Kustom DE300HD hybridtopp.

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Kustom DE300HD hybridtopp.

Inlägg av bostrowskij »

Bild

Hade idag en liten ”shootout” i garaget för att testa min nyinköpta Ampeg V4BH (beg USA-06), och kom då på tanken att göra en recension av min gamla stärkare, en Kustom DE300HD. Det är givetvis inte helt relevant att jämföra en ikonisk 100w amerikansk rörstärkare med en 300w kinesisk budgethybrid, men man kan ju alltid ha Ampeg:en som referens för att utvärdera budgetalternativet. Vad jag har sett på flera forum är många också nyfikna på Kustom DE300HD, inte konstigt då den bara kostar c:a 2400 kr hos Thomann. So here we go! (har aldrig recenserat förut, so bear with me...)

Bild

Lite om mig själv: Har spelat bas sedan slutet av 70-talet, semiprofessionellt ett par år men mest som glad amatör. Spelar på Fender , Ibanez och Hagström basar. Tidigare förstärkare jag ägt före denna Kustom är: Fender Bassman 50 Blackface (60-talare), Peavey 400B Mk1, Peavey 400BH Mk III. I replokalen spelar jag på en EBS Gorm Combo.

Jag köpte denna Kustom sommaren 2010 efter att ha hört ljudklipp med inspelningar på Talkbass som lät väldigt bra och som en välrenommerad anvädare lagt ut där. En chansning då den var ny på marknaden, men nyfikenheten tog överhanden. En hybridförstärkare på 300w för drygt 2500kr hem till dörren, är det möjligt och är det nåt att ha?
På bilden ser man att Kustom har sneglat inte så lite på Ampeg när man har designat förstärkaren. Man gör också stor affär av förstegsröret som sitter bakom ett litet fönster på framsidan, det är t o m bakgrundsbelyst! Mycket fånigt…
Men annars ser den ju bra ut. Metallhörn, rätt stilren basic design. Ett ordentligt bärhandag på toppen, behövs då förstärkaren väger drygt 16 kg.

Specifikationer:
RMS Wattage: 300 Watts @ 4-Ohms
Tube Preamp: 12AX7
Tone Controls: Bass, Mid, Treble
Effects Loop: Effects Send and Return
Direct Out: Speaker-Emulated XLR
Dimensions: 23W x11.75D x 11.75H
Weight: 36 lbs / 16.32 kg
Power Amp Circuit: Organic Clipping
Room EQ: Low and High Contour
Tube Gain Control: Yes

När jag fick hem den och packade upp den kunde jag ganska direkt konstatera att kvalitetskontrollen på fabriken inte hade varit den bästa. På ena gaveln av stärkaren så hade man använt en spånskiva med inte helt jämn yta och bara klistrat på tolexen med inte så jättesnyggt resultat:

Bild
Bild


Nåväl, efter mailkontakt med Thomann fick jag alternativen att antingen skicka tillbaka den kostnadsfritt för utbyte, eller behålla den och få ett tillgodo på 25 Euro. Efter att ha testat förstärkaren valde jag det senare. Det är ett mindre skönhetsfel som man kan acceptera på en så pass billig förstärkare, ser faktiskt värre ut på bild än i verkligheten, och förstärkaren visade sig låta väldigt bra!

Ett varmt fylligt ljud med bra botten, inte alls sterilt, hårt och tråkigt som många transistorförstärkare, både billiga och dyra, kan låta. Med Tube Gain-ratten går det att skita till ljudet till önskad grad från lite lagom morr till mera stadig dist, fungerar utmärkt! Tonkontrollerna är mycket enkla; bass, mid och treble, och är förstärkarens svaga sida. Det händer helt enkelt inte särskilt mycket när man vrider på dom, mera en nyansskillnad än ett riktigt svep.
Men! Det finns dock två filter till som Kustom benämner ”Room EQ”, två skjutreglar som påverkar bas- respektive diskantregistret. Här ska man kunna påverka tonen i ”bumliga” rum eller lokaler med hårt diskanteko, och det fungerar faktiskt hyfsat bra. Man kan påverka tonen rätt mycket med dessa två filter i kombination med de ”vanliga” tonkontrollerna, och det går att få till ett bra sound men det känns för mig som ett omständigt sätt att göra det på, och det tar en stund att klura ut hur de här room-eq filtren funkar. Jag hade hellre sett en traditionell tonstack med kanske ett par val av centerfrekvenser för mellanregistret. Det ska dock sägas att mellanregistret ändå känns ganska väl avvägt på Kustom DE300HD, varken påträngande eller undertryckt.

Det finns också en s k ”organic clipping” elektronisk krets i förstärkaren som enligt Kustom ska emulera en rörförstärkares harmoniska distortion när slutsteget pressas hårt. Den funktionen kan jag tyvärr inte recensera helt enkelt för att min gamla Acoustic 2x15-låda är lite underdimensionerad (märkt 160w även om den säkerligen tål mera), jag vågar inte kräma på för fullt av rädsla att paja den fina gamla lådan. Klart är dock att Kustomstärkaren kan spela mycket högt!

På baksidan hittar vi en balanserad line-out försedd med en ”speaker emulation”-krets. Har spelat in en del med förstärkaren, men kan ärligt talat inte höra någon större skillnad mellan lägena. Har dock inte fördjupat mig så mycket i den funktionen, utgången är dock brusfri och inspelningarna har låtit bra. Man kan även välja om man vill tappa signalen före eller efter tonstacken.
Vidare finns det två högtalarutgångar (tele), minsta last är dock 4 ohm. En effektloop, samt även en preamp out/poweramp in som kan användas som en extra effektloop, samt en tuner out för stämapparat.

Har använt toppen i drygt tre år nu och den har fungerat klanderfritt. Det enda jag kan anmärka på är att potentiometrarna , och särskilt tubegain-kontrollen, har börjat få en tendens att vilja spraka lite. Spraket försvinner efter lite motionerande men kommer tillbaka igen när förstärkaren är kall. Säkerligen beroende på lägre kvalitet i komponenterna, en billig förstärkare är byggd av billiga komponenter och man får helt enkelt vad man betalar för. Jämför man med Ampegstärkaren så är Ampeg dödstyst i kontrollerna, och den är då också ett par år äldre. Kustom:en har också ett betydligt högre ”tomgångsbrus” än vad Ampeg:en har. Bruset är dock inte alls någon ”dealbreaker”, Kustom:en brusar faktiskt mindre än Peaveytoppen den ersatte gjorde. Det är snarare så att Ampeg:en är ovanligt tyst, lite förvånande då jag hade förväntat mig mer brus från en rörstärkare. Det finns också en värmestyrd fläkt inne i Kustom:en som slår igång emellanåt och som låter, men inget som stör nämnvärt.
Kustom DE300HD slår dock Ampeg V4BH på ett område och det är volym. 300w spelar högre än 100w, även om det är 100 ”rörwatt” om nu någon trodde nåt annat.

Slutsats:
Kustom DE300HD är en mycket prisvärd budgetförstärkare som både nybörjare och gamla rävar kan ha glädje av. Typ en ”Classic Vibe” i förstärkarvärlden. Effekt så det räcker och blir över för de flesta situationer, bra med in- och utgångar som täcker de flesta behov. Den något förbryllande equalizern/tonstacken och tveksam kvalitetskontroll drar ner helhetsintrycket något. Andrahandsvärde kan man glömma, den är ju så billig ny att det blir ovidkommande.

http://www.kustom.com/product_detail.as ... ductID=203" onclick="window.open(this.href);return false;
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Kustom DE300HD hybridtopp.

Inlägg av strummer »

Kanonrecension!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Kustom DE300HD hybridtopp.

Inlägg av peppe »

En gammal tråd men jag fick nöjet att spela på en sån här med tillhörande 8x10 i helgen å det må jag säga, jag blev imponerad vad så pass billiga grejer kan leverera numera! Han som äger den betalade visst 5800kr då denna kom ut!? Varmt, runt rörlikt ljud kraftigt åt vintagehållet med volym som klarar det mesta!
Skulle lätt kunna äga en sån här combo;)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Kustom DE300HD hybridtopp.

Inlägg av jisac »

Intressant läsning. Tackar!
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Kustom DE300HD hybridtopp.

Inlägg av bostrowskij »

Tack för visat intresse :)
Vill man ha en billig hybridförstärkare så är Kustomtoppen svårslagen. Jag spelar numera på en EBS fafner 1 (Kustomtoppen finns numera hos en annan PB-are) och det slår mig hur lika tubedriven beter sig på de båda förstärkarna, Kustom har nog sneglat lite på EBS också när de designade förstärkaren. Det är givetvis klassskillnad mellan de båda förstärkarna när det gäller komponentkvalitet och prestanda, nypriset på EBS var också 5ggr högre än Kustom men den är knappast 5 ggr bättre.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1998
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Kustom DE300HD hybridtopp.

Inlägg av Body&Soul »

Jag köpte Kustom-toppen av bostrowskij, kan intyga att det han skrev i sin recension stämmer. Skitbra topp som trots sin enkelhet producerar varmt ljud och är lättrattad. De där filterna är inte dumma alls för att kompensera för rumsakustiken. Att det var en liten ojämnhet i toolexen på sidan berättade han när han sålde den, jag noterade det och sen ser jag det inte vidare. Bagatell.

Jo Curt, jag hade ju ett bekymmer inledningsvis som sedan försvann spårlöst. Senare har det visat sig helt kort ytterligare en gång men självläkte direkt. Nu har jag kommit på boven. Det är två högtalarutgångar, den ena använder jag vanligen utan problem. Den andra som jag nog använt vid ovanstående tillfällen tycks ha något lite glapp i hon-kontakten. Ett skitfel med andra ord som inte är ovanligt oavsett märke och enkelt att fixa. :-)
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Kustom DE300HD hybridtopp.

Inlägg av bostrowskij »

Body&Soul skrev:Jag köpte Kustom-toppen av bostrowskij, kan intyga att det han skrev i sin recension stämmer. Skitbra topp som trots sin enkelhet producerar varmt ljud och är lättrattad. De där filterna är inte dumma alls för att kompensera för rumsakustiken. Att det var en liten ojämnhet i toolexen på sidan berättade han när han sålde den, jag noterade det och sen ser jag det inte vidare. Bagatell.

Jo Curt, jag hade ju ett bekymmer inledningsvis som sedan försvann spårlöst. Senare har det visat sig helt kort ytterligare en gång men självläkte direkt. Nu har jag kommit på boven. Det är två högtalarutgångar, den ena använder jag vanligen utan problem. Den andra som jag nog använt vid ovanstående tillfällen tycks ha något lite glapp i hon-kontakten. Ett skitfel med andra ord som inte är ovanligt oavsett märke och enkelt att fixa. :-)
Härligt att det löste sig! :tummenupp: Det är ju både och det där med många utgångar, bra om man har användning för dom men använder man dom inte så kan det bli en problemkälla då det oxiderar och har sig. Oanvända effektloopar som jäklas är ju inte helt ovanligt.
Gubbstrutt 60+
Skriv svar