Danelectro Longhorn! (reissue)

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
gäst

Danelectro Longhorn! (reissue)

Inlägg av gäst »

Idag kom min efterlängtade Longhornbas, äntligen.
Jag tog upp den ur pakeket, välpaketerat paket, thomann var riktigt bra att beställa ifrån!

Jag tog upp basen ur paketet, tog lugnt och försiktigt bort den vita skumplastpåsen runtomkring och tänkte: wow, den var snyggare i verkligheten, men den ser rätt liten ut.

Också satte jag mej ner i soffan, och det första jag gjorde var självklart att stämma den, stämmisarna är bättre än på originalmodellen, jag tyckte dom var riktigt stabila faktiskt, har läst att inte många gillar dom som sitter på originalet, men dom här är förbättrade som sagt.

Kollade om den var intonerad någorlunda, och enligt mina öron så var den helt okej intonerad.

Och sen började jag spela, och det första jag tänkte var: shit, shortscale, vad har jag gjort?!

Jag har prövat shortscale förut, en Fender Mustang var det tror jag, och jag trivdes med det, förutom att jag faktiskt tycker att banden är riktigt små, men efter ett tag vänjer man sej absolut!

Justeringen på basen var enligt mej, helt underbar, det var riktigt låg "action" som jag vill ha. Halsen var också helt rak. Och alla band var felfria.

Nu tänkte jag komma lite till hårdvara i min otroligt yviga recension:
Stallet: det är också förbättrat sen originalmodellen, jag har inte justerat det eller nått än så på det sättet vet jag inte hur det är, men det "svävar", all metal ligger inte mot kroppen liksom. Riktigt sjysst stall tycker jag iallafall!

finish: helt felfri, det enda jag kan klaga på att pickupswitchen inte var helt blank, haha.

Det enda jag kan klaga på är vikten, när jag drog den runt axeln så kände jag knappt nån vikt alls, och jag vill gärna känna att det iallafall hänger en bas på axeln. Jag kan tycka att det blir lite svårt att spela om den gärna far omkring för att den är så lätt liksom.

Ljud: strängarna som sitter på är antagligens thomanns eller danelectros standardsträngar, det är inte flats, så mycket vet jag, för dom låter rätt mycket. Men dom är redan lite döda efter åtta timmars spelande idag, det akustiska ljudet är rätt, distinkt, ett skönt akustiskt ljud ändå faktiskt.

Fråga gärna om det är nått ni undrar över om basen, väldigt gärna!

Och jag har tyvärr ingen förstärkare, så jag kan inte prova hur den låter genom förstärkare, om ingen kan låta mej få låna en förstärkare i nån replokal eller liknande nångång kanske! :oops:

Tackar för mej!
xxx
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Kul att du verkar nöjd! Dom är riktigt fäcka dom där basarna. Känns prickarna på halsen fortfarande hemska eller har det gått över?
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Valle skrev:Kul att du verkar nöjd! Dom är riktigt fäcka dom där basarna. Känns prickarna på halsen fortfarande hemska eller har det gått över?
Haha när jag står upp har jag ju basen så långt ner att jag inte ser dom, men när jag sitter ner så är det dom enda jag ser! Fast jag är ju van, det är absolut ingenting jag inte kan leva med. :)

ja, dom är riktigt fräcka faktiskt, tycker jag också. Jag har ju som sagt inte prövat den genom stärkare än! (och lär aldrig kunna göra heller) Men jag har ju läst om den, och hört den i olika sammanhang så jag ser inte nån anledning till att jag skulle ogilla ljudet. :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tack för recensionen.Skönt att du gillar den. På vilket sätt är stämmisarna förbättrade? Är det att man kan använda lonscale-set? Stallet? Lättare att intonera eller helt enkelt stabilare?
MrFredrik skrev: Jag har ju som sagt inte prövat den genom stärkare än! (och lär aldrig kunna göra heller)

:shock: Det låter drastiakt.
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev:Tack för recensionen.Skönt att du gillar den. På vilket sätt är stämmisarna förbättrade? Är det att man kan använda longscale-set? Stallet? Lättare att intonera eller helt enkelt stabilare?
Vad jag förstår så var det nästan plaststämmisar på den gamla modellen, att dom lätt gick sönder och inte höll stämningen så superbra, och dom nya är helt enkelt "metall", och från dom åtta timmarna jag spelade idag så gick dom ur stämningen lite lite grann, inget nämnvärt.
Det gamla stallet var ju typ en liten träbit som man fick flytta runt för att intonera, och det jag har på min är ett helt "vanligt" stall, som man använder insexnyckel till etc. Och enligt mej så känns det stabilt! :)

Hur ser stämmisar ut som man kan använda longscale-set på? går det att fixa själv på nått vis på dom man redan har? :shock:
MrFredrik skrev: Jag har ju som sagt inte prövat den genom stärkare än! (och lär aldrig kunna göra heller)

Danne skrev::shock: Det låter drastiskt.


Ja, det låter drastiskt för att jag varken har sommarjobb eller stärkare nu, och inget band som repar regelbundet heller. :( Jag går ju liksom i gymnasiet så min "lön" varje månad är bara 400 kronor. Men jag letar sommarjobb, så om du vet nått i sthlm tipsa gärna. :oops:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

MrFredrik skrev: Hur ser stämmisar ut som man kan använda longscale-set på? går det att fixa själv på nått vis på dom man redan har? :shock:


Vad jag förstått så har Danelectro använt skruvar som har hål (som gitarrer) istället för skåror att fästa strängarna i. Någon skrev något om att man kan borra upp hålet och jag tänkte att de nya kanske har en annan typ som man inte behöver borra upp för att kunna trä i en tjockare sträng.
MrFredrik skrev: Jag har ju som sagt inte prövat den genom stärkare än! (och lär aldrig kunna göra heller)

Danne skrev::shock: Det låter drastiskt.


Ja, det låter drastiskt för att jag varken har sommarjobb eller stärkare nu, och inget band som repar regelbundet heller. :( Jag går ju liksom i gymnasiet så min "lön" varje månad är bara 400 kronor. Men jag letar sommarjobb, så om du vet nått i sthlm tipsa gärna. :oops:
Ok, då känner jag mig lugn. Med andra ord är det tillsvidare istället för aldrig. :wink:
obbe
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Inlägg av obbe »

Grattis till longhornet!
Jag kör själv min longhorn, den tidigare modellen, som förstabas. Eller tja.. det det är ju den enda bas jag äger :D.

Short scale är ett behändigt format för mig eftersom jag själv är lite short scale så att säga.

På min Longhorn sitter det flat-strängar och jag använder bara hals-miken och fingerspel.

Det är kul att snärta med fingrarna på den icke-solida kroppen. På så sätt har man ett extra rytminstrument i basen. Man kanske skulle fylla kroppen med makaronen för att få åstadkomma en bas-maraca :idea:.
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev:
MrFredrik skrev: Hur ser stämmisar ut som man kan använda longscale-set på? går det att fixa själv på nått vis på dom man redan har? :shock:

Danne skrev:Vad jag förstått så har Danelectro använt skruvar som har hål (som gitarrer) istället för skåror att fästa strängarna i. Någon skrev något om att man kan borra upp hålet och jag tänkte att de nya kanske har en annan typ som man inte behöver borra upp för att kunna trä i en tjockare sträng.
Jag kollade just på basen och det ser ut som att det är som du säger! Det är inte skåror som sagt, utan det är hål! Betyder det att jag kan använda vilka longscalesträngar som helst? som tex mina favoriter, Ernie Ball Hybrid Slinky? :D
Danne skrev:
MrFredrik skrev: Jag har ju som sagt inte prövat den genom stärkare än! (och lär aldrig kunna göra heller)

Danne skrev::shock: Det låter drastiskt.


Ja, det låter drastiskt för att jag varken har sommarjobb eller stärkare nu, och inget band som repar regelbundet heller. :( Jag går ju liksom i gymnasiet så min "lön" varje månad är bara 400 kronor. Men jag letar sommarjobb, så om du vet nått i sthlm tipsa gärna. :oops:
Ok, då känner jag mig lugn. Med andra ord är det tillsvidare istället för aldrig. :wink:
Japp, men ändå, alldeles för länge! :wink:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

MrFredrik skrev:Jag kollade just på basen och det ser ut som att det är som du säger! Det är inte skåror som sagt, utan det är hål! Betyder det att jag kan använda vilka longscalesträngar som helst? som tex mina favoriter, Ernie Ball Hybrid Slinky?
Tvärtom, det betyder att du troligen INTE får dit vanliga strängar utan att borra upp hålen.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:
MrFredrik skrev:Jag kollade just på basen och det ser ut som att det är som du säger! Det är inte skåror som sagt, utan det är hål! Betyder det att jag kan använda vilka longscalesträngar som helst? som tex mina favoriter, Ernie Ball Hybrid Slinky?
Tvärtom, det betyder att du troligen INTE får dit vanliga strängar utan att borra upp hålen.
Okej, så det är dom man kan borra upp lite större så att man får plats med vanliga strängar?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

MrFredrik skrev:
TDHP skrev:
MrFredrik skrev:Jag kollade just på basen och det ser ut som att det är som du säger! Det är inte skåror som sagt, utan det är hål! Betyder det att jag kan använda vilka longscalesträngar som helst? som tex mina favoriter, Ernie Ball Hybrid Slinky?
Tvärtom, det betyder att du troligen INTE får dit vanliga strängar utan att borra upp hålen.
Okej, så det är dom man kan borra upp lite större så att man får plats med vanliga strängar?
Nja, med en bra borr, en bra maskin och ett bra skruvstycke KANSKE du kan borra upp det, det beror väl lite på hur mycket material det blir kvar.
Sen är det väl kromade axlar? Risken är isf stor att kromet kommer att släppa där borren kommer ut. Se till att borra halvvägs från båda hållen om du ger sig på det. (Det är dock inte så enkelt som det låter...)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

TDHP skrev:
MrFredrik skrev:
TDHP skrev:
MrFredrik skrev:Jag kollade just på basen och det ser ut som att det är som du säger! Det är inte skåror som sagt, utan det är hål! Betyder det att jag kan använda vilka longscalesträngar som helst? som tex mina favoriter, Ernie Ball Hybrid Slinky?
Tvärtom, det betyder att du troligen INTE får dit vanliga strängar utan att borra upp hålen.
Okej, så det är dom man kan borra upp lite större så att man får plats med vanliga strängar?
Nja, med en bra borr, en bra maskin och ett bra skruvstycke KANSKE du kan borra upp det, det beror väl lite på hur mycket material det blir kvar.
Sen är det väl kromade axlar? Risken är isf stor att kromet kommer att släppa där borren kommer ut. Se till att borra halvvägs från båda hållen om du ger sig på det. (Det är dock inte så enkelt som det låter...)
borde det inte gå att fila upp hålet med en liten rundfil? om du går i skolan borde väl träslöjden vara utrustad med vad du behöver
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
gäst

Inlägg av gäst »

maltjik skrev:
TDHP skrev:
MrFredrik skrev:
TDHP skrev:
MrFredrik skrev:Jag kollade just på basen och det ser ut som att det är som du säger! Det är inte skåror som sagt, utan det är hål! Betyder det att jag kan använda vilka longscalesträngar som helst? som tex mina favoriter, Ernie Ball Hybrid Slinky?
Tvärtom, det betyder att du troligen INTE får dit vanliga strängar utan att borra upp hålen.
Okej, så det är dom man kan borra upp lite större så att man får plats med vanliga strängar?
Nja, med en bra borr, en bra maskin och ett bra skruvstycke KANSKE du kan borra upp det, det beror väl lite på hur mycket material det blir kvar.
Sen är det väl kromade axlar? Risken är isf stor att kromet kommer att släppa där borren kommer ut. Se till att borra halvvägs från båda hållen om du ger sig på det. (Det är dock inte så enkelt som det låter...)
borde det inte gå att fila upp hålet med en liten rundfil? om du går i skolan borde väl träslöjden vara utrustad med vad du behöver
Mjo, det borde ju gå, men man vill ju inte börja fila och sen upptäcka att det inte går, och att man har förstört nått?

Jag går i gymnasiet, och där har vi ingen slöjd.. :) men jag har filar.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Låt stackarn vara och köp rätt strängar.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:Låt stackarn vara och köp rätt strängar.
Mjo, ska nog göra så ändå, du vet inga som liknar Ernie Ball Hybrid Slinky väldigt mycket? Till känsla och ljud osv.

Är inte så bra på alla sorts benämningar till strängar osv.. :(
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Inlägg av guitarowner »

Lycka till med nya basen :) :)
gäst

Inlägg av gäst »

obbe skrev:Grattis till longhornet!
Jag kör själv min longhorn, den tidigare modellen, som förstabas. Eller tja.. det det är ju den enda bas jag äger :D.

Short scale är ett behändigt format för mig eftersom jag själv är lite short scale så att säga.

På min Longhorn sitter det flat-strängar och jag använder bara hals-miken och fingerspel.

Det är kul att snärta med fingrarna på den icke-solida kroppen. På så sätt har man ett extra rytminstrument i basen. Man kanske skulle fylla kroppen med makaronen för att få åstadkomma en bas-maraca :idea:.
Ja, förstår att shortscale är perfekt för dej isånnafall! :D
själv så är jag inte speciellt shortscale och har rätt stora fingrar, men jag har vant mej nu! :)

Ja det är det, haha, fast vi kanske borde fylla den med bly istället så att den väger litegrann!? :roll:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ja, jag tror det ballade ur lite när det egentligen bara gällde en fråga om förbättrade stämskruvar.
Tycker Fenders nickelpläterade långskaliga är ganska lika Ernie Ball. Fenders kortskaliga bör ju vara lika men då är tjockleken '040-'095.
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev:Ja, jag tror det ballade ur lite när det egentligen bara gällde en fråga om förbättrade stämskruvar.
Tycker Fenders nickelpläterade långskaliga är ganska lika Ernie Ball. Fenders kortskaliga bör ju vara lika men då är tjockleken '040-'095.
Okej, det var synd, för det är väldigt tunt, jag har absolut inget emot spelkänslan på tunnare strängar, men däremot ljudet, jag är ute efter lite tyngre ljud men ändå rätt diskantrikt, därav gillar jag Hybrid Slinky så mycket, för dom har det ljud jag vill ha.

Men jag kan självklart acceptera andra strängar med iallafall liknande karaktär, behöver inte vara så exakt! :)

För jag är helt ny i "shortscaleträsket", så jag vet liksom inte vad för strängar det finns att tillgå.
obbe
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Inlägg av obbe »

Jag köpte Thomastiks flat-strängar som är märkta "short scale" men jag fick ändå linda av översta lagret av E-strängen ett par centimeter för att få den att gå i stämskruven.

EDIT: JF324 heter modellen och tjocklekarna är 0.043, 0.056, 0.070, 0.106.
gäst

Inlägg av gäst »

obbe skrev:Jag köpte Thomastiks flat-strängar som är märkta "short scale" men jag fick ändå linda av översta lagret av E-strängen ett par centimeter för att få den att gå i stämskruven.

EDIT: JF324 heter modellen och tjocklekarna är 0.043, 0.056, 0.070, 0.106.
Tack för tipset! Men jag är inte så förtjust i flats, tyvärr! :)

Men det där med att behöva linda bort lite, det kanske är nån standard på shorts' och Danelectrons hål är helt enkelt väldigt små? Eller jag vet inte, hur är det med andra strängar du har haft?
obbe
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Inlägg av obbe »

MrFredrik skrev: Men det där med att behöva linda bort lite, det kanske är nån standard på shorts' och Danelectrons hål är helt enkelt väldigt små? Eller jag vet inte, hur är det med andra strängar du har haft?
Jag har bara bytt strängar på Longhornen en enda gång (!) sedan jag köpte den för fem år sedan. Hade knappt lirat på basen förrän sedan ett par veckor när jag började i en orkester.

Men det är nog inget problem om man behöver klippa av och linda upp lite sträng bara man ser till att inte linda av för mycket! Och det blir ju dumt om översta lindningen inte sitter tight på den del av strängen som är över spelbara halsen så att säga. För min bas del så håller sig det semiavlindade avsnittet runt stämskruven.

:!: Nu såg jag förresten att det står "Short Scale 32 inches" på min strängförpackning medan basen spänner över 30 tum. Det kan förklara saken :D.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

obbe skrev: :!: Nu såg jag förresten att det står "Short Scale 32 inches" på min strängförpackning medan basen spänner över 30 tum. Det kan förklara saken :D.
Ja det är lite knepigt att TI specar 32" som shortscale när den allmänna uppfattningen säger mediumscale.
Skriv svar