en lite dyrare nästa gång.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Skriv svar