Seymour Duncan SCPB Antiquity

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Seymour Duncan SCPB Antiquity

Inlägg av BBQV »

Köpte en Antiquitymik av jr nu i veckan. Nu ikväll satte jag i den i min Squier CV '50s Precision. Vilket lyft!

Ljudet blev mjukare och tydligare på samma gång. Den lite plonkiga karaktären hos originalmiken är borta och basen låter äldre, mera mogen på nåt vis.

Varken Antiquityn eller originalet har förhöjda poler för A- och D-strängarna, men volymskillnaden mellan strängarna är betydligt större på Squiermiken. Jag vet inte om Duncan gör nåt med magneterna för att utjämna detta, men det låter så.

Egentligen är det ingen skillnad på mikarna, men samtidigt är det milsvid skillnad. Detaljerna och tydligheten som framhävs med den nya miken är subtila men ändå otroligt uppenbara. Jag vet inte vad man ska mäta för att få konkreta bevis för vad som händer, men jag hör skillnad!

Köp en du med - because you're worth it!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Seymour Duncan SCPB Antiquity

Inlägg av Mr Spock »

:tummenupp:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Seymour Duncan SCPB Antiquity

Inlägg av kmo »

Antiquitymickar är skitbra! Jag satte in en II:a i AV57:an jag köpte av dig en gång i tiden. Det blev makalöst bra. En av få basar jag på riktigt ångrar att jag gjort mig av med..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Seymour Duncan SCPB Antiquity

Inlägg av BBQV »

Eftersom jag har semester och är en obotligt klåfingrig person så bytte jag plats på Lundgrenmiken i min BBQV P55:a och Antiquityn i Squiern. Bettet kom tillbaka i Squiern och BBQV:n blev mjukare och mer dämpad.

Lundgrenmiken känns hetare trots att de båda mikarna har ungefär samma motstånd. Skillnaden beror troligen på att Seymour Duncan åldrar magneterna i Antiquityserien på nåt sätt. (Kan man avmagnetisera AlNiCo-magneter bara lite?). Man får helt enkelt gaina upp lite för att få tryck i ljudet. Fördelen är att klick- och popljuden som kan uppstå när man tar i lite på en bas med SCPB-mik inte alls blir lika påträngande och irriterande tack vare detta. Fortfarande så är balansen mellan strängarna mycket bättre med Antiquitymiken än det var med Squieroriginalet, det har förmodligen också med magneterna att göra.

Som en följd av att Squiern blivit modernare i soundet så har jag börjat fundera på att byta ut GHS-flatsen mot rounds istället. BBQV-basen får däremot behålla sina feta flats, de passar bättre till helheten.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar