Nordstrand MM 4.2 humbucker

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 21:24
Ort: Trollhättan

Nordstrand MM 4.2 humbucker

Inlägg av Bas-Tompa »

Jag köpte en beggad Nordstrand MM 4.2 av Surfin' här på PB för nån vecka sedan. En bra klon på en pre-ernie mick med tråd, alnico-magneter, bubiner etc. precis som på den tiden det begav sig. Jag passade på att släppa ner den i min fyrsträngade Stingrocka från 2001 igår kväll och är väldigt nöjd med resultatet. Givetvis så kopplade/lödde jag in den som parallell kopplad. Den är lite rundare i basen, har inte ett så hårt mellanregister samtidigt som diskanten fortfarande är rakbladsvass vid jämförelse med originalmicken som har keramiska magneter. Den ger ett bra och jämt bett över alla strängarna. Inget problem med att G-strängen försvinner i mixen vid spel med bandet, trots rejäl boost på både bas och diskant på preampen! Ett stort plus är att magnetpolerna är jämnare i höjd för A- och D-strängen jämfört med originalmicken. Passade även på att A/B testa den med min pre-ernie stingrocka från 1977 med serie-nr B00xxxxx. 70-talaren har en generation 1 mick (den med de längre magnetstavarna som krävde två djupare extra spår frästa i kroppen i mick-kaviteten). Basarna lät snarlika trots att Nordstrand MM 4.2 är en klon på en pre-ernie generation 2 mick och att den nyare basen har en trebands preamp. I mitt tycke så behöver man inte nödvändigtvis även att byta ut original preampen för att få till ett sjysst pre-ernie MM ljud. Det räcker med att dra ner preampens mellanregisterkontroll från pottens center notch till ca. kl. 10.
Lite lätt överstyrning på förstärkaren och Tim C's basljud på första RATM plattan är ett faktum! 8)
REKOMMENDERAS VARMT för uppgradering av senare EBMM basar eller till händiga personer som har tålamod och kunskaper att bygga sitt eget instrument!
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210