Dream Buzz deluxe/TecAmp - distped. & rörsimul. -UPDATE!

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Dream Buzz deluxe/TecAmp - distped. & rörsimul. -UPDATE!

Inlägg av calif de funk »

Hej alla,

Vid sista PrataBas Väst - ölkväll fick jag för uppgift att testa och recensera denna distpedal. Ansvarig för denna arbetsbelastning (:D ) - Mats Laveborn aka MALA himself som är ansvarig för detta märke bl.a. när det gäller den svenska marknaden.

Här kommer min bedömning:

Dream Buzz deluxe är en renodlad distpedal. Snygg design, borstat stål och nebbrattar, 5 stycken, samt en milk/cream brytare - fullträff. Med hjälp av dessa rattar kan man justera buzz, colour, bass, contour och volume

Denna burk levererar dist i alla varianter och det väldigt övertygande! Och inte bara det. Den simulerar rörstark i riktigt rock´n´roll maner. Från den mjuka, varma, chokladsrördisten till den riktigt elaka tube-power jordbävningen. Och allting i mellan.

I min huvud, hade jag två rörtoppar som preferenser - Ampeg V4B och Fender Bassman 130, mest för att de är jämförbara när det gäller rörtyp och även styrka - nästan, och för att jag kan relatera till de två toppar erfarenhetsmässigt. Dream Buzz deluxe påminer mera om Ampeg. På ett kompetent sätt, helt klanderfritt, levererar den massor av skön rördist. En sån liten burk!

Och nu kommer höjdaren - den lilla vipbrytaren! Milk eller Cream. Bara dessa två benämningar gör en glad, in a smooth mood. Vad får man av dessa två kaffetillsatser då?

Milk, den levererar riktigt härlig solo-dist. Känslan av att spela Purple Haze har aldrig varit så slående tidigare. Och jag som inte ens använder dist så ofta! Vackert, stabilt och kompetent.

Cream då? Ja, nu börjar vår radhus skaka i betongstommen! Are we talking rock´n´roll? Hell yeah! Här pratar vi Richterskala i kombination med lava. Massor med Richter och lava.

Jag upplevde en genuin känsla av kvalité hos denna lilla stora kompis. Över hela registret hör man glädje och karaktärsärlighet. TecAmp har gjort ett bra jobb i det här fallet, helt enkelt. Dream Buzz deluxe rekommenderas varmt. Måste testas. Nästa snubbe som får recensera den blir Mr. Boom.

TILLÄGG! Här får ni lite tech-specgodis ang. transistorerna i denna burk samt en tjusig foto. NOS Germanium / Siemens enligt Jimmy Hendrix era alltså. Tugga på det:


Connoisseurs swear by the inimitable, warm sound of Germanium
transistors, which were used in the famous distortion pedals of the
Hendrix era. The circuit design is based on two original NOS Germanium
transistors by Siemens, which were selected and matched in
pairs in order to guarantee the best possible sound with minimum
tolerance between the production units.
Whether you prefer moderate distortion, ultra high gain or soft,
slightly compressed sounds, this fuzz pedal offers you all these
options at the highest possible level.

Bild
Senast redigerad av calif de funk den ons 13 feb 2008, 15:42, redigerad totalt 6 gång.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag vill också prova :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Diesel skrev:Jag vill också prova :)
Jag har beställt hem några till och det är möjligt att någon kommer till Vilhelmina. Vi måste värna om glesbygden :lol:

Kan påpeka att konsumentpriset i butik ligger på ca 2.750 men jag kommer att fixa betydligt bättre priser till de PrataBAsare som eventuellt faller platt för den
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:
Diesel skrev:Jag vill också prova :)
Jag har beställt hem några till och det är möjligt att någon kommer till Vilhelmina. Vi måste värna om glesbygden :lol:

Kan påpeka att konsumentpriset i butik ligger på ca 2.750 men jag kommer att fixa betydligt bättre priser till de PrataBAsare som eventuellt faller platt för den
Förutsätter att en åker med till Örebro i April :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:
MALA skrev:
Diesel skrev:Jag vill också prova :)
Jag har beställt hem några till och det är möjligt att någon kommer till Vilhelmina. Vi måste värna om glesbygden :lol:

Kan påpeka att konsumentpriset i butik ligger på ca 2.750 men jag kommer att fixa betydligt bättre priser till de PrataBAsare som eventuellt faller platt för den
Förutsätter att en åker med till Örebro i April :D
Absolut, den behöver inte ens åka tillbaks, byte mot pengar är intressant :wink: Nädå, självklart kommer det en
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Hej igen,

Nu finns det en intressant uppdatering på Dream Buzz samt en tjusig bild. Check it out.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Då var det min tur.
Fick pedalen igår av Califen (tack för besöket, mycket trevligt)
Har nu suttit å pillat och rattat på Dreambuzzen ett tag.

Första intrycket.
Detta är en dist/fuzz, absolut ingen preamp (som t.ex EBS valvedrive). Jag tycker inte den är särskilt bra om man är ute efter en röremuleringsapparat för att värma upp en transistorförstärkare. Jag tror heller inte TecAmp har tänkt att den skall användas så. Men jädrans vilken distpedal det är!!! Vid "Uberdist" så finns det fortfarande fokus i ljudet.

Det finns otroligt många sätt att ratta fram ljud. T.ex så är det inte bara BUZZ ratten som tillför dist/fuzz/overdrive.
T.ex, med alla rattarna på 0 (förutom volym) så kan man ändå få fram en go overdrive bara genom att vrida på COLOUR ratten.
Det fräckaste ljudet jag fick fram var nått som låter liknande en såkallad BitCrusher. Som om ljudet går igenom en trasig vocoder. Svårt att förklara och inte så användbart, men väldigt fräckt.

BASS ratten är lustig. Den tillför inte bara bas utan även topp/diskant och formar ljudet ganska mycket. Jag skulle nästan vilja ha ett annat namn för den ratten ;) .

Denna pedalen är riktigt trevlig och snygg. Funkar bra till det mesta inom dist/fuzz/overdrive ljud. Inga problem att få ljud som liknar t.ex John Entelwist eller Chris Wolstenholme (MUSE) O.S.V

Jag återkommer med mer info (och kanske ljudklipp om jag orkar) i veckan efter jag har spelat på hög volym i replokal.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Så där ja!

NU har DreamBuzzen även varit hos mig.

Mitt första intryck: SHIT VA SNYGG DEN E! :)

Mer Fuzz än Buzz vill ja säga! :D

Låter mycket som en halvkompremerad Fuzz. Gammal dist som slår över på nåt sätt.

Riktigt flexibel pedal med många ljud.
Och precis som BOOM skrev: absolut ingen Preamp pedal, men va fan ska man med den till? :)

DreamBuzzen har grymt flexibla rattar, minsta lilla man ratt så ändras ljudet. Detta göra ju pedalens ljudbred ganska stort faktiskt.
Allt från Riktig HELVETESDIST till en schysst FunkFUZZ feel på ljudet. Lite överstyrd sprucken högtalarfeel på soundet.

En helt klart spännande pedal med många roliga ljud.
Passar dock inte in i min ljudbild, Då vill ja klargöra att min Fafners Drive ratt är min nya kärlek. Överstyrningen som jag får i min Fafner kan ja leva länge med. Är inte i behov av mer drive/dist än så.. :)

Men kan helt klart konkurrera med EMMA och BassDrive. Dock tre helt olika pedaler för tre olika behov..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Ljudklipp (även postat i annan tråd, men det kanske passar bättre här)
DreamBuzz
ljudkedja: Bas-DreamBuzz-BDDI-ljudkort-dator. Processerat med Phaser och chorus.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Boom skrev:Ljudklipp (även postat i annan tråd, men det kanske passar bättre här)
DreamBuzz
ljudkedja: Bas-DreamBuzz-BDDI-ljudkort-dator. Processerat med Phaser och chorus.
Mäktigt sound.. kalasbra driv!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

En får tacke BOOM!
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Låter skitfräckt! Och bra lirat !!
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Boom skrev:Ljudklipp (även postat i annan tråd, men det kanske passar bättre här)
DreamBuzz
ljudkedja: Bas-DreamBuzz-BDDI-ljudkort-dator. Processerat med Phaser och chorus.
Tack, det va nästan så jag trodde att den lät.

Väldigt tyskt ljud...

Inte min kopp te direkt. Kanske passar bra till ett Rammstein el. Clawfinger coverband.

Bra lirat dock!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jättevackert, Mr Boom!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Snyggt spelat! Får lite porrfilmsvibbar! 8)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Seaweed skrev:Snyggt spelat! Får lite porrfilmsvibbar! 8)
Hahaha :D
Man kanske skall försöka slå sig in in porrfilmsmusikbranchen då.. ;)
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Boom skrev:
Seaweed skrev:Snyggt spelat! Får lite porrfilmsvibbar! 8)
Hahaha :D
Man kanske skall försöka slå sig in in porrfilmsmusikbranchen då.. ;)
Ja den ska ju vara lönsam har jag hört :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

MALA skrev:
Boom skrev:
Seaweed skrev:Snyggt spelat! Får lite porrfilmsvibbar! 8)
Hahaha :D
Man kanske skall försöka slå sig in in porrfilmsmusikbranchen då.. ;)
Ja den ska ju vara lönsam har jag hört :lol:
:tummenupp:
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Skriv svar