Boss Chorus CE-2 - Made in Japan

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Boss Chorus CE-2 - Made in Japan

Inlägg av jisac »

Vill bara slå ett slag för Boss CE-2 (återkommer med ålder). Impulsköpte den för ett tag sedan, funktionstestade men sen den blev den liggande. Slängde till slut ut den på Vend. Inget napp så igår plockade jag med den till replokalen och när vi repat färdigt kopplade jag in den.

Förutom att Chorus-ljudet är fenomenalt så snor den så gott som ingen lågbas (körde femsträngat utan problem). Det enda skillnaden är att pedalen boostar ljudet en aning men inget som stör.

Nu vet jag inte om jag bara haft tur med den här pedalen eller om alla CE-2:or låter likadant men den här är en keeper. Trodde aldrig att jag skulle gilla en Boss-pedal. Skönt att det går att ändra sig! :)

BildBild
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Boss Chorus CE-2 - Made in Japan

Inlägg av lowfreq »

Kul, ja CE-2 sägs låta bra och är ganska eftertraktad, särskilt japan-versionen.
Boss näst bästa chorus-pedal verkar det som. Men den är ju VÄLDIGT mycket smidigare än CE-1:an.

http://www.pedalarea.com/chorus_ensemble.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Boss Chorus CE-2 - Made in Japan

Inlägg av jisac »

lowfreq skrev:Kul, ja CE-2 sägs låta bra och är ganska eftertraktad, särskilt japan-versionen.
Boss näst bästa chorus-pedal verkar det som. Men den är ju VÄLDIGT mycket smidigare än CE-1:an.

http://www.pedalarea.com/chorus_ensemble.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, CE-1:an väger väl som en Sub-Blaster och även om CE-1:ans effekt troligtvis låter bättre så tycker jag bas-genomsläppet är viktigare.

Bra länk, det där :)

Jag hade faktiskt en sån där med silferskruf innan...Serienummer: 0200, Januari 1981

Bild
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Boss Chorus CE-2 - Made in Japan

Inlägg av lowfreq »

jisac skrev:Jag hade faktiskt en sån där med silferskruf innan...Serienummer: 0200, Januari 1981

Bild
Aha, cool, du visste vad du köpte mao.

Märkligt att så många pryttlar var bättre förr. Ju förr ju bättre.
Det är dock en halvsanning... testade en tc electronic Corona chorus (1100kr) för ett tag sedan och den lät jefligt bra. Dock inte samma värme som CE-1.

CE-1 får man ha som stand-alone-pedal på golvet.. då ser den plötsligt ganska liten ut,
ska ha den bredvid mitt blivande mini-pedalbord.

Vidare så är CE-1:an guld att ha i signal-kedjan (ej påslagen) då den skär bort lite diskant d v s onödiga vassa toppar, boostar lite mid och bas, och komprimerar ljudet lite grann. Ljudet blir muffigare. :retar:

Har CE-2:an också några trevliga bi/sidoeffekter ?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Boss Chorus CE-2 - Made in Japan

Inlägg av jisac »

lowfreq skrev:Aha, cool, du visste vad du köpte mao.
Egentligen inte. Jag har en tendens till att testa pedaler för snabbt så silverskruven åkte ut nästan lika fort som den kom in.
lowfreq skrev:Märkligt att så många pryttlar var bättre förr. Ju förr ju bättre.
Det är dock en halvsanning... testade en tc electronic Corona chorus (1100kr) för ett tag sedan och den lät jefligt bra. Dock inte samma värme som CE-1.
Som sagt, "en halvsanning". Jag föredrar blandningen. Inte för mycket av det ena eller andra. Min bas, en Yamaha TRB 1005, är ganska hi-tech och mår jättebra ihop med min gamla Traynor TS-50B+LAB-steg+Kylskåp. Har inte hittat någon förstärkare som släpper ut ljudet så bra som den. Jo, den heliga graalen förstås. Carbine M9 men då förstörs min teori om gammalt och nytt i en bra blandning. Så den tänker vi inte på :D

TC gör bra grejer, dessutom är de väldigt service-minded.
lowfreq skrev:CE-1 får man ha som stand-alone-pedal på golvet.. då ser den plötsligt ganska liten ut,
ska ha den bredvid mitt blivande mini-pedalbord.

Vidare så är CE-1:an guld att ha i signal-kedjan (ej påslagen) då den skär bort lite diskant d v s onödiga vassa toppar, boostar lite mid och bas, och komprimerar ljudet lite grann. Ljudet blir muffigare. :retar:

Har CE-2:an också några trevliga bi/sidoeffekter ?
Det där är ett lattjo fenomen. Jag har inte kopplat ihop CE-2:an med resten men jag kan tänka mig att den hittar på ett och annat.

Jag har en Digitech Grunge-pedal (gitarrversionen) som jag kopplar in med jämna mellanrum. Den är som en vildkatt. Skiter i allt och lever sitt eget liv. När jag startar den går bandet på fikarast. Det spelar ingen roll vad jag än kopplar in före eller efter (nästan, den rår inte på Sub-Blastern). Den kör sin grej och det är bara den som går igenom. Kopplade på en EBS Bass IQ (testade både innan och efter) och den kom helt av sig.

Jag återkommer med CE-2:ans påhitt.

Stjäl CE-1:an (påslagen) mycket bas?

True Bypass är tråkigt...hehe.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Boss Chorus CE-2 - Made in Japan

Inlägg av lowfreq »

jisac skrev:
lowfreq skrev:Aha, cool, du visste vad du köpte mao.
Egentligen inte. Jag har en tendens till att testa pedaler för snabbt så silverskruven åkte ut nästan lika fort som den kom in.
lowfreq skrev:Märkligt att så många pryttlar var bättre förr. Ju förr ju bättre.
Det är dock en halvsanning... testade en tc electronic Corona chorus (1100kr) för ett tag sedan och den lät jefligt bra. Dock inte samma värme som CE-1.
Som sagt, "en halvsanning". Jag föredrar blandningen. Inte för mycket av det ena eller andra. Min bas, en Yamaha TRB 1005, är ganska hi-tech och mår jättebra ihop med min gamla Traynor TS-50B+LAB-steg+Kylskåp. Har inte hittat någon förstärkare som släpper ut ljudet så bra som den. Jo, den heliga graalen förstås. Carbine M9 men då förstörs min teori om gammalt och nytt i en bra blandning. Så den tänker vi inte på :D

TC gör bra grejer, dessutom är de väldigt service-minded.
lowfreq skrev:CE-1 får man ha som stand-alone-pedal på golvet.. då ser den plötsligt ganska liten ut,
ska ha den bredvid mitt blivande mini-pedalbord.

Vidare så är CE-1:an guld att ha i signal-kedjan (ej påslagen) då den skär bort lite diskant d v s onödiga vassa toppar, boostar lite mid och bas, och komprimerar ljudet lite grann. Ljudet blir muffigare. :retar:

Har CE-2:an också några trevliga bi/sidoeffekter ?
Det där är ett lattjo fenomen. Jag har inte kopplat ihop CE-2:an med resten men jag kan tänka mig att den hittar på ett och annat.

Jag har en Digitech Grunge-pedal (gitarrversionen) som jag kopplar in med jämna mellanrum. Den är som en vildkatt. Skiter i allt och lever sitt eget liv. När jag startar den går bandet på fikarast. Det spelar ingen roll vad jag än kopplar in före eller efter (nästan, den rår inte på Sub-Blastern). Den kör sin grej och det är bara den som går igenom. Kopplade på en EBS Bass IQ (testade både innan och efter) och den kom helt av sig.

Jag återkommer med CE-2:ans påhitt.
:thumbsup:
jisac skrev:Stjäl CE-1:an (påslagen) mycket bas?
Nä den stjäl inge bas alls påslagen.. snarare tvärtom.. det är lika fett som när den är avslagen.
Jag har alltid CE-1:an i signalkedjan (på eller av, mest av) för att ljudet blir så otroligt fett.

Det här är ganska Spot On:

The sound of this unit is simply sweet - it has a soft, rich and full-bodied character that broadens and enlarges the sound beautifully. Unlike in some other choruses, where the effect is kind of an add-on to the original sound, the CE-1 chorus digs deep in the sound creating an organic and musical end result.


Sorry att jag gaggar om CE-1:an i din recensions-tråd. :oops:
Hoppas stöta på en CE-2 nån gång och höra skillnaden.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Boss Chorus CE-2 - Made in Japan

Inlägg av jisac »

jisac skrev:Stjäl CE-1:an (påslagen) mycket bas?
lowfreq skrev:Nä den stjäl inge bas alls påslagen.. snarare tvärtom.. det är lika fett som när den är avslagen.
Jag har alltid CE-1:an i signalkedjan (på eller av, mest av) för att ljudet blir så otroligt fett.

Det här är ganska Spot On:

The sound of this unit is simply sweet - it has a soft, rich and full-bodied character that broadens and enlarges the sound beautifully. Unlike in some other choruses, where the effect is kind of an add-on to the original sound, the CE-1 chorus digs deep in the sound creating an organic and musical end result.


Sorry att jag gaggar om CE-1:an i din recensions-tråd. :oops:
Hoppas stöta på en CE-2 nån gång och höra skillnaden.
Det är bara att gagga på. ;) CE-1:an verkar väldigt intressant. Anledningen till att jag inte tittat åt det hållet är att jag nån gång läste att den tappar mycket bas. Men örat brukar ju höra något helt annat än ögat läser så jag borde nog leta lite mer aktivt efter en sån...
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Boss Chorus CE-2 - Made in Japan

Inlägg av lowfreq »

CE-1 tappar definitivt ingen bas alls, tvärtom så boostar den både lite bas och mid. Jag har faktiskt läst tvärtom.. att den tappar topp/diskant, och DET stämmer, det ser jag bara som en fördel. :bluesmile:

Hur är det med CE-2:an, tappar den bas eller diskant?

Edit: läste nu att du skrev att den inte snor någon lågbas.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Boss Chorus CE-2 - Made in Japan

Inlägg av jisac »

lowfreq skrev:CE-1 tappar definitivt ingen bas alls, tvärtom så boostar den både lite bas och mid. Jag har faktiskt läst tvärtom.. att den tappar topp/diskant, och DET stämmer, det ser jag bara som en fördel. :bluesmile:

Hur är det med CE-2:an, tappar den bas eller diskant?

Edit: läste nu att du skrev att den inte snor någon lågbas.
Intressant. Jag ska definitivt leta efter en dylik tingest.

CE-2:an håller kvar originalljudet väldigt orört (förutom att den lägger på chorus) men boostar det en aning.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Boss Chorus CE-2 - Made in Japan

Inlägg av Bullen »

Hade basvarianten utav den där ett tag, även den var riktigt riktigt bra! CE-2B tror jag den hette.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Boss Chorus CE-2 - Made in Japan

Inlägg av kmo »

Kör oxå med en gammal CE-2 ibland. Kalaschorus.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar