Unicornbass

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Unicornbass

Inlägg av xfredrikx »

Var häromveckan ute i Baldringe för att få en översadel utbytt och basen justerad. Basen i sig är en Fender Precision.


Det hör till historien att jag de senaste 4 åren av mitt basspelande dragit mig för att lämna in bas för justering, för att jag aldrig känt att det är värt pengarna. Dels för att man aldrig vet vem det är som pysslar om sitt instrument och man vet inte om personen verkligen är kompetent eller inte.

Men nu var jag i princip tvungen att lämna in den vare sig jag ville eller inte då jag behövde byta ut översadeln på min nytillbytta bas (Fender P japan 90-91) och det har jag ingen aning om hur man gör. Så jag tänkte och tänkte på vem som skulle göra det... Eller snarare drog mig för att lämna in den överhuvudtaget. Till slut kontaktade jag Christian på Unicornbass och han mötte några dagar senare upp mig på ystad station och vi körde ut till Baldringe ängar och Unicornbass verkstad.

Sadel skulle bytas ut, så vi börjar med att ta bort den gamla. Slipa lite och greja, satte dit en ny och nu har jag något otroligt exotiskt träslag emellan sadeln och halsen! Coolt!

Sen behövdes greppbrädan en liten insmörjning som gjordes med en mineralolja från coop för 18 kronor som är skitbra! Sån ska jag inhandla när jag behöver smörja greppbrädan nästa gång. Fick även lära mig att lemon oil (som jag blev rekommenderad i butiken) snarare är dålig för greppbrädan.

Sen justerades det och intonerades, och stränghöjden fick Christian fel sånär som på ett kvarts varv (!) på varje sträng! Det ni!



Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag aldrig känt mig så trygg att lämna över ett instrument som till Christian, var med om något som jag aldrig varit med om förut när jag lämnat in ett instrument på justering; Dialog. Christian är ett riktigt proffs och rejält duktig på det han gör! Så himla nöjd!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Unicornbass

Inlägg av peter_s »

xfredrikx skrev:Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag aldrig känt mig så trygg att lämna över ett instrument som till Christian, var med om något som jag aldrig varit med om förut när jag lämnat in ett instrument på justering; Dialog. Christian är ett riktigt proffs och rejält duktig på det han gör! Så himla nöjd!
Told you so! Kul att höra att du blev nöjd. :)
Användarvisningsbild
Splanky
Medlem+
Inlägg: 554
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:14
Ort: Kungsbacka

Re: Unicornbass

Inlägg av Splanky »

+100

Åker gladeligen de 60 milen tur och retur till Baldringe. Än så länge mest för maten och sällskapet men även som du skrev för, dialogen runt ditt lilla eller stora projekt, lyhördheten och karln verkar ju inte kunna slarva. Mitt projekt är under upparbetning och finns beskrivet i Verkstadsavdelningen - Fender "The Defender" P.
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Unicornbass

Inlägg av bassmayhem »

Duktiga yrkesmän och kvinnor ska ha all aktning de förtjänar.
Om man har en lödguru och en basfixare löser sig allt. Småsaker som intonering, justera hals, fila sadel och sånt gör jag själv, men när vi kommer till puts och fix av band då lämnar jag med glädje bort bössorna. Nu är vägen till Christian onödigt lång för mig, så jag har en egen fixare lite mer regionalt, men hade jag bott kvar i Skåne hade nog mina byssor varit där på rundsmörjning både nu och då...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Skriv svar