Schecter Ultra VI

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Schecter Ultra VI

Inlägg av hulkenstrong »

Hej!

Har precis fått min nya bas, Schecter Ultra VI (Silver burst)

Kör en "rullande" recension. Plåtar ner intryck medan jag bekantar mig med basen. Vill du ha en komplett recension så återkom om en vecka så bör det vara komplett.
Bild
Ultra VI är den i mitten om någon undrar.
http://www.schecterguitars.com/Products ... ra-VI.aspx

kortfattat om basen:
-Shortscale 30"
-6 string E-E
-Set Neck
-Mahogny/rosewood
-3 mini humbuckers, (on/off/tap)
-22 frets
-Vol/tone

Basen är tung (paketet ink packning var ca 6-7 kg). Betydligt tyngre än min gitarr och kortskaliga bas.
Basen känns lång, inte direkt "shortscale vibe". Något med kropp osv gör att 1a bandet är svårare att nå än på min silverstone kortskaliga bas.
Helt underbar ljus,luftig ton när man spelar på den utan förstärkare. Dadario strängarna ger ifrån sig en trevlig klang. Dock återstår se hur "basig" den låter via stärkare. Känns ganska så "obasig" vid akustiskt spelande.
Halsen är smal och perfekt för plektrum spelande. Ganska smalt om du vill spela med fingrar. Kan inte minnas om jag tycker Ultra VI är bredare eller smalare i halsväg gentemot Fender Bass VI.
Lack/finish/bygge känns mer än okej för 6500kr

Upd:

Det finns definitivt bas! Inte mörkaste doom basen men helt normalt och bör gå ratta hyfsat efter tycke.
Tonkontrollen gör något men var inte så jag hoppa till av glädje.

Mick switcharna är tröga och jag vet inte om jag gillar ha off i mittenläget. Känns lite udda. Att splita mickarna sänker i princip mest signalen och känns mest nödvändig om man växlar mellan spelar "bas" eller ackord. Lite besviken, hade hoppats på samma känsla som det ger dela min gitarrs seymour duncan mickar. Får se om jag hittar hur man ställer in dessa mini-humbuckers så kanske det går fixa iordning ljudet lite iaf.

Basen kom inställd med låg stränghöjd (lite för låg i mitt tycke) men ska låta basen stå och vänja sig vid klimatet och se hur mycket som behövs ändras.

upd2

Den håller stämningen bra hittills.
Den låter trevligt vid spelande med polare på gitarr (jag använde den då som bas).
Ljudet är väldigt knorrigt oavsett mick och vill man ha ett mjukare ljud får man spela nära halsen med plektrumet.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JRJPNSPPeKY[/youtube]
Lite väl distat blev ljudet. En aning bakfull så orkar inte göra om det. Lyssnade inte på ljudet förns efteråt. I klippet spelar jag ej som renodlad basist. Tanken är att senare göra en längre video visa lite variationer osv.

upd3

Basen är framtung. Inget som stör mig.
Halsen är ca 42mm bred
Efter höjningen av strängarna så känns det som allt annat på basen är väldigt bra inställt. Helt klart det bäst inställda instrumentet jag köpt. Nästan så jag blir ledsen ;) nu behöver jag inte lägga 6 timmar på att ställa in mitt nya instrument...
Basen upplevs bra skärmad från brus. Dock blir den lite känsligare i splitat läge men det är ju normalt med single coil brus och lite av charmen i mitt tycke.

upd 4

Bilder, var dock svårt få till bra bilder. Får se om jag försöker en annan dag ordna bättre.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Väldigt fin bas. Tjock lack med en trevlig silverburst på hela basen ink baksidan. 3 lagers plektrumskydd. Matchande huvud med fin schecter loga. Rejäla stämskruvar, lite tröga men känns bra då basen håller sin stämning stabilt.

upd 5

Basen erbjuder bra "sustain" och det är inga problem hålla ut toner.
Jag har börjat hitta mer nytta för mickarna i splittat läge. Tex om du vill ha stallmick i humbucker men vill "feta" till ljudet men inte vill ha så mycket som det ger att slänga in en mick till i humbuckersläge, bara köra en i splitat läge istället. Har även haft lite svårt med volym, då det upplevs att visa kombinationer ger lägre ljud (om vi bortser från humbucker/splitat läge). Ska kolla nivåerna och lyssna närmare innan video uppdateringen och se om jag behöver ändra någon av mickarna höjd.

Upd 6

Att köra i humbucker(s) ger en konstant signalnivå oavsett antal mickar men om du kastar in en mick i delat läge kommer signalen sänkas lite. Om detta är normalt eller ej vet jag inte. Vet bara att efter sökande att det är normalt att en delad mini-humbucker tappar volym.

Upd 7

Video där jag går igenom mickarnas olika ljud. Det blev plektrum lir...hade en fin video med fingerspel osv som jag klanta bort.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Uek9HMaaTCA[/youtube]
Senast redigerad av hulkenstrong den mån 18 feb 2013, 16:58, redigerad totalt 8 gång.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av peter_s »

:tummenupp:

Ser fram emot att få läsa fler intryck, och se fler videor.
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av hulkenstrong »

Närmar sig en lååång video då jag går igenom lite ljud denna bas erbjuder. Har du önskemål så skriv i tråden under helgen. Basen kommer linas via dator/amplitude så jag kan inte göra några förstärkar relaterade önskemål.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av xfredrikx »

Gött! Hur är låga E-strängen? Slapp?
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av hulkenstrong »

xfredrikx skrev:Gött! Hur är låga E-strängen? Slapp?
Definitivt inte. Testade och drog lite i låga E strängen på min kortskaliga bas med chromes och den på ultra VI. Är ingen märkbar skillnad i "tension" mellan dom.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av hulkenstrong »

Sådär nu känns det som att den rullande uppdateringen nått sitt slut. Kommer eventuellt bli en video där jag lirar med flatwounds på basen. Men beror på om/när dom dyker upp osv. Vill du mest höra hur den låter så kika på sista videon i inlägget (11min lång video där jag flippar hejvilt på mick switcharna).
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av Mr Spock »

Mycket informativa klipp och recensioner! (Välkommen tillbaka förresten, Hulken - var bestämt ett tag sedan man senast såg dig här...)

Hitintills har jag lyckats stilla min VI-GAS genom att lyssna på något av alla de urusla ljudklipp som finns på youtube, men detta var något helt annat. För första gången låter det inte rasslig gitarr på steroider, utan - bra.

Hmm...får invänta min barytongura som anländer i nästa vecka. Sen får man se.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av hulkenstrong »

Mr Spock skrev:Mycket informativa klipp och recensioner! (Välkommen tillbaka förresten, Hulken - var bestämt ett tag sedan man senast såg dig här...)

Hitintills har jag lyckats stilla min VI-GAS genom att lyssna på något av alla de urusla ljudklipp som finns på youtube, men detta var något helt annat. För första gången låter det inte rasslig gitarr på steroider, utan - bra.

Hmm...får invänta min barytongura som anländer i nästa vecka. Sen får man se.
Tack! Alltid roligt att få positiv feedback. Satsade på ett rent basljud och utan effekter för att just visa hur den låter innan du gör det du vill med den.

(-Stämmer att jag "försvann" ett tag. Dåliga bandsituationer och blev lite för mycket "självplågeri" läsa om alla roliga basar/band här inne ;) -)
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av Mr Spock »

Du är ju inne på din andra VI:a - hur känns den i förhållande till en Fender?

Bättre/sämre, gedignare, roligare - mera prisvärd (ett populärt PB-begrepp numera, som du kanske missat när du haft din time-out..)?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av hulkenstrong »

Schecter mot fender uj vågar man skriva ner den allsmäktiga Fender Bass VI...Urfadern.

Schectern med fast stall gör så den håller stämningen bättre.
Schectern har bättre "sustain".
Schectern är tyngre
Schectern känns "längre" = Sämre tycker jag
Schectern har ett annorlunda ljud som beroende på vad man gillar är sämre eller bättre. Som ren bas skulle jag ta Schecter.
Schectern har rejälare hårdvara och känns faktiskt robustare.
Schectern har "hårdare/styvare" strängar vilket definitivt är bättre.

Prisvärdet beror då på vad man söker. Ett ljusare mer gitarr betonat ljud + om du vill ha svaj så är nog Fender Bass VI mer passande.
Har du inget problem med en 5 kg tung bas och kommer fokusera på att lägga bas riff och inte bryr dig om svaj, ta Schectern.

Med tanke på Fender pawn shop bass vi som släppts och ligger i samma prisklass så blir det tufft välja en prisvinnare. Men skulle jag ställa Schectern mot Fender Bass VI japan modellen så känns den nu alldeles för dyr mot vad du får av Schecter för endast 6500kr.

Roligare var nog Fender Bass VI att leka runt på MEN det berodde nog på att jag lira den genom en 200w Orange rör förstärkare med absolut bästa reverben och den helt underbara Warwick 2x12 lådan som levererade bas/mid/high precis på ett sådant sätt jag gillar. Men jag försökte aldrig spela seriöst som basist på den heller. Sen är det ju en klassisk känsla lira på en fender VI och drömma om att lira som Jet Harris :) (trots allt Jet Harris - Besame Mucho som fick mig nyfiken på denna typ av instrument)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZIUaxPycB7I[/youtube]
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av peter_s »

Tack igen, också för jämförelsen! Gillar den nya videon också. :)
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av hulkenstrong »

peter_s skrev:Tack igen, också för jämförelsen! Gillar den nya videon också. :)
Tack! Alltid svårt veta vad som kan passa den stora massan. Denna gång försökte jag hålla mig till ett par riff och inte "flumma" iväg för mycket.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av hulkenstrong »

Bild

"teaser :)" Måste spela in strängarna lite och låta halsen sätta sig/justeras innan jag gör nån video.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av xfredrikx »

Gött!! Pröva att stämma ner den ett steg DGCFAD och se om det överhuvudtaget funkar. :D
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av hulkenstrong »

xfredrikx skrev:Gött!! Pröva att stämma ner den ett steg DGCFAD och se om det överhuvudtaget funkar. :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mu9Bbr04Vfw[/youtube]

Upplever inga problem som helst med D-D stämt.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av hulkenstrong »

Updatering ang intonering.

Att få till böjen på halsen gick bra. kör på ca 0.5-1mm
Att få stränghöjden bra gick lätt. Börjar bli lite buss under 2mm~
Att få till intoneringen av strängarna var knivigare. A och G strängen ligger precis lite utanför och då är det justerat max. Inget som är jätte hörbart (ca 1-3% fel vid 12e bandet). Kanske beror på att strängarna inte satt sig ännu. Inte använt LaBella förr.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Schecter Ultra VI

Inlägg av hulkenstrong »

Inte lika seriöst som första klippet men varierar riff/mickar för att lyfta fram LaBella flatwound-soundet.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2lUByxIu2Cw[/youtube]
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Skriv svar