Köptips Metalbas 5:a?

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
fr00do
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 14:21
Ort: Sundsvall

Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av fr00do »

Hej!

Skulle vilja kolla om det finns någon som har något tips till någon bra 5-strängad metalbas. Då jag kör med stämningen AEADG så brukar jag även ha problem med att b-strängen skorrar nå fruktansvärt samt att basen jag har nu är väldigt svårspelad...

Alltså, det jag söker efter är en bas som är lättspelad och som man kan ha bra kontroll på b-strängen..

Det är typ såhär "tekniskt" jag spelar.

http://www.youtube.com/watch?v=E-3-BLNdDtM" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack på förhand!
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av Bullen »

Woodo är ett väldigt schysst märke som gör bra grejer med riktigt bra bett i B strängen. Snygga som tusan och har aktiv elektronik vilket många som spelar metal gillar.

http://www.woodoguitars.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Black walnut är ju så sjukt snygg!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av Aslan »

Kan denna vara nåt?:)viewtopic.php?f=8&t=59063

Bättre bas till metal finns inte IMHO:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av SuperSwede »

Bullen skrev:Woodo är ett väldigt schysst märke som gör bra grejer med riktigt bra bett i B strängen. Snygga som tusan och har aktiv elektronik vilket många som spelar metal gillar.

http://www.woodoguitars.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Black walnut är ju så sjukt snygg!
Om det är av intresse så har jag en Woodo SA5 liggandes som du kan få köpa för 3300:-, saknar en av knopparna så därav priset (tror det var volymknoppen som lossnat ...). I övrigt är den knappt spelad då jag inte kör så mycket 5-strängat;-)
//P
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av BB3000S »

fr00do skrev:Hej!

Skulle vilja kolla om det finns någon som har något tips till någon bra 5-strängad metalbas. Då jag kör med stämningen AEADG så brukar jag även ha problem med att b-strängen skorrar nå fruktansvärt samt att basen jag har nu är väldigt svårspelad...

Alltså, det jag söker efter är en bas som är lättspelad och som man kan ha bra kontroll på b-strängen..

Det är typ såhär "tekniskt" jag spelar.

http://www.youtube.com/watch?v=E-3-BLNdDtM" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack på förhand!
Har du inte kvar Cirrusen längre? OM du har kvar den tror jag det är mer än värt besväret att försöka justera den så att den bättre passar din spelstil och AEADG-stämningen.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

fr00do
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 14:21
Ort: Sundsvall

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av fr00do »

BB3000S skrev:
Har du inte kvar Cirrusen längre? OM du har kvar den tror jag det är mer än värt besväret att försöka justera den så att den bättre passar din spelstil och AEADG-stämningen.
Jo den är kvar! :) Har dock lite svårt att ställa in den på ett tillfredsställande sätt. Vad finns det egentligen man kan göra mer än att sänka stränghöjden? Har provat att sänka men då blir det ju mest att det "skorrar". Är inte så händig när det gäller att justera basen...
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av Bassplaya »

fr00do skrev: Vad finns det egentligen man kan göra mer än att sänka stränghöjden? Har provat att sänka men då blir det ju mest att det "skorrar". Är inte så händig när det gäller att justera basen...
Putsa upp/olja in greppbrädan (greppbrädan känns som ny efteråt) och sätt på nya strängar.

Angående skorr så kan du behöva släppa på dragstången för att få lite böj på halsen i och med att du sänkt strängarna.
Detta kan räcka.

Annars kan det bero på ojämn höjd på bandstavarna och då kan det vara idé att PLEK:a halsen. Har inte gjort detta själv då det kostar lite, men det verkar vara värt det om man anser sig ha råd.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av BB3000S »

fr00do skrev:
BB3000S skrev:
Har du inte kvar Cirrusen längre? OM du har kvar den tror jag det är mer än värt besväret att försöka justera den så att den bättre passar din spelstil och AEADG-stämningen.
Jo den är kvar! :) Har dock lite svårt att ställa in den på ett tillfredsställande sätt. Vad finns det egentligen man kan göra mer än att sänka stränghöjden? Har provat att sänka men då blir det ju mest att det "skorrar". Är inte så händig när det gäller att justera basen...
Kul att höra att Cirrusen är kvar, det ska säkert gå att få ordning på den! :)
Först och främst, har du bytt till en tjockare B-sträng? Tror det satt .120 på den när du köpte den, isf blir den ganska "slapp" stämd i A.
Spelar du med fingrar eller plektrum?
Hur skulle du säga att ditt anslag är, lätt, mellan, hårt?
Hur mycket mellanrum har du mellan strängen och 12'e bandet när du trycker ner strängen vid femte och sista bandet samtidigt?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av Aslan »

Även tjockleken på strängen har stor betydelse. När jag stämmer ner till A (alltså ADGCF) kör jag på .135. Vad har du?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
fr00do
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 14:21
Ort: Sundsvall

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av fr00do »

Aslan skrev:Även tjockleken på strängen har stor betydelse. När jag stämmer ner till A (alltså ADGCF) kör jag på .135. Vad har du?
Kör på .130 just nu, har dock provat köra med 135. Frågan är om det gör sådan märkbar skillnad egentligen? Hur upplever du det?
fr00do
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 14:21
Ort: Sundsvall

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av fr00do »

Bassplaya skrev:
fr00do skrev: Vad finns det egentligen man kan göra mer än att sänka stränghöjden? Har provat att sänka men då blir det ju mest att det "skorrar". Är inte så händig när det gäller att justera basen...
Putsa upp/olja in greppbrädan (greppbrädan känns som ny efteråt) och sätt på nya strängar.

Angående skorr så kan du behöva släppa på dragstången för att få lite böj på halsen i och med att du sänkt strängarna.
Detta kan räcka.

Annars kan det bero på ojämn höjd på bandstavarna och då kan det vara idé att PLEK:a halsen. Har inte gjort detta själv då det kostar lite, men det verkar vara värt det om man anser sig ha råd.
Hur dyrt är det att i så fall "plek:a" basen?
fr00do
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 14:21
Ort: Sundsvall

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av fr00do »

BB3000S skrev:
fr00do skrev:
BB3000S skrev:
Har du inte kvar Cirrusen längre? OM du har kvar den tror jag det är mer än värt besväret att försöka justera den så att den bättre passar din spelstil och AEADG-stämningen.
Jo den är kvar! :) Har dock lite svårt att ställa in den på ett tillfredsställande sätt. Vad finns det egentligen man kan göra mer än att sänka stränghöjden? Har provat att sänka men då blir det ju mest att det "skorrar". Är inte så händig när det gäller att justera basen...
Kul att höra att Cirrusen är kvar, det ska säkert gå att få ordning på den! :)
Först och främst, har du bytt till en tjockare B-sträng? Tror det satt .120 på den när du köpte den, isf blir den ganska "slapp" stämd i A.
Spelar du med fingrar eller plektrum?
Hur skulle du säga att ditt anslag är, lätt, mellan, hårt?
Hur mycket mellanrum har du mellan strängen och 12'e bandet när du trycker ner strängen vid femte och sista bandet samtidigt?

Jomenvisst! :)

Har .130 just nu.
Spelar med plektrum med ett rätt hårt anslag.
Skulle vilja säga att det är typ 1-2 mm mellanrum mellan strängen och 12'e bandet.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av Mr Praline »

EDIT: skrev utifrån rubriken.
Senast redigerad av Mr Praline den mån 03 sep 2012, 08:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av BB3000S »

fr00do skrev:
BB3000S skrev:
fr00do skrev:
BB3000S skrev:
Har du inte kvar Cirrusen längre? OM du har kvar den tror jag det är mer än värt besväret att försöka justera den så att den bättre passar din spelstil och AEADG-stämningen.
Jo den är kvar! :) Har dock lite svårt att ställa in den på ett tillfredsställande sätt. Vad finns det egentligen man kan göra mer än att sänka stränghöjden? Har provat att sänka men då blir det ju mest att det "skorrar". Är inte så händig när det gäller att justera basen...
Kul att höra att Cirrusen är kvar, det ska säkert gå att få ordning på den! :)
Först och främst, har du bytt till en tjockare B-sträng? Tror det satt .120 på den när du köpte den, isf blir den ganska "slapp" stämd i A.
Spelar du med fingrar eller plektrum?
Hur skulle du säga att ditt anslag är, lätt, mellan, hårt?
Hur mycket mellanrum har du mellan strängen och 12'e bandet när du trycker ner strängen vid femte och sista bandet samtidigt?

Jomenvisst! :)

Har .130 just nu.
Spelar med plektrum med ett rätt hårt anslag.
Skulle vilja säga att det är typ 1-2 mm mellanrum mellan strängen och 12'e bandet.
Coolt!
Det mellanrummet låter som ganska perfekt relief på halsen, skulle inte råda dig att släppa efter på trussen iaf. Möjligen att du skulle kunna spänna den ett kvarts till ett halvt varv (alltså vrida trussen medsols från mickarna sett). Då kommer du att få ner stränghöjden en del, en rakare hals ger som regel mindre skorr vid låga band än en med mer böj. Eftersom du sänker stränghöjden en del genom att spänna trussen kommer du även att få höja en del i stallet, men summa summarum borde du få lägre stränghöjd innan rasslet kommer vid de lägre banden.

Håller också med Aslan om att fundera på att testa ännu tjockare B-sträng om du har svårt att få det att passa dig med nuvarande.

Allra mest jobb, men kanske effektivast i längden, skulle kunna vara att jobba på att göra ditt anslag lättare. Hårt anslag = krävs högre stränghöjd, allt annat lika. Och då blir det mer jobb för vänsterhanden, särskilt om du lirar mycket snabba prylar.

PLEK behöver du inte fundera på att kosta på om inte basen helt bytt skepnad sen du övertog den. :)
Lycka till och hoppas du får ordning på den så ni trivs ihop!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av HirYoshima »

Finns en justeringsguide under just justeringsdelen av forumet, definitivt värd att spana in.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av BB3000S »

Mr Praline skrev:EDIT: skrev utifrån rubriken.
Jag gissar att du föreslog en Peavey Cirrus? :)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av Bassplaya »

fr00do skrev:
Hur dyrt är det att i så fall "plek:a" basen?
Jag vet faktiskt inte ärligt talat, men om jag förstått det rätt så kostar det ungefär som en budgetbas, alltså ett par tusen.
(Här får gärna någon med erfarenhet av PLEK:ning rätta mig om jag har fel)

Men som BB3000S skrev tidigare så behöver du nog inte tänka på det utan satsa på att justera in rätt stränghöjd och kanske testa en .135-sträng.

Jag fastnade också för .135-sträng när jag spelade 5:a stämd ADGCF. Jag körde med Ernie Ball-strängar. Vet inte vilka strängar du kör med nu, men EB funkade bra för mig. Vet att vissa här på forumet tycker att EB-strängar är för sladdriga, så det allra bästa är att testa sig fram om du inte redan hittat rätt.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av Aslan »

PLEKning kostar 2200kr enligt hemsidan.
Prova med en .135. Själv använder jag DR Hi Beams. Den har en Round Core.
Vet att DRs Lo Riders är stiffare då de har en Hex Core (alltså kärnan i strängen).
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
fr00do
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 14:21
Ort: Sundsvall

Re: Köptips Metalbas 5:a?

Inlägg av fr00do »

Tack för svaren allihop!
Skriv svar