Fender Roadworn P-bas + MXR M80

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Fender Roadworn P-bas + MXR M80

Inlägg av bt »

Jag har letat runt efter ett ordentligt traktorljud för mitt döds/thrash/nerstämt-som-fan-band Chainwreck sen sista plattan vi gjorde.

Nu testar jag p-bas igen pga några gamla inspelningar med dåvarande bandet Cudfish som poppade upp av en händelse.

Jag har tidigare kört med jazzbasar och en Sandberg JM5. Inget fel i det, men en viss "öppenhet" har fattats.
Dist var såklart en nödvändighet, men faktum är att när man gärna kör med låg stränghöjd och, i detta fall, gillar lite rassel så behövs det inte särskilt mycket på gain-ratten.

Roadwornen har kräm i sig, åtminstone min. Mickarna är säkert "mindre bra" än, säg, USA-mickar, men fokus verkar ligga ganska mycket åt lägre mid-hållet och passar grymt bra ihop med gitarristens Gibson LP + marshalls 410:r enligt mig. Jag hörs väldigt bra.
Nu hjälper det säkert att jag kör igenom en 610:a också, men sista gigget vi körde så var det nån budget Ampeg på scen och jag fick lov att be om mer gitarr i monitorn.
Varför jag ville ha en så lätt bas till att köra 30-45 minuters gig vet jag faktiskt inte, men det är ju schysst + att den vibrerar riktigt bra överlag. Jag börjar tro på de som säger att lätta träslag passar bättre till basinstrument.
Halsen bytte jag däremot ut mot en som suttit på en AV-57. No biggie igentligen, AV-57 halsen är bara det bästa jag någonsin hållt i. RW-halsen är något tjockare och pallar inte väderomslag lika bra, men den sitter på en annan bas nu.

Ok, MXR-pedalen: Som sagt, jag kör med väldigt lite dist just nu. Pedalen i sig är väldigt stadig tycker jag. Push-pottarna får man trycka till på, ingen bra ide´att lira barfota. Chassit är gjutet. Två kanaler; Rent ljud + Dist. Sen kan man även trycka på en pytteliten knapp som heter "colour", då blir det nån sorts plastig "discokurva" på ljudet så jag ser alltid till att den knappen är icke intryckt :) Eq:n funkar alldeles utmärkt, inget skrap, och då frågade jag ljudtekniker flera ggr under pågående revy (linad bas) om han hört missljud.

Disten i sig är väl som de flesta "Boxdistar". Man får jämka i volym det man förlorar i basfrekvenser. Det här är sannerligen inte min idealdist, men iom att P-basen låter som den gör med den låga stränghöjden så behöver jag inte använda så mycket av disten i pedalen. Vad ska man säga? "traktorljudet" kommer väldigt mycket utifrån strängskrammel som i sin tur är beroende av anslag. Däremot är det en välkommen ingrediens i den musik jag lirar.


Sammanfattning? Tja, Jag är väldigt nöjd. P-basen har givit mig ny gnista. MXR-pedalen funkar som den ska i väldigt olika situationer. Sen har ju vikten och volymen på det jag får kuska runt på reducerats ordentligt också :)




bas