Microtopp shootout :)

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Microtopp shootout :)

Inlägg av 41HZ »

Varit på jakt efter ett komplement till min Mesa Boogie 400 ett tag nu. Behöver något rejält kralligt som samtidigt låter varmt som tydligt.
Har blivit en del testande och kan det hjälpa någon annan på vägen så skriver jag ner mina synpunkter här.
Testen har gjorts med olika P och Jazzbas med diverse olika lådor, men jag har nog fått en hyfsad uppfattning om hur de låter.
Kombatanter:
Gk mb500
Gk mb fusion
Aguilar tonehammer 500
Markbass little rocker
EBS Reidmar

Tonehammern har ett förvånansvärt mörkt och mjukt grundljud. Bra grov dist med gainratten och lite tätare dist med driveratten. Fungerade bra att kombinera ihop dist med båda rattarna och i stort sett vrida lite på midratten för att finjustera ljudet. Vissa skulle nog säga att det låter som att man hängt en blöt filt över lådan. Jag skulle nog säga att det helt enkelt är en BASförstärkare. Det går helt enkelt inte att få den o bli allt för aggressiv i det övre registret.
Bra med tryck i 4 ohm men började tidigt prutta ur i 8 ohm. Dock klippte den väldigt mjukt och snyggt.

De båda GK-topparna jämför jag mot varann. Båda är rätt lika i ljudet med skillnaden att mb500 är liksom direktare, klarare, toppigare. Fusion är lite varmare, lite lågmiddigare och mjukare. Den distar också snyggare/mjukare.
Har tidigare ägt en mb500 och var aldrig missnöjd med volym och tryck. Brukade få dämpa bas för att det inte skulle äta upp trummorna men tyckte det kunde bli en väl hård ton ur den.
Jag hade nog kunnat vara nöjd med vilken som av dom eller gärna ägt båda . De låter bra på olika sätt och båda betydligt klarare/ljusare i tonen än Tonehammern.

Little Rocker
Ja den var intressant om man ville ha ett halv till heldistat ljud. Det låter onekligen hårt pressad rörstärk på vilken volym som helst ur den. Tyckte bara att disten blev för tät och grummlig.
Bra tryck i den men tyckte det blev lite platt med rena ljud. Kändes som att det ställdes högre krav på instrumentet man kopplade in.
Jämfört med de andra hade den ett mer intetsägande rent ljud men med tuberatten mellan kl10-12 förvandlats till en riktigt elak rackare. Än en gång räckde det o röra midrattarna för o finjustera disten. Mjukt och tätt, hade man kunnat styra den med fotpedal hade det varit ännu trevligare...

Reidmar
Jag säger bara, jazzbas, båda mickar, gain o bas på kl2 treble på kl3. Strunta i caracter o mid, vrid upp volymen och fram med plektrum. Throaty! Jäklar vad bra det låter! Tjock varm botten, tydlig lågmid och elak men inte otrevlig diskant.
Den toppen låter förvånansvärt varmt och kraftfullt. Inge smuts i den tyvärr men helt enkelt bara välljudande rent ljud.
För o bara vara 250w i 4 ohm får jag säga att det kändes som betydligt mer.

Hur ställer jag mej då till dom i jämförelse med min rörtopp?
Jaa, att jag behöver minst 500w för att kunna matcha när jag drar på med den.
Att det verkar svårt o få till det. Aguilaren kunde man få till sån där go dynamik där det är rent vid försiktigt spel och komprimerat distat vid hårdare. Men det komprimerade för mycket så att det blev märkbart lägre volym när man spelade hårdare.
Reidmar fick även ett billigt instument att låta bra. Rockern hade bäst distmöjligheter men lite platt och oförlåtande i övrigt. Fusion kändes som den bästa kompromissen där man kan ställa två kanaler med helt olika gain-nivåer. Det låter onekligen GK om den, men med en lite rundare ton.

Vet inte om jag blev så mycket klokare av detta testande men roligt var det.
Tack till Henko också för lån av Tonehammern!
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Microtopp shootout :)

Inlägg av bjelkeman »

Mycket intressant. Så ingen lättviktare för dig ännu?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Microtopp shootout :)

Inlägg av 41HZ »

Det kan nog bli en i veckan trots allt, men en helt annan...
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Microtopp shootout :)

Inlägg av B-Å Åhs »

Genz Benz kanske ?
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Microtopp shootout :)

Inlägg av kmo »

Förstår inte lättviktshypen.. Visst om man giggar och repar massor och överallt och cyklar eller åker tunnelbana. Då ser jag ett användningsområde. Men.. För dom flesta(?) som har grejerna stående i replokal och giggar kanske två ggr i månaden? Är det verkligen så jobbigt att bära 14 eller 35kg topp till bilen?

Edit. Som backup och minirigg ist för kombo så har den ju givetvis ett syfte.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Microtopp shootout :)

Inlägg av bjelkeman »

Jo, jag vill ha en gitarristdräpartopp oxå (plus lättviktaren, man måste vara rädd om gitarrister, ibland), men måste på Glanshamnar först och kolla va det ska bli. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Microtopp shootout :)

Inlägg av 41HZ »

Det är ett jäkla tryck i dom, för relativt små pengar. Det är en bra anledning. Sedan har jag repat och gjort spelningar med "microtoppar" i många år, sådana som tillverkats på 70-talet av Audex och Vingtor.
Men de är på 50W och 30W och jag fattar inte riktigt idag hur jag klarade mej...
Kan ha berott på kylskåpen till lådor jag då hade.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Microtopp shootout :)

Inlägg av Henko »

Det var kul att kunna hjälpa till 41HZ!

Apropå lättviktshypen tycker jag att det kompakta formatet är en klar fördel. Det var därför jag slog till på en Aguilar eftersom den dessutom verkade låta ungefär som jag ville.

När jag väl fick hem den så visade den sig ha minst lika bra knuff som min helrörs-Mesa och dessutom med ett mer Ampegrunt sound som Mesan inte kan leverera. Och vice versa.

Så istället för att vara ett substitut för helrör så blev den ett fullvärdigt komplement. Som dessutom går ner i gigbagen. Skitbra om man erbjuds en halvkass backline och inte vill släpa med sin egen helrigg för att låta bra.
P-basar
Skriv svar