Euphonic Audio iAmp 800

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Euphonic Audio iAmp 800

Inlägg av Roger Hedin »

Ännu en stärkartopp? Behöver jag det? Nä! Egentligen inte!
Men - hur var det nu igen: varför slickar sig hanhundar på scrotum? Därför att de kan! Så enkelt kan det vara...

EA iAmp 800 är ju en utgången och ersatt modell, men den har något som ersättaren iAmp Pro inte har: två effektloopar: en seriell och en parallell. Dessutom med nvåkontroll, vilket inte alla stärkare har.

EA iAmp 800 är "en stärkare för alla stränginstrument". Det märks, för den är fullrange på riktigt. Trots det - eller tack vare det - så är det mestadels basister som använder den. Det är INGENTING för dig som gillar rörljud, growl, smuts och karaktär. Vill du å andra sidan att din bas ska låta som din bas spelad av dig, rent och oförvanskat, så är detta en hit.

Layouten är inte direkt traditionell, den ser mer ut som en studioburk än en basstärkare. Ingångssteget är hur stort och känsligt som helst, vilket jag märkte innan jag fattade hur lite man behöver styra ut den för att den ska låta bra. Tonkontrollerna är fyrbands, alla svepbara, och de båda mid-banden kan ställas mellan hel och halv oktavs bredd. Hela sektionen är in- och urkopplingsbar. Det finns fyra pre shape filter som man kan använda en och en eller hur många som helst samtidigt, med eller utan de ordinära tonkontrollerna. Det ger otroligt många inställningar bara genom några knapptryckningar.

Bild

Det finns inte ett enda rör i stärkaren, slutsteget är klass D, men den har ringkärnetrafo så den väger sina modiga 8-9 kg i alla fall. En stor fördel: den går köra ända ner till 2 ohm: perfekt med mina två 4 ohms TKS-lådor.

Slutsats: bra ton, bra möjligheter, bra köp! Behållafaktorn är HÖG!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin