EBS Reidmar

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

EBS Reidmar

Inlägg av xfredrikx »

Har haft Reidmarn tillräckligt länge nu för att kunna skapa mig en uppfattning. Har IOFS inte gigat med den än, men det får jag väl lägga till senare.
För er som inte vet vad det är:
http://bass.se/2009/reidmar.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Konstruktion/utseende:
Den väger typ, 3,2 kg. Bor inuti ett svart skal av plåt, på ena kortsidan har den ett bärhandtag som knappt "böjer" sig när man bär den. :lol: Sen står det REIDMAR på ett fornnordiskt sätt på fronten med lite runliknande highlights bakom. Fult? Nej, skitfult.. Sen är det åtta svarta rattar som det står beskrivet ovanför vad de gör.

Ingångar/kontroller:
Den har bara en instrumentingång, men med GAIN-ratten styr man hur mycket signal preampen får från instrumentet. Tanken är att man ska spela sitt hårdaste på strängarna och styra GAIN-ratten tills den blinkar, sen sänka lite. Då är det god signal in i preampen. Innan gain-ratten finns det en "Character"-switch som lägger till lite scoopad mid, utan EQ-delen på blir det ett lite rundare ljud av att man trycker på den knappen. Efter GAIN-ratten finns det en COMP/LIMIT-ratt som fungerar lite som en kompressor. Eller ja, det känns mer som att den fungerar som en limiter med kompressor-tendenser. Har inte märkt någon direkt skillnad i ljud när den är på. Så jag skulle tippa på att den i huvudsak är en limiter. Sen finns en "Filter Active"-switch som när den är intryckt sätter på EQ-delen som består av; Bass-ratt,Middle-ratt, Middle-freq-ratt (för att välja vilken frekvens mellan 100 och 4k man vill skära/lägga till i), Treble-ratt och Bright-ratt. Sen kommer volym.

Utgångar/anslutningar:
Den har en (1) speak-onutgång för högtalare. 4-8ohm. Antar att valet av en är för att spara plats. Med tanke på hur "lite" effekt den ger (250w RMS) så hade det gärna fått vara ett multi-jack så att man också kan använda tele-kablar. Menmen. Finns även Phones, Line out (tele), Effects Send/Return och Line out XLR. För XLR'en finns det även Post/Pre-EQ och ground lift. På framsidan har den som sagt en instrumentingång.

Ljud:
Om man gillar rent, "naturligt" ljud med en väldigt bra möjlighet till att ratta EQ så bör man gilla denna topp. Smuts går inte att få till på något sätt. Iallafall inte vad jag har märkt. Visst, "character"-knappen ger den ett lite varmare och möjligtvis tillochmed lite rörvarmt ljud, men inget smuts. OCH för att vara 250w Class D så känns det betydligt mer..

Handhavande:
Innan jag fattade att GAIN skulle ställas mot instrumentets output hatade jag denna topp (det var som tur var innan jag köpte en jag fattade det tillslut..) men nu tycker jag den låter helt okej. Den låter absolut inte dåligt iallafall.. Jag har inte haft möjlighet att testa med pedaler än men jag skulle tro att den tar emot pedaler extremt bra.
Och en sak jag vill nämna är Middle-Frequency-ratten. Generellt sett tycker jag att toppen är något svårrattad, eller så kanske det mer handlar om att den har ett "sound" som är svårt att ratta sig bort från. Men iallafall, stod häromdagen i repan och rattade, genom en marshall 810. Hade riktigt svårt att få till ett bra ljud, det ville bara bli riktigt bright och zingigt hela tiden, och det är i princip motsatsen till vad jag vill ha. Men så började jag leka med middle och middle-freq-ratten. Och det är där denna topp briljerar, vad som slår ut den från andra minitoppar. Tycker jag iallafall. Nu vet jag iofs inte hur många andra toppar som har samma funtion men ändå.. Iallafall.. Valde att lägga till mid i 250-spannet och då blev det så jävla gött ljud. Så de rattarna är väldigt tacksamma. Man kan även skära bort olika frekvenser. Bass har jag väl ungefär på 12, treble på 10, bright på noll.


Skulle jag köpa en likadan om denna gick sönder/blev snodd? Näe, absolut inte. Men det är för att den är på tok för transparant och clean för mig. Jag tror iofs jag kommer behålla den tills jag får min preamp-pedal lagad. För som sagt så tror jag att den är väldigt tacksam med pedaler. Volymen räcker till för mig iallafall. Åtminstone när den körs i 4ohm. I 8 ohm är det hälften av kraften, alltså 125w.

Frågor?