Peavey TVX 410

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Peavey TVX 410

Inlägg av Peavey Dude »

Har haft min låda i ett par månader nu, haft den både hemma och nu i replokalen. Inte hunnit giga med den än men det dröjer inte länge till :mrgreen:

Värt att tillägga vid detta laget är även att jag köpte lådan beggad för endast 1000kr så jag var väldigt skeptisk först, vilket har blivit helt motbevisat!

Verkligen inte en dyr 4x10-låda, vet inte vad den kostar i skrivande stund men har för mig det är nånstans kring 3300-3400 hos Thomann.. Så att jämföra den med en Tecamp/EBS/Unicorn/Glockenklang-låda är helt onödigt. Men here goes!

Specs saxat från PV's hemsida:
350 watts (rms) continuous
700 watts (rms) program
Four 10 inch Sheffield® bass speakers
Front-ported enclosure
Horn-loaded tweeter w/ L-pad attenuator for tweeter and protection circuitry
30 Hz to 15 kHz
8 ohm

1. Byggkvalité
Kanske den mest intressanta delen när det gäller billiga lådor, åtminstone i mitt tycke :) . Lådan är jävligt tung till att börja med, runt 44-45 kg... Byggd i plywood förutom baffeln som är spånskiva, personligen tycker jag inte det gör någon större inverkan då den är stagad och jag har hittills inte upplevt den som burkig eller boomig vilket ofta är fallet med billiga lådor. Det jag har märkt dock är att skruvarna som håller fast gallret sitter i en "ram" gjord även den av spånskiva vilket lett till att många av skruvarna slutat gänga efter att jag haft av gallret 2 gånger. Där var några områden på baffeln som annars är halvmatt svart som var helmatta, jag målade om baffeln med svart sprayfärg och den ser bra ut nu.

Så hittills är det som man kan förvänta sig av en billig låda, fast ändå inte på något sätt katastrofalt. Mig stör det inte i alla fall!

2. Ljud
Efter att ha läst runt lite på nätet innan jag köpte den så fick jag bilden av att den hade rätt ordentliga basegenskaper, vilket var perfekt för den används i mitt reggaeband! Och det stämmer helt, den ger jävligt gött byxfladder! Ljudbilden överlag är förvånansvärt snygg och ofärgad i mitt tycke. Diskanthornet är inte värre än andra diskanthorn, inte alls som man kan tro i en billig låda. Bra punch och som sagt, mkt goda basegenskaper. Slapping är inga prob, det blir inte otrevligt eller så.

3. The Verdict
För priset är det ett helt självklart köp tycker jag, en skottsäker låda som låter väldigt bra och mycket för priset! Om man inte tar av/på gallret för många gånger utan låter det vara så är nog skruvarna till det inget bekymmer. Den är dock som sagt TUNG! Rekommenderar helt klart!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600