Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Inlägg av jisac »

Måndagar innebär bandrep, Så och idag. Skillnaden mot vanligt var att jag slängde ut alla onödiga säten (två fick vara kvar så min gitarrspelande kusin och jag fick plats) ur Citroen-bussen och fyllde den med högtalarlådor som stått och drällt i källaren alldeles för länge.

Det blev ganska trångt i replokalen (men mysigt, så klart) och målet var att sålla ut åtminstone någon av uppsättningarna. De tävlande från vänster till höger, alla drivna av Mesa M9 och oväsendet genereras av en Yamaha TRB1005, är:

- 2st Mesa Powerhouse 410
- 1st Mesa Diesel 2x15 + Mesa Diesel 2x10
- 1st Yorkville XC808 (8x8")

BildBildBild

Till att börja med måste jag säga att testet är väldigt ovetenskapligt. (Egentligen behöver jag bara skriva av mig för att få bort en del av min ilandsångest.) Lådorna stod inte på samma plats vid testandet och jag hade kunnat leka mer med EQ'n än jag gjorde. Bandet består av 1st trummis och 2st B-stämda gitarrister med rörtoppar och en 412:a var. Och så jag på tamburin.

Jag började med att koppla in PowerHouse-lådorna (den, för mig, vanliga uppsättningen) och det lät ju inte dumt alls. Väldigt modernt, snärtigt och möjligen en aning hårt. Botten finns det hur mycket som helst. Men man får ta det lugnt. Ljudet har en tendens att fortplanta sig i ventilationssystemet och det blir lite väl lyxigt med bas. Egentligen inte Mesas fel. Hela regisret finns i de här lådorna. Det går att flytta en häst flera meter.

Diesel-lådorna var blev nästa patient till rakning. Mycket mer vintage-sound men ändå med snärt och tryck. Upplevde att de hade det lite svårare att ta sig igenom ljudmattan men jag är väldigt förtjust i det där där lite rundare soundet. Men det finns gott om tryck och 2x10:an hjälper till bra i de övre registren.

Den udda fågeln i samlingen är ju utan tvekan Yorkville 8x8-tummaren. 800W, 4Ohm. Egentligen som ett smidigare Ampeg-skåp med fel element och märke. Så egentligen är den väl smidigare än en Ampeg. Hade varit kul att A/B-testa mot ett riktigt kylskåp för den lät förbluffande bra. Snärtig som tusan och botten fattades det inte. Kanske lite för murrig men det gick skruva bort det mesta av den varan. Knorrigare än Mesa-lådorna vilket är ett plus. Tog sig igenom ljudbilden med bravur. Den hamnade i en del av registret där varken trummor eller gitarrer störde alltför mycket. Den låter inte bättre än Mesa-lådorna men annorlunda på ett bra sätt.

Kort och gott. Allt låter jättebra så vilken ska då bort? Jag har ingen aning!? Hjälp mig! Ska jag sälja allt och återvända till Traynor TS-50B + TS-215-låda och bara hoppa över allt vad GAS och prylar heter? Eller ska jag behålla allt, koppla ihop det och hitta en förstärkare som klarar 1 Ohm och blåsa skiten ur resten av bandet? För egentligen står de inte i vägen eller är något direkt hot för ekonomin men det känns ändå lite för lyxigt att ha så mycket som jag ändå inte hinner använda.

Nu behöver jag sova! God natt :vinkar:

PS. Testade även den rackmonterade Korg Pitchblack Pro. Inte det snabbaste jag testat men den funkar bra. Ska se om jag kan jämföra den mot pedalvarianten någon gång. DS.
Senast redigerad av jisac den ons 07 maj 2014, 14:28, redigerad totalt 1 gånger.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville

Inlägg av bjelkeman »

Kul!

I en sådan situation, för mig, så brukar jag föreställa mig att det blev inbrott, och tjuvarna tog en uppsättning högtalare, eller vandaliserade dem så att de inte är värt att reparera. Om du tänker så och det gör mer ont i magen om en speciell högtalarstack, behöll den, sälj de andra. I slutänden så verkar det som om det låter olika men bra med vilket som? Behåll det som känns bäst inombords.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville

Inlägg av jisac »

Bra tips. Jag ska göra ett försök att fundera i de banorna ;)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville

Inlägg av TDHP »

Jag tycker att du ska ha en JÄTTESTOR Diesel-rigg! Du kan få byta dina PH mot mina Diesel. ;-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1769
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville

Inlägg av Hellbum »

Vet precis hur du ska göra men jag är ju å andra sidan lite partisk:-)
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Sv: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville

Inlägg av jisac »

TDHP skrev:Jag tycker att du ska ha en JÄTTESTOR Diesel-rigg! Du kan få byta dina PH mot mina Diesel. ;-)
Fy, vad ballt. Hela halva stan kommer veta vem jag är eller få problem med sättningar. :)
Hellbum skrev:Vet precis hur du ska göra men jag är ju å andra sidan lite partisk:-)
Jo, du vet ju det. ;)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville

Inlägg av HellMek »

2x15" får mig att bli lite smått upphetsad faktiskt...den vill jag provlyssna vid tillfälle!
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Sv: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville

Inlägg av jisac »

HellMek skrev:2x15" får mig att bli lite smått upphetsad faktiskt...den vill jag provlyssna vid tillfälle!
Ja, det rycker en del i baguetten när man gasar på.

Varför inte provspela? ;)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Sv: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville

Inlägg av HellMek »

jisac skrev:
HellMek skrev:2x15" får mig att bli lite smått upphetsad faktiskt...den vill jag provlyssna vid tillfälle!
Ja, det rycker en del i baguetten när man gasar på.

Varför inte provspela? ;)
Det ena bruka leda till det andra :)

2x15" är MANLIGT!
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville

Inlägg av jisac »

Det blev ett byte i helgen så nu kom det in två andra katter bland Mesa-hermelinerna och i och med det har hermelinskaran minskat. Diesel-lådorna fick stryka på foten och ett par gröna TKS-lådor fick deras plats. TKS 1158 + 115LF. Tyvärr lyckades jag med konsttycket att glömma ta med basen (!) till repet men som tur var gick det låna en annan. En stackars fyrsträngad Ibanez som blev nedstämd till B med tillhörande bandrassel. Det gick få det att låta bra men misstänker att min vanliga Yamaha-femma låter bättre för ändamålet.

Dock lät det väldigt bra i TKS-lådorna (närvarande) och helt plötsligt mindre bra i Yorkville-lådan (instängt). Men i nästa vecka ska jag testa med min bas så får vi se hur det låter egentligen.

Bild

Jag har ingen aning om hur TKS vs Diesel låter för de har jag inte testat sida vid sida så det var egentligen mer tillfället som gjorde att jag bytte bort Diesellådorna än att de skulle låta sämre.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Inlägg av TDHP »

Den kombinationen med M9 testade ju jag ett tag!
Garanterat fett och väldigt lättroddat! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Inlägg av jisac »

TDHP skrev:Den kombinationen med M9 testade ju jag ett tag!
Garanterat fett och väldigt lättroddat! :)
Så sant. En högtalare i ena näven och lånebasen i den andra. Trummisen fick äran att bära den andra lådan. Som sagt, lättroddat.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Inlägg av TDHP »

Förresten, har du spelat på en PH 810?
Hur tycker du (eller nån annan!) i så fall att den låter jämfört med 2st PH 410?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Inlägg av jisac »

TDHP skrev:Förresten, har du spelat på en PH 810?
Hur tycker du (eller nån annan!) i så fall att den låter jämfört med 2st PH 410?
Det har jag gjort. PH810 var en av anledningarna till varför det blev Mesa. M9 var den andra. Tyvärr har jag bara erfarenhet av 810 i ett 12 kvadrat stor rum med 2 meter i takhöjd. Alldeles väldigt för mycket overkill men det lät vääldigt bra. 410-lådorna har jag bara kört i vår andra lokal. Kan inte tänka mig att två 410-lådor låter sämre eller mycket annorlunda än vad en 810:a av samma fabrikat gör. Men det är bara gissning.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Sv: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Inlägg av TDHP »

jisac skrev:
TDHP skrev:Förresten, har du spelat på en PH 810?
Hur tycker du (eller nån annan!) i så fall att den låter jämfört med 2st PH 410?
Det har jag gjort. PH810 var en av anledningarna till varför det blev Mesa. M9 var den andra. Tyvärr har jag bara erfarenhet av 810 i ett 12 kvadrat stor rum med 2 meter i takhöjd. Alldeles väldigt för mycket overkill men det lät vääldigt bra. 410-lådorna har jag bara kört i vår andra lokal. Kan inte tänka mig att två 410-lådor låter sämre eller mycket annorlunda än vad en 810:a av samma fabrikat gör. Men det är bara gissning.
Ok! Tänkte lite på Ampeg motsvarande. Där tycker jag det låter ganska olika.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Inlägg av Aslan »

På tal om Mesa-lådor så beställde jag en PH610 härom veckan:D
Leverans i juni...;(
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Sv: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Inlägg av jisac »

Aslan skrev:På tal om Mesa-lådor så beställde jag en PH610 härom veckan:D
Leverans i juni...;(
Åh, så trevligt :-D
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1769
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Inlägg av Hellbum »

Gött att du blev nöjd, Diesel-lådorna trivs bra med min Mesatopp kan jag meddela :)
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Sv: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Inlägg av jisac »

Hellbum skrev:Gött att du blev nöjd, Diesel-lådorna trivs bra med min Mesatopp kan jag meddela :)
Den hör hemma i Värmland och den mindre kompisen kommer säkert också att trivas. :-)

Posta gärna en bild när du har.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Inlägg av Peavey Dude »

Yorkville-lådan är så JÄVLA cool! Hade varit ballt att köra 2 sådana live...
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Sv: Mesa PH vs Mesa Diesel vs Yorkville vs TKS

Inlägg av jisac »

Peavey Dude skrev:Yorkville-lådan är så JÄVLA cool! Hade varit ballt att köra 2 sådana live...
Ja, det hade det varit. Den är så skönt kompakta och stöddiga. Som en 810 som krympt i tvätten.

Har du en oxå?
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Skriv svar