Octabasstråden

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:Jag har provat octabassen och visst.. den triggar OK! bra mycket bättre än den gammla bossen!
Däremot är det soundet jag inte gillar..
Även om den kanske triggar lite lite bättre än Multiplexern så är ljudskillnaden stor i mina öron.. får nästan ebs'en att låta digital!.. :oops: (INGET ILLA MENAT!!! fan att man ska bli skraj för att flame:a ebs för mycket..)
Jag använder octavern varje rep.. i kombo med q-tronen.. för att få extra knuff i soundet.. spelar inte lägre än G på E-strängen normalt sätt.. det blir för lågt och grötigt..
Jag har perioder då jag tycker att Boss oktavern låter bättre än OctaBass:en. OctaBass:en är lite tydligare och mer distinkt och triggar bättre (!!) men Boss oktavern har ett lite mulligare och varmare ljud så den används av och till. Men som allround pedal och på gig så åker alltid OctaBass:en med. Mycket för att jag byggt in den i ett pedalbord.

Sen har jag en Ampeg oktaver också. Den är också bra. Det finns många bra trampor och man får ju tycka att vad som helst är bra. I dom bästa av världar ska man ju ha en av varje av alla trampor som någonsin har tillverkats och använda just den som är bäst i en given situation men det har man ju inte råd och plats med över lag. Så man väljer ju ut favoriterna och skaffar dom.

//Jan
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Håller med dig! fast jag styrdes av pris och tillgång.. octavern bara råkade finnas tillsalu av gitarristen i ett band för 500:- .. fick den inte att trigga bra i början för att jag inte läst manualen.. men nu är den en viktig del av de sound jag gillar..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
Hellboy skrev:
blackparkas skrev:Ja, alla är vi olika.
Jag spelar ju för min egen del, inte för någon producent eller något dylikt och jag tycker det är pissdåligt med oktavpedaler som inte klarar av E-strängen ut.
Liten fråga. Jobbar du med musik?

Nej, det gör jag icka, jag är glad amatör, därav får jag låta precis hur jag vill.


EDIT: Vill be om ursäkt för att jag lät ganska otrevlig förut... men jag blir lite less när någon kommer och ska tala om för mig att "såhär är det minsann..."
Allt lugnt. Att anklaga någon för att ha musikaliska problem mer än tekniska är som att säga till en nybliven förälder att deras bäbis är ful. Det har jag också gjort. Flera gånger. En gång fick jag en lavett av en 23-årig mamma. :oops:

Jag tycker själv om att experimentera med ljud, pedaler och instrument så jag förstår verkligen att man kanske vill att en pedal ska kunna precis allt som man kan tänka sig vilja använda den till och ytterligare lite till. Men ibland är verkligheten inte riktigt där utan man får se för och nackdelar med till exempel en pedal och kompromissa vad det gäller krav, spelstil och allt vad det nu kan vara för att den ska funka så bra som möjligt. Och så är det med oktavpedaler. Man får använda dom till det dom gör bäst. Och så måste man lyssna på sina bandkompisar och på producenter/ljudtekniker annars får man sparken om man jobbar med musik. Det var exakt vad som hände mig när jag försökte propsa lite för hårt på att lägga Stick på en dansbandsplatta som jag vart tillfrågad att spela på. Jag märkte att Stick och dansband inte riktigt hör ihop. Bort med mig. Men jobbar man inte med musik på heltid har man all rätt i världen att spela och låta precis som man vill. Och ens bandkompisar i hobbybandet har all rätt i världen att ersätta en med någon annan om det man gör inte funkar. Enda skillnaden är att i det sistnämnda fallet förlorar man inte sitt levebröd på kuppen. :shock:

MVH//Jan
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:
blackparkas skrev:Ja, alla är vi olika.
Jag spelar ju för min egen del, inte för någon producent eller något dylikt och jag tycker det är pissdåligt med oktavpedaler som inte klarar av E-strängen ut.
Liten fråga. Jobbar du med musik?
Finns det något värre än de som minsann jobbar med musik och som p.g.a det vet så mycket mer än oss andra?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

lowfreq skrev:
blackparkas skrev:De som testat pog:en verkar kunnat höra det när de kört på lös B-sträng.
Men det låter skit !!
det måste mest vara fysisk kännsla

man kanske hör någon överton i ljudet..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Johannes skrev:Finns det något värre än de som minsann jobbar med musik och som p.g.a det vet så mycket mer än oss andra?
hehe. klockren kommentar!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bassdude skrev:
Johannes skrev:Finns det något värre än de som minsann jobbar med musik och som p.g.a det vet så mycket mer än oss andra?
hehe. klockren kommentar!

+1

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Inlägg av patrik »

Repade första gången med min OctaBass (precision65's gamla) igår och visst, alla kommentarer om hur den triggar stämmer. För mig räcker det dock att den triggar som den gör. Hittade en del intressanta användningsområden, framförallt där det kan behövas lite extra utfyllnad. Mer åsikter kommer säkert senare, t ex har jag inte utforskat low/mid/high-switchen än.

OBS, nu kommer det ett ironiskt stycke...
Personligen ser jag inget behov att att trigga låga toner men tänk vad bra det är med en recensionstråd så att ni som vill trigga lös B-sträng inte bara springer iväg och köper pedalen i fråga i tron att den fixar just det och sen måsta sälja den på blocket för ett underpris när ni istället hade kunnat köpa något annat kul istället.
Oj vilken lång mening...
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

patrik skrev:... t ex har jag inte utforskat low/mid/high-switchen än...
För oss som är för mycket man för att kunna läsa bruksanvisningar, vad gör den switchen egentligen?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Inlägg av patrik »

knedy skrev:
patrik skrev:... t ex har jag inte utforskat low/mid/high-switchen än...
För oss som är för mycket man för att kunna läsa bruksanvisningar, vad gör den switchen egentligen?
Saxat från manualen men har som sagt inte testat själv.

HIGH
- This position gives the most synthesized sound
character, useful for rapidly changing tonal character.
Performs very well on guitar, piccolo bass and other
instruments.
MID
- The classic octave divider by EBS. Simply the
standard to which all others are compared. For 4,5 and 6
string basses.
LOW
- This position adds extra sub-bass to your
sound. This position is suitable when you wish to add
those extra low harmonics without altering your basic
sound character.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Ok, tack. :) Jag diggar den som fan iaf, speciellt tillsammans med EHX Muffen, fan vad jag älskar feta fuzzljud 8) 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
bassdude skrev:
Johannes skrev:Finns det något värre än de som minsann jobbar med musik och som p.g.a det vet så mycket mer än oss andra?
hehe. klockren kommentar!

+1
Ursäkta. Jag har varit borta ett tag.

Den där frågan kom mest p.g.a. några tidigare kommentarer. Det var inte menat som att klanka ner och framstå som en besserwisser. Attityden att "jag gör som jag vill och jag lyssnar inte på någon för jag spelar bara för min egen skull" kändes inte helt öppensinnad och att i ena sekunden säga att:
blackparkas skrev: Jag tycker en bra oktavpedal ska kunna trigga på lös B-sträng, annars är hela vitsen borta med en oktavpedal...
och nästa:
blackparkas skrev: B-strängen i all ära, men inte ens jag tycker det är nödvändigt att den ska kunna trigga så lågt, även om det skulle vara bra.
Och att påstå att det viktigaste med en oktavtrampa är hur den triggar och inte hur den låter samt att "Man ska väl inte behöva tänka på prylarnas begränsningar när man lirar?" känns lite orealistiskt. Alla prylar har sina begränsningar likväl som att alla musiker har sina begränsningar. Man måste alltid göra kompromisser och man måste alltid lära sig sin utrustnings svaga sida så att man kan undvika det som inte funkar så bra. Det är min uppfattning. Hellre det i min värld än att inte använda prylarna alls.....

Sen vill jag förtydliga lite vad jag menar med "musikaliska problem mer än tekniska", vilket nog var vad som triggade igång det hela från början. En oktavpedal är en effekt och alla effekter ska man använda med någon form av smakfullhet. Jag syftade verkligen inte på en generell omusikalitet när jag skrev det där utan mer vad det gäller att använda en oktvpedal, vilket är vad hela tråden handlar om. Ingenting om bas-spel eller musikalitet i sig. Och jag TYCKER verkligen att oktavpedal på för låga toner låter dåligt (även om den triggar bra) och jag har träffat på väldigt många som håller med. Men det finns säkert minst lika många som tycker att det låter fantastiskt och använder det på sina plattor hela tiden. Jag har personligen aldrig hört en ner-oktaverad B-sträng på några låtar. Åtminstone inte som jag är medveten om. Och när jag själv behöver riktigt låga toner brukar jag vanligtvis spela dom på en klaviatur för det tycker jag låter bättre. Men det är ju en otroligt subjektiv uppfattning. Nog om detta.

MVH//Jan :shock:
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

EBS OctaBass är en BRA effekt, men jag tycker att den ska användas sparsamt, jag kan iallafall få den att låta riktigt bra

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag har ett stort problem med min..

och det är att minnas att slå av och på den..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+
Inlägg: 1157
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 14:44
Ort: Sthlm

Inlägg av Poncho »

Jag kan starkt rekomendera Ampegs oktavtrampa, SCP-OCT Sub-Blaster.
Jag kör 4-strängat och får den att trigga problemfritt med D-droppad E-sträng. Ser egentligen bara ett problem med den och det är priset, 3 lax.
En annan grej som jag stör mig lite på är att det inte finns nån lampa/diod som lyser när pedalen är på. Men annars är det en brutalt bra oktav/subbas-pedal. Spring o köp!
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Poncho skrev:Jag kan starkt rekomendera Ampegs oktavtrampa, SCP-OCT Sub-Blaster.
Jag kör 4-strängat och får den att trigga problemfritt med D-droppad E-sträng. Ser egentligen bara ett problem med den och det är priset, 3 lax.
En annan grej som jag stör mig lite på är att det inte finns nån lampa/diod som lyser när pedalen är på. Men annars är det en brutalt bra oktav/subbas-pedal. Spring o köp!
Jag har en sån också. Den är helt klart bra. Beroende på lite vilken typ av oktavljud man vill ha. Den triggar lika bra som EBS OktaBass trampan, ingen egentlig skiillnad för mig, och låter lite ruffigare. Lite mer som Boss OC-2:an i karaktär men den triggar bättre. Klart intressant. Jag ser det också som ett problem att dom inte satt dit en lampa som indikerar när den är av eller på. Detta gör att jag inte använder den på spelningar.

//Jan
Skriv svar