Tech 21 VT Bass DI (direkt in i mixern)

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 13:13
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Tech 21 VT Bass DI (direkt in i mixern)

Inlägg av tias »

Har genomfört ett första rep med min VT Bass DI som plötsligt dök upp igår. Jag satt även hemma och provrattade lite hemma med min gamla Trace Elliot combo, men summa sumarum så är detta i första hand några första tankar kring pedalen och inget 5000-mila-test.

Som lite bakgrund kan jag nämna att jag spelar i ett coverband som ḿestadels spelar rock i olika former. Jag har ingen egen basrig med mig på scen, utan line:ar min passiva bas direkt till mixern. På spelning har jag medhörning i monitor, men när vi repar (som i kväll) så har vi istället bara PA:t igång - riktat mot oss själva. Det mesta av mitt ljud återges av dom två aktiva 18":s subbasarna av billigare modell. Tidigare har jag använt en EBS Microbass II som preamp/DI, men ikväll provade jag alltså en VT Bass DI i dess ställe.

Det första som händer på repet, efter att jag jackat i VT Bass:en, är att jag får det att smälla några gånger i PA:t när jag börjar mecka med switcharna på lådan. Lite osäker på vad jag egentligen gjorde så här i efterhand, men antingen var det när jag aktiverade fantommatningen (som det är en separat switch för - "Phantom & ground connect") eller så var det när jag aktiverade paddingen på XLR:en. Jag är inte van att sådant händer när jag fipplar runt med Microbass:en och den är dessutom smart nog att detektera (och aktivera) fantommatning automatiskt. Jaja, inte hela världen direkt - nu vet jag till nästa gång. Inser emellertid direkt att jag även kommer sakna "Mute"-switchen från Microbass:en.

Det andra som händer är att vi spelar en låt. Jag har rattat in EQ:n och SansAmp-kretsen lite på chans och efter att låten är slut så säger ena gitarristen att "fan vad bra basen låter". OK, jag blir så klart lite paff att jag inte är den ende som tycker att det låter bättre än det brukar. Vi spelar en låt till, varpå den andra gitarristen säger "Ja, basen låter verkligen skitbra". Någonstans där och då så inser jag att VT Bass:en kommer bli min nya preamp/DI. Är skillnaden så märkbar att till och med båda gitarristerna reagerar, då är det inte bara basnörderi. Vi hade alla blivit SansAmp-frälsta.

Det som känns som en stor skillnad mot Microbass:en är att det händer så otroligt mycket mer när jag börjar skruva på VT:n. Det är så klart "Character"-vredet som är nyckeln till allting, som styr SansAmp-kretsen som i sin tur påverkar hur Drive-steget och EQ:n fungerar. I slutändan känns förutsättningarna mycket bättre för att hitta ett allround ljud som ändå har karaktär. För det är så jag har tänkt jobba med VT:n, att den får bli min Ampeg-stack-emulering.

Så långt kunde det ha varit VT Bass v2 jag testade på repet idag. För att bli lite mer VT Bass DI-specifik så laborerade jag lite med "Bite"-switchen på någon låt och kan bara konstatera att den verkar fungera genom, som det också står i manualen, att (vid aktivering) ge definition till tonen - tighta till det. Jag kan inte förklara exakt vad som händer med ljudet, men jag har i nuläget lite svårt att se att jag skulle vilja inaktivera "Bite"-funktionen någon gång. Längst bak i manualen finns förslag på inställningar av pedalen och om jag inte har sett fel, när jag surfat runt, så är det samma inställnings-förslag som följer med VT Bass v2. Det som står i DI-manuel är dock att "In all settings, BITE switch is ON", vilket får mig att undra om det kanske är så att "Bite"-betéendet även finns i VT Bass v2, men att det inte finns någon switch för att inaktivera det? Det kanske någon annan har bättre koll på?

"Blend"-vredet är också nytt på VT Bass DI och jag testade även att skruva lite på det på repet idag. "Blend"-vredet ska alltså styra hur mycket av den omodifierade insignalen som ska mixas med signalen från SansAmp-kretsen. Vid "max" så används bara signal från SansAmp-kretsen. Vid "min" så används bara omodifierad signal, men EQ:n förblir alltid aktiv. För mig personligen tror jag inte att detta kommer bli så användbart. För som jag upplever det så är det enda som händer, när jag vrider vredet bort från max, att jag förlorar av den där feta men ändå definierade tonen som jag precis har hittat med VT Bass:en. För VT Bass:en gör verkligen inte så att jag tappar botten och den tappar inte bort originaltonen heller, tycker jag, utan jag vill verkligen ha rör-emuleringen jag får av SansAmp-kretsen.

Det som jag helt glömde bort att laborera med idag på repet var kabinetsimuleringen, som går att aktivera/inaktivera, men vad jag förstår så ska den vara identisk med den i VT Bass v2. Manualen tycker verkligen att man ska den aktiverad, så det var det jag hade.

Det som gäckar mig lite med VT Bass DI är att det inte finns någon effektloop. Manualen förklarar att VT:n helst ska sitta först i signalkedjan, vilket då blir lite knasigt om man vill använda den balanserade XLR-utgången. Därför har jag laborerat lite med att t ex sätta en fuzz före VT:n, vilket i och för sig verkar fungera, i någon mening. Här saknar jag så klart Microbass:ens effektloop med "blend"-funktion, vilket tidigare har fungerat super för att ge ordentlig botten till fuzzen. Efter dom första testerna så verkar det emellertid som att VT:n fetar-till fuzzen en del så att en "blend"-funktion förhoppningsvis visar sig vara överflödig i slutändan. Här har jag dock en del utforskande kvar att göra.

Så för att sammanfatta; jag är SansAmp-frälst! Jag skulle kanske kunna ha nöjt mig med att sätta VT Bass v2 i effektloopen på Microbass:en, men eftersom "less is oftast mindre jobb", så kommer jag ersätta min trotjänare Microbass:en med VT Bass DI:n och älska det nya ljudet och sakna en del "features" på Microbass:en.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tech 21 VT Bass DI (direkt in i mixern)

Inlägg av bjelkeman »

Tack för den utförliga första recensionen!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar